• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vågen säger fortfarande drygt 69 här... Samma vikt i 2.5 vecka nu alltså.... Hoppas det beror på mensen och att det blir en fin dipp tills på måndag! Jag mår bra och äterbra, och sköter mig alldeles algom tycker jag, så jag hoppas på att det också ska fungera på vågen! Jag behöver få bort fler kilon, så jag måste ha en metod som funkar i det avseendet bara och inte bara hälsomässigt! Ser inte direkt fram emot att dra in på kolhydraterna igen, men jag kan ju bli så illa tvungen.... 

Idag är det vab, fast jag jobbar hemifrån på fm istället och tar lite flex, och så kommer min mamma och byter av om ett par timmar och vabbar åt oss! Gud så skönt! Både jag och maken hade ju viktiga möten idag på eftermiddagen, så det hade varit en pina att behöva missa det...

• jeng

Jag har tydligen åkt ur ketosen. Skitmens! Inte bra till nånting

• jeng

Jag vill motsäga mig båda dom siffrorna! Långt ifrån alla hamnar i en bra ketos på 40 gram om dagen. Det skiljer också väldigt mycjet. En dålig dag (smo min mens nu tex, eller en förkylning) puttar också ur en ur ketos, men om jag ligger på 10 eller 20 gram om dagen så är jag mycket mindre känslig för det. Alltså, kroppen kanske försöker, men den lyckas inte helt. Jag har större marginal alltså!

Det skiljer också från period till period på samma person! I höstas var jag tvungen att ligga på under 20 gram för ketos och under 10 för minskning på vågen. Nu ligger jag på 30-40 (oftast 30 och ibland mindre också såklart) och ligger ändå i ketos bra. Men som sagt, så kommer mensen och jag far ur. Min marginal finns inte där! 

• jeng

Samma diskussion pågår samtidigt i min andra lchf-tråd. Skrev nyss så här i den:

Problemet är att ju mer kolhydrater man äter, desto mer fett vill kroppen ta upp. man måste alltså äta så lite kolhydrater att kroppen inte hinner ta upp så mycket fett under kolhydratperioden, som den bränner under den kolhydratfria perioden... typ... Ju färre kolhydratperioder vi har (och ju mindre) desto mer kommer vi ju gå ner, eftersom kroppen har mer tid på sig att bränna fettet. men var den jämvikten finns är olika från person till person. 

• jeng
    Martina,
    ja jag har ketostix. Sen har jag också en tydlig metallsmak/ammoniaksmak när jag ligger i kraftig ketos eller har legat i ketos en längre tid utan avbrott. Men man behöver inte märka av det alls! Som sagt så kan ketosen rubbas av massa annat än intag av kolhydrater, så man är aldrig safe! 
    Oj, jag hade tänkt svara mer, men ser att ni kommer in på ett av mina favoritämnen - GBP oberationer!!! Jag tycker det är helt sjukt hur illa en person får lov att äta, och ändå få lov till en operation! Jag har flera personer i min närhet som sköter sig så förbannat dåligt. Som tycker det är att ge bantningskuren ett ärligt försök att bara ta 4 glas cola istället för 5 på kvällen tex... I början var jag arg. Men nu är jag rätt så likgiltig. Dom har riskerat sitt liv, och inte lärt sig ett jävla jota på vägen! Man kan fortfarande äta ihjäl sig och vara precis hur ohälsosam som helst även fast man har gjort en GBP. Så nu tycker jag synd om puckona istället... Sorry, jag blir lite hård på det här ämnet, men jag är faktiskt så himla less på vilka vägar världen är på väg mot! Och hur dum man får lov att vara!
  • jeng
    OHs mamma skrev 2011-03-10 18:25:26 följande:
    Hej! Jag har nyss börjat med LCHF (igen). I höstas fick jag bra resultat av det och nu ska jag forsätta med den kosten.

Men nu efter knappt en vecka känns det som att jag inte har någon fantasi alls vad gäller mat. Vad äter ni? Vad har ni till köttet/skinkan/kycklingen/korven?
    Hej skruttens mamma! Jag har saknat dig!
  • jeng

Oj så ni skriver! Jag har suttit i möte hela fm och när jag kom tillbaka så har min dator kraschat! *suck* Så jag kan i princip inte göra ett dugg på jobbet nu. Sitter på en gammal dator här som varken har mina program eller såklart mina filer... Så det blev ju en spännande dag, i väntan på IT-supporten! :-P

Avocado är ju fett, men också väger det en del och är kolhydratrikt. Jag är inte så förtjust i det så jag väljer bort det av båda anledningarna. Detsamma gäller ju hallon och andra bär, som ni har pratat om, men det är ju mer uppenbart!

Någon hade ätit tårta - Lycka var det du? En bit tårta kan minsann ge mycket upp på vågen ca 2 dagar efteråt. Nu vet jag ju inte när du åt tårta, men det är iaf bra att ha med sig! Kolhydrater sätter igång kroppen och binder vatten, så det blir både fett och vatten som samlas. Salt binder också vatten, likaså mens och vissa värktabletter och andra mediciner. Det kan diffa jättemycket från en dag till en annan. Jag väger mig nästan varje dag, och på så vis får jag bättre koll på mina naturliga variationer. Men det funkar ju inte att haka upp sig över vikten varje dag som om det vore hela sanningen!

Jag väger fortfarande 69, men imorse var det 69.0 istället för 69.1 som det har varit varenda dag hela veckan (sen mensen kom)... Hoppas det är på väg ner nu igen, känner mig så himla svullen! Ikväll ska jag kolla ketosen igen också, för nu måste jag ha kommit in i den igen om det var nåt dumt jag hade stoppat i mig... Hade ju ett par dagar där efter ponesen där jag var helt blodsocker korkad! Först värsta dippen och sen kändes det som att det adlrig riktigt gav med sig. Kan mycket väl ha farit ut ur ketos där i samband med mensen som ju började samtidigt som jag åt ponesen, och så förstärkte det vartannat så det blev nya omställningsbesvär... Jaja...

Jag MÅSTE komma igång med motion... Jag är världsbäst på att hitta på ursäkter, för jag verkligen hatar motion, speciellt i början för jag mår lätt illa, har ju halsbränna och ansträngningsastma... Så motion är ingen skön upplevelse utan verkligen nåt jag måste tvinga mig igenom! Det underlättar ju inte att jag går och lägger mig samtidigt som ungarna om kvällen :-P
    Jag har löpband och styrkemaskin hemma så jag kan göra det mesta där! Utan att ens gå utomhus! Det borde ju räcka som motivation, men nepp... har inga möjligheter att träna kollektivt, eftersom det helt enkelt inte är hållbart för mig att sitta på kvällen och köra dom sträckorna som det är till gym osv. vet ju annars att det kan vara skönt att komma iväg och få egenstund och mer motiverande att träna kollektivt... jag har förresten ett wii också som jag gillar att köra boxningen på. det är ju jobbigt, men det känns inte tillräckligt i längden. alltså jag vill gärna komma igång med dels muskelbyggande och dels kondition eftersom jag har 2 sängliggande graviditeter bakom mig, och en kropp i usel styrka och kondition. och jag har ju möjligheterna hemma, och både löpbandet och styrkemaskinen är ju lätt att mäta framgångar på!! behöver bara få lusten, få vara frisk, och en rejäl spark i arslet kanske..... har ni några tips?

• jeng
    MrsMurphy skrev 2011-03-11 13:02:54 följande:
    Jag försöker vara snål under dagen med kolhydrater och "sparar" till middag/kväll. Knäckebröden vilket är det absolut godaste ever har jag nu infört som frukost, mycket smör och ost. Lunch blir oftast ägg och bacon, middagen brukar det landa mejeri. Men kvällar så vill jag mysa ihop i soffan med något smarr och då är det ju tyvärr de godaste alternativen såsom hallon/grädde, mandlar etc ganska fullspäckade. Mitt frossande på kvällen vägrar jag leva utan. Jag börjar bli ganska övertygad att jägarna/samlarna satt på kvällarna i mörkret och skvallrade och frossade, annars skulle inte så många människor ha problem just med dett "koppla ner" frosseriet. Mat dagtid är mest föda till maskineriet, kväll=njutning.
    hihihi!
    jag är samma som du! ett glas vin och ett par chokladrutor på kvällen ska det bara vara! helst ska jag sitta bekvämt i min ställbara uuuuunderbara säng (enda stället jag kan sitta/ligga bekvämt på pga mina fogar) med nåt totalt irrelevant program på webb-tvn  

som tur är så rör sig ju mitt fusk inte om så många kolhydrater totalt! så jag njuter med glädje  
  • jeng

Ang motion - jag MÅSTE för min kropp är i uselt skick! Ni kan ju tänka er själva om ni låg på soffan dygnet runt i princip i 2.5 år....

Det LCHF brukar förespråka är att man underhåller och normalbygger sina muskler på bättre vis. Dvs man kan bygga muskler utan att styrketräna tex. Men det blir ju inga bodybuildermuskler direkt, utan det handlar väl mer om att man som överviktig ligger back på det här, och att kroppen nu får optimala förutsättningar att ta hand om vardagsmotionen och göra muskler av det. Konditionsträning är ju en annan femma. Även om kosten ska underhålla kroppen bättre, och leda till färre sjukdomar som man kanske traditionellt ordinerar motion mot, så tycker jag ju att man ska motionera. jag är inte dummare än så! Men sedan så håller jag med om att för viktnedgången så behövs det inte! Man motionerar för att bränna några extra kalorier, och för att på sikt höja sin basalförbränning. Plus att när man tränar regelbundet så äter man bättre, enligt undersökningar!  (bättre nligt SLV då alltså, inte nödvändigtvis bättre med andra ord...) och totalt ska det leda till att man går ner mer i vikt. Så kan det ju vara. jagar man kalorier, eller äter HCHF, då gör det säkert stor skillnad. Men lchf ökar ju förbränningen på ett sätt som motion på normal nivå aldrig kan göra... 

Jaja, problemet återstår. Jag MÅSTE komma igång, och det snarast...  

• jeng
    Knasis skrev 2011-03-11 14:12:38 följande:
    Jag känner ingen direkt metallsmak i munnen men en besk känsla... Kan det betyda att jag är i ketos eller vad det heter? Har ätit enligt LCHF sedan i måndags.
    Blir den värre om du äter nåt? Ammoniaken utsöndras ju i saliven, så när du äter och saliven rinner till så blir det värre smak.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**