**Den stora feta LCHF-tråden**
Kaya
Jag tror inte LCHF är rätt för mig heller, och har också övergått till en mer GI-inriktad kost men begränsar kolhydraterna rätt mkt. Jag hoppas min vikt ska släppa snart med.
Kaya
Jag tror inte LCHF är rätt för mig heller, och har också övergått till en mer GI-inriktad kost men begränsar kolhydraterna rätt mkt. Jag hoppas min vikt ska släppa snart med.
Mamma i skogen
Det där var bland det dummaste jag har läst. Sorgligt och mycket orättvist att dra alla över en kam sådär. Jag har levt som vegan i sju år och om du visste hur många ggr jag har fått försvara min livsstil! Och då har inte jag varit sen som fört det på tal. Som högutbildad, samhällsmedveten 30plusare tar jag oerhört illa vid mig av detta svartmåleri av veganismen!
Jag som är diabetiker kan säga att ren alkohol höjer inte mitt blodsockret och jag behöver därmed inte ta något insulin till det. Torrt vitt vin behöver jag inte heller ta insulin till.
Glass
Jag ger mig in här trots att jag inte längre äter enligt lchf. Min bror har ätit lchf i ungefär ett år. Nu var han hon läkaren och där upptäcktes både psoriasis och högs kolesterol. Han får nu medicinering mot det. Jag säger inte att lchf alltid ökar det onda kolesterolet, men inte tror jag det behöver vara en superdiet för alla. Ville bara ge en annan sida av myntet.
Ursäkta stavfelen. Herregud, sedan jag började skriva från en iPhone är det inte många inlägg som kan vittna om att jag är svensklärare. ;) Jag är alldeles för otålig för att kontrolläsa. ;)
Martina
Ja, du har ju lika rätt att tro det som jag har att inte tro det. Jag fick också fördelar med att äta lchf men då jag utvärderade efter ett halvår så insåg jag att nackdelarna var större än fördelarna. Jag tror tex att vi inte alls är designade att äta rött, tillagat kött utan mycket lättare protein, frukt, bär och nötter. Säd och socker är självklart inte det i biologiskt är designade för. Det är ju nya inslag. Men jag tror det är för enkelt att säga just att det är rätt diet för alla. Att det inte är det för mig räcker som bevis. Du vore ju som att jag skulle säga "INGEN mår bättre av lchf" och det skulle jag aldrig säga. :)
Elonpelon
Är du 1a eller 2a? Jag är 1a sedan 20 år och år lchf ett halvår, slutade för några månader sen. Tänk på att du kan behöva sänka din basaldos. Jag behövde det dock inte. Jag tog dock knappt något måltidsinsulin alls. Sockret var jämnt, dock alltid i den högre kanten för mig. Jag fick det inte under 6 nästan nån gång, förutom då jag tog insulin till måltider och då fick jag känning istället.
Gör en god, varm choklad med kakao, mjölk/ grädde och sukrin. Glöm inte en liten, liten, lite gnutta salt. :)
Hon den där
Jag tycker du tänker rätt. Nu äter jag inte lchf längre men hänger ändå här i tråden ibland. Klart det är totalen kh som är viktig. Har man ibs eller glutenintolerans är det ju oftast nono till allt vetemjöl men en tsk hit eller dit är ju ingen fara för vanliga dödliga. Vitlök har mycket mer än 5/100 men det är så små mängder man använder så det kvittar ju ändå. Så skulle jag tänka iaf.
Jag vill bara inflika här att om man främst äter lchf för att gå ber i vikt- då måste man inte äta lchf "på riktigt" om man inte vill. Då kan det räcka att hålla koll på kh (och ibland kalorier). Cola light, lchfglass eller detta lowcarbbrödet kan man visst äta och samtidigt gå ner. Det har jag flera bevis på- bland annat Jucea som hängde mycket i denna tråd förr.
Quorn är jättegott om du lägger bitar eller filéer i en form, blandar vispgrädde med crème fraîche och örter - gärna basilika- lite salt och ev nån annan krydda, häller såsen över quornet och sen kör in det i ugnen. 200 grader tills såsen gottat till sig och tjocknat. Kanske 40 minuter? Samma recept är jättegott med lax med, säger min syster. Jag äter dock vegetariskt så jag vet inte skälv något om laxen.
Mammelie
Ville bara säga att jag inte heller gick ner med lchf. Jag höll på 6 månader och hade vid fyra tillfällen personlig kontakt med Anna Hallen som såg över hur jag åt. Jag gick ner 2,2 kg första veckan men sedan långsamt upp och efter 6 månader vägde jag 2 kg mer än då jag började.
Mammelie
Ja, jag började på 76 och slutade på 78 kg till 164 cm.
Hoppet
Tack, men jag äter inte lchf längre. Jag äter kolhydratsreducerat men snarare 60- 100 gram kh om dagen, eller mer. Är nere på 73,5 kg nu. Jag fuskade inte då jag åt lchf.