• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Prinsessanz skrev 2011-03-04 22:11:15 följande:
    ja och barnkalas för mig betyder INTE socker i stora lass och har ALDRIG gjort!!
    men vill du föda upp dina barn på socker så varsågod,men vad gör du här i tråden då? detta är en tråd för oss som äter LCHF..och du verkar inte vara villig och ta in det konceptet till 100%
    Föder man upp sina barn på socker för att man har en tårta bakad på normalt vis på ett barnkalas. Nu får du väl för fan ändå ta å ge dig. Jag är sannerligen inte lättprovocerad, men nu går du för långt.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Mamma Tes skrev 2011-03-04 23:38:19 följande:
    Föder hon upp sian barn på socker om hon låter dom få ett RIKTIGT barnkalas?? Och vilken tur att det inte är hennes barn som hänger i tråden eller ska du klanka på dom med?

Haha, jo... Strösocker till frulle, farin till lunch och råsocker till kvällsmat. Till mellanmål äter vi sockerbitar eller florsocker. VARJE dag, ÅRET om. 
  • Linda1976
    Kaya skrev 2011-03-04 23:54:39 följande:
    Att bli ALLTFÖR känslomässigt engagerad i ett forum på nätet kanske inte heller är så bra för hjärnan, ens om man är vuxen?

Själv vill jag bara envisas med mina nybörjarfrågor.

1. Sukrin, vad är det och behöver jag skaffa det? Eller är det OK med vilket gammalt vanligt sötningsmedel som helst OM jag helt hypotetiskt skulle få för mig att baka, låt oss säga, en kladdkaka? Jag menar det blir ju ändå inte en del av min dagliga baskost. Hur resonerar ni?

2. Hur illa är det att helt plötsligt äta "svensson" en helg om man t ex ska bo hemma hos någon annan och inte står ut med att erkänna för alla att man testar en ny kosthållning (speciellt så här i början innan man vet själv ens hur det funkar och om man kommer att hålla fast vid det)? Hur dåligt mår man? Hur mycket sabbar man? Hur svårt är det att "komma tillbaka" i LCHF-balans igen efter?

Jag menar det är ju en någorlunda enkel sak att fokusera på kött, sås och grönsaker vid en normal svenssonmiddag och så länge värdinnan inte är min mamma eller svärmor kanske hon inte ens märker det. Men att tacka nej till gröt-och-macka-frukost för att istället stå och skotta i sig kokosfett med matsked, det är ju inget som lär gå obemärkt förbi!

K
    Sukrin är "nyttigare" än ex Canderel, men det är sannerligen inget måste. Jag har levt med lchf i ett par år utan, men nu fick jag tummen ur, och paketet kommer på måndag. Beställde det i florsockerform, jag ska baka semlor på tis till mig och en kollega som lchf:ar!

Jag hade INTE ätit bröd till frukost, ffa för att jag skulle få så ont i magen att helgen skulle va förstörd. Antingen tar jag med mig en påse frysta pones, eller ber om ägg och turkisk yoghurt i förväg. 
  • Linda1976
    Mandel skrev 2011-03-05 09:02:29 följande:
    Fungerar det bra att steka i kokosfett? Tar det någon smak?
    Är det något som man inte ska steka i det för att just den matvaran smakar urk då?
    Det UTAN smak funkar till mat, MED smak funkar till pannkakor Jag föredrar smörsmak på det jag steker. Kokosfett har jag i äggmjölk, te samt ischoklad!
  • Linda1976
    Knasis skrev 2011-03-05 10:25:41 följande:
    Någon frågade tidigare om lök. Den växer ju under jord. Är lök något ni undviker?
    Eftersom man inte äter några mängder så använder jag det i normal mängd i matlagning. Det skulle bli alldeles för tråkigt utan!
  • Linda1976
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 10:28:23 följande:
    lök innehåller 6g kolhydrater,här är det bara jag som äter det,och det är sällan!
    här? hemma hos dig?
  • Linda1976

Sen ska vi ju inte tro att ALLA E-nr är av ondo heller! En del förhindrar matförgiftning

• Linda1976
    helene306 skrev 2011-03-05 12:52:32 följande:
    Fast vänta lite nu angående Ponesen, skrev inte Linda att det va 1,5 g kolhydrat/bulle? Eller vad har jag fått den siffran ifrån. Nu får jag inet ihop det alls känner jag.
    Jo, på en sats gjorde jag 9 st just för att kunna välja hur mycket jag vill äta. En stor Pone är lite mycket ibland.
  • Linda1976
    Faile skrev 2011-03-05 14:39:55 följande:

Vet att någon hade recept på ischoklad här, men hittar inte.

Någon som vill dela med sig?

100 gram choklad av valfri sort (jag tar Lindts 90% eller Hemköps 72%) 50 gram eko-kokosfett m smak och 1 msk kanel.
  • Linda1976

Idag har jag ställts inför 2 utmaningar! Vi fick för oss att köra till Alingsås för att tja... titta på lite nytt! På vägen dit skulle vi köpa lördagsgodis, samt godis inför 6årskalaset. Trodde det skulle vara jättejobbigt, men det var inte ens så att det vattnades i munnen...

I Alingsås så tog vi en shoppingrunda och skulle sen fika. Vi landade på Espresso House. Sambo och dotter moffsade i sig varsin jättemuffins med 4 sorters choklad. Jag? Jag beställde en räkmacka (men handskalade räkor) och åt räkorna, det ½ ägget och gurkskivorna... Tyvärr var majjoröran helt nerpressad i brödet Men jag åt inga kakor iaf!!

Väl hemma krävde dottern pasta Carbonara och hon och sambon åt det, och jag gjorde en fläskpannkaka till mig!

Fan vad jag är duktig!!  

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**