Kaisan skrev 2012-04-28 23:16:04 följande:
Håller med, och det känns ju bra att kunna äta och dricka gott utan att man fuskar eller syndar. Det viktigaste är ju att den största delen av kosten består av sådant man mår bra av och behöver, då finns det ju plats för annat också. Klarar man av att äta LCHF 20 av 21 måltider och äta gott en gång nu som då utan att bryta sin sunda livsstil så är det otroligt bra och balanserat enligt mig.
Jag håller med dig, att kunna äta det man vill i lagom mängd är det absolut sundaste. Att stenhårt gå in för att leva på ett visst sätt, ja det tror jag verkligen inte är nyttigt egentligen och jag skulle aldrig vilja leva så.
HokusPokus skrev 2012-04-29 09:31:21 följande:
Fast vad som är att fuska ibland och inte måste ju vara upp till var och en! Om jag väljer att äta nåt som inte är helt ok enligt lchf så är det upp till mig och inte nån annan. Jag har aldrig haft nåt direkt sötsug så när jag "fuskar" har jag liksom inget gigantisk sötbegärmonster som vaknar till liv utan jag kan lätt äta lite godis idag utan att bli extra sugen imorgon. Det finns faktiskt ganska många som äter lchf utan att ha varit sockerberoende och även ganska många som inte vill förbjuda allt otillåtet resten av sina liv (eller ens under viktnedgången) Kan inte alla bara sluta med pekpinnarna i den här tråden och låta var och en göra sina egna val. Jag menar såklart inte att man inte får påpeka när folk äter/dricker nåt galet, ibland är det ju omedvetet man gör fel och därför behöver råd men allt det tjat om hur dumt det är att fuska blir lite tröttsamt. Allas kroppar fungerar inte lika och alla har inte samma mål....
Jag håller med, det är mycket kommentarer om vad som anses vara lchf och man kan nästan få uppfattningen att de som inte lever strikt efter det som någon har kommit på ska innefatta lchf, ja de gör fel helt enkelt.
LCHF är helt enkelt lite colhydrater och mycket fett, sedan har någon kommit på en massa massa tillägg och de verkar bara blir fler och fler.
Allrona skrev 2012-04-29 09:46:06 följande:
Jag tycker också det är ok att välja att frångå lchf ibland. Jag planerar att äta såhär hela livet om jag fortsätter att må bra av det och jag kommer då och då ha planerade fusk. Tex om jag är bortbjuden kanske jag väljer att äta efterrätten fast den innehåller socker. Man måste få välja det själv. Sen är det såklart inte bra för viktnedgången!
Samma för mig, men jag väljer att inte kalla det fusk. Jag kan inte leva mitt liv genom att fuska ibland, utan jag äter det jag vill och oftast väljer jag det här.