• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

Allrona skrev 2012-04-26 20:15:17 följande:
    Kokosmjölk skiktar sig och skakar man inte burken ligger det som en tjock massa högst upp och vätska i botten. Den tjocka massan kallas även kokosgrädde
    aha, då kanske det är mjölk där nere någonstans, jag kollade inte så noga. 
    Tack :) 
  • Glass
    Allrona skrev 2012-04-26 20:31:26 följande:
    Kokosmjölken blir om du skakar burken eller blandar den fasta delen och den vattniga
    ja, såklart, det tänkte jag inte på. Det blev iallfall kokosgrädde till mina bountys

• Glass
    mammelie1891 skrev 2012-04-26 18:28:17 följande:
    Hjälp! Jag mår verkligen inte bra. trött o seg i hjärnan... har ju ätit LCHF i 7 veckor o har mått kanon hittills.. så varför kommer det här nu?
    Äter du något kosttillskott? 
    Det kan ju vara så att du får i dig lite för lite av något och att den bristen visar sig så här...

• Glass
    mammelie1891 skrev 2012-04-27 06:52:57 följande:
    Får styra upp det här lite. Det enda kosttillskott jag har hemma är ACO gravid, kan jag ta sånna? Ska hålla mig på minst 10g kolisar om dan o se om jag mår bättre då. Tänker iaf inte sluta med lchf, jag vet hur bra jag mår när det fungerar bra!
    ja du kan äta såna. Äter du en varierad kost så kan du äta en tablett varannan dag eller så, men om du äter ensidigt, så kanske du behöver äta varjedag. 

Jag tror att man kan få lite brister av den det här sättet att leva, om man inte äter väldigt varierat, så jag äter kosttillskott lite då och då...
    d-vitamin, omega 3, magnesium, multivitamin, b-vitamin.  fast inte varje dag, förutom magnesiumet.... 
  • Glass
    Uppochhoppa skrev 2012-04-27 10:46:06 följande:
    Jo visst är det en kosthållning, men ofta använd för att gå ner i vikt, som kanske sedan för många/vissa blir livvstil. Jag funderar bara på om träning är en del av livsstilen för många, eller om det är ointressant?
    Jag tycker inte om att gruppera folk utifrån vad de gör och inte gör, 
    Alla är individer, alla gör på sitt sätt och i den här tråden finns det alla varianter på lchf-kost och det finns alla nivåer från ingen träning till mycket träning.

• Glass

Någon skrev att det är skillnad på kokosolja och kokos eftersom det är fettet som är viktigt.
    Jag trodde att man pressade kokos och fick ut oljan, för isåfall borde det ju finnas fett i kokosen som man äter 

• Glass
    Faile skrev 2012-04-28 20:57:17 följande:
    Ja absolut. Jag klagar inte alls över den biten

Det var en gissning, jag kan ju inte säga helt säkert. Men då tex aurinsyran finns i fettet så antar jag att det finns mer i kokosfettet än i köttet?  

Men kokos innehåller ju så mycket mer än bara bra fett, så jag tror att det är bra att äta kokos också, inte bara oljan
  • Glass
    Kaisan skrev 2012-04-28 23:16:04 följande:
    Håller med, och det känns ju bra att kunna äta och dricka gott utan att man fuskar eller syndar. Det viktigaste är ju att den största delen av kosten består av sådant man mår bra av och behöver, då finns det ju plats för annat också. Klarar man av att äta LCHF 20 av 21 måltider och äta gott en gång nu som då utan att bryta sin sunda livsstil så är det otroligt bra och balanserat enligt mig. 
    Jag håller med dig, att kunna äta det man vill i lagom mängd är det absolut sundaste. Att stenhårt gå in för att leva på ett visst sätt, ja det tror jag verkligen inte är nyttigt egentligen och jag skulle aldrig vilja leva så. 

HokusPokus skrev 2012-04-29 09:31:21 följande:
    Fast vad som är att fuska ibland och inte måste ju vara upp till var och en! Om jag väljer att äta nåt som inte är helt ok enligt lchf så är det upp till mig och inte nån annan. Jag har aldrig haft nåt direkt sötsug så när jag "fuskar" har jag liksom inget gigantisk sötbegärmonster som vaknar till liv utan jag kan lätt äta lite godis idag utan att bli extra sugen imorgon. Det finns faktiskt ganska många som äter lchf utan att ha varit sockerberoende och även ganska många som inte vill förbjuda allt otillåtet resten av sina liv (eller ens under viktnedgången) Kan inte alla bara sluta med pekpinnarna i den här tråden och låta var och en göra sina egna val. Jag menar såklart inte att man inte får påpeka när folk äter/dricker nåt galet, ibland är det ju omedvetet man gör fel och därför behöver råd men allt det tjat om hur dumt det är att fuska blir lite tröttsamt. Allas kroppar fungerar inte lika och alla har inte samma mål....
    Jag håller med, det är mycket kommentarer  om vad som anses vara lchf och man kan nästan få uppfattningen att de som inte lever strikt efter det som någon har kommit på ska innefatta lchf, ja de gör fel helt enkelt. 
    LCHF är helt enkelt lite colhydrater och mycket fett, sedan har någon kommit på en massa massa tillägg och de verkar bara blir fler och fler.
    Allrona skrev 2012-04-29 09:46:06 följande:
    Jag tycker också det är ok att välja att frångå lchf ibland. Jag planerar att äta såhär hela livet om jag fortsätter att må bra av det och jag kommer då och då ha planerade fusk. Tex om jag är bortbjuden kanske jag väljer att äta efterrätten fast den innehåller socker. Man måste få välja det själv. Sen är det såklart inte bra för viktnedgången!
     Samma för mig, men jag väljer att inte kalla det fusk. Jag kan inte leva mitt liv genom att fuska ibland, utan jag äter det jag vill och oftast väljer jag det här. 

• Glass
    Hon den där skrev 2012-04-29 13:41:44 följande:
    Ja det är det jag hoppas ! Tänk om jag denna sommar kunde väga typ 95-98kg då skulle jag känna mig smal fast jag är en fet gris igentligen haha
    Du är absolut ingen fet gris. Du är en lite större kvinna som nu har valt att bli lite sudare och du ska vara stolt  över dig själv!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**