• rödnos

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis - inte alldeles men i så små mängder känns det ändå ok.

• rödnos

Om ni öht läser vad jag skriver så ser ni väl för fan att inte JAG HELLER har en familj där alla äter LCHF? Tyckte det framgick i flera av mina inlägg.
    Känsligt tydligen.

• rödnos

Ollebulle - jag kan peka ut det uppenbara då eftersom det verkar svårt...
    Jag och sambon äter LCHF. Dottern äter SAMMA SAK med tillägget att hon även får pasta, ris, potatis etc om hon vill.
    Därav äter "alla" LCHF.
    Är du med nu?

• rödnos
    ollebulle86 skrev 2013-03-12 08:47:13 följande:
    Jag förstår vad du menar, men jag anser ändå inte att övriga familjen äter lchf eftersom de äter pasta osv till sin mat.
    Nej men det är ju DET jag säger... Ingen här anser det eftersom vi oxå vet vad som är LCHF.

Det jag menar är att man inte måste laga annan mat till de som inte skippar kolhydrater.
    Det är ju det som ofta är gisslet med andra dieter, att man står och lagar olika rätter till varenda familjemedlem mer eller mindre... Den fällan behöver man ju inte gå i alls med LCHF eftersom alla kan äta samma "bas" eller vad man nu vill kalla det.

Man bör ju enligt de flesta kostforskare, läkare och dietister som inte är grundlurade av SLV inte ge barn lightprodukter. Alltså bör man egentligen inte heller ge dem så mycket andra kolhydrater (socker) i form av pasta etc heller.

Och till alla känsliga argbiggor -  tråden är till för att reflektera över LCHF. Det är alltså inte en ren recept eller pepptråd. Man måste kunna diskutera oxå och förstå att folk tänker på vad de äter och inte bara vänder kappan efter vinden eller vad man nu ska säga.
    Utan att bli så förbannat aggro som en del i den här tråden har en tendens att bli.  (kanske i brist på tillräckligt med fett? )
  • rödnos
    Paulas mamma skrev 2013-03-12 09:18:18 följande:

Det är så tråkigt med påhopp bara. Men det MÅSTE väl vara alla som misstolkar allt. Man vågar knappt skriva vad man äter längre för då kan man få en uppläxning att det inte är riktig LCHF. Nu har jag bra koll men alla nya i tråden då? Istället för att få stöttning får de bara ifrågasättning
    Jag gillade tråden innan och alla har varit förstående och visat respekt och ödmjukhet. Nu är det mer "tråden där man vet bäst" :(
    Fast det var inga påhopp whatsoever. punkt.
    vad är det för fel att ifrågasätta vad en "färsking" äter om man ser att det inte är förenligt med LCHF. LCHF som personen i fråga förmodligen äter för att uppnå någon form av resultat.
    Allt kan inte lindas i slike. Tror någon att lättfil tex är bra ur LCHF synpunkt så får man tala om att det inte är det. Annars tror den personen att den fortsatt kan käka på som den gjort hittills utan resultat. Allt man skriver i den här tråden får man faktiskt anta är för att hjälpa andra. Även om någon känslig människa känner att den måste ta det som "påhopp".

• rödnos
    ollebulle86 skrev 2013-03-12 09:25:20 följande:
    rödnos: jag gör som du-lagar samma mat till alla men tillbehören är olika. Gör inte flera olika maträtter för det är inte nödvändigt.
    Så vi har menat samma men missförstått varandra
    Jag har oxå aldrig heller förstått de som tycker det är svårt att kombinera med övriga familjen (däribland min sambo som tycker det är jobbigt att vi äter olika) men det är en annan femma
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**