• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

Flisis skrev 2012-02-08 21:56:11 följande:
    Förlåt om jag verkar dum nu, men vad ska jag minska ner och ta bort om du bara tittar på den maten jag skrev?
    Tycker inte du ska minska eller ändra ett dugg. Kör på så här i ett par månader och sedan kan det vara dags att göra en utvärdering av något slag.

Att äta ordentligt i början är en grundsten och något många missar på. 
  • astro
    Lottalök skrev 2012-02-09 16:15:48 följande:
    Vet nån någon bra sida på nätet där man kan slå upp olika livsmedel för att se hur mkt kolhydrater de innehåller. Alla livsmedel man köper har ju inte innehållsförtäckning och jag skulle vilja räkna lite på hur mkt jag får i mig/dag.
    minmat.net

slv.se 
  • astro
    mamman i skogen skrev 2012-02-10 11:02:18 följande:
    Apropå sista veckornas debatt ang miljö och skolmat så har Jonas Colting slagit huvudet på spiken idag i sin blogg. Tänkvärt och enligt mig en bra beskrivning av veganernas retorik i diskussioner.

coltingblogg.com/2012/02/10/radda-manniskors-.../
    Jag gillar honom för det mesta, och veganer blir ofta aggressiva (har läst någonstans att det har med serotonin att göra).
    Men det är lite kul att generalisera att man ogillar generaliseringar. Att skriva "typisk vänsterretorik" att tycka att  alla som är höger vill att åldringar ska svälta ihjäl är ju en lika hård generalisering åt andra hållet. Nåja.
  • astro
    Bellisen skrev 2012-02-12 19:09:21 följande:
    Ni kunniga, jag behöver hjälp! Jag undrar över två saker som jag hoppas någon vet! :)

Under jul och nyår gick jag upp 7 kilo, på tio dagar. Helt sjukt! Jag frossade ioförsig ordentligt, men ändå... Det var mestadels vätska som försvann under första veckan i januari, ca 4-5 kilo. Jag tycker att det är sjukt mycket! Jag har läst flera gånger att 1-2 kilo är vatten och förstår att det är individuellt och kan vara mer, men kan det bero på något speciellt att man får så otroligt mycket vätska i kroppen när man äter kolhydrater? När jag nått min målvikt så har jag tänkt att äta liberal LCHF men det är ju inte kul om jag går upp så mycket vattenvikt då! Så min fråga är helt enkelt om det är normalt att gå upp så mycket i vattenvikt?

Min andra fråga är om kroppen kan "missta" LCHF-bakverk för "vanliga" bakverk? Jag åt en LCHF-semla igår (skitgod!) och hade idag gått upp ett halv kilo. Jag vet att det kan gå upp och ner men det brukar inte göra det på det sättet för mig om jag håller mig till LCHF. Så kan kroppen tro att det var riktigt bröd med mjöl i, bara för att det smakade så? Eller kan man vara känslig för kokosnötsmjöl också?

Hoppas det är någon som kan hjälpa mig med mina funderingar! :)
    Vågen har eftersläp. Går du upp markant, titta på vad du åt tre dagar innan. Det är oftast där skon klämmer.

Ett halvt kilo är dock inte så mycket, det kan bero på få sömntimmar (då rensar njurarna ut sämre), mycket salt mat, hormonskiftningar ...
    Flisis skrev 2012-02-12 21:29:19 följande:
    Har mått så otroligt illa nu ikväll och ont i magen.. Börjar vackla redan efter 5 dagar. Det funkar uppenbarligen då jag tappat 2,7kg men fyy för all varm fet mat i längden.. Känns inte fräscht alls!
     Tillvänjningen tar lite tid. Står du inte ut så backa lite. Peta inte in kh, men fokusera på köttråvara (kött, fågel, fisk, ägg) plus tillåtet grönt (spenat, sallad, oliver, rädisor etc) och strunta i att lägga till extra fett tills det känns ok igen.

Carolinaa skrev 2012-02-12 19:29:48 följande:
    Favoritar :) ska börja med LCHF men är lite rädd för att börja. Prövade med VV men det var inte min grej.

Tips på hur man ska börja lätt? /Carro
    Var ordentligt påläst. Det gör inte sällan hela skillnaden. Jag rekommenderar varmt att du investerar i ett par böcker, t ex Skaldeman, Eenfeldt, Zytomierska. 

Säger samma sak till HappyHippo.
    IngentingAlls skrev 2012-02-12 18:29:37 följande:
    Hade tänkt att göra lite småplock till ikväll. Typ lite skinkrullar,ostrullar och lite sånt smått plock. Någon som har några kreativa tips på vad man kan göra? Min fantasi stannar ungefär vid de alternativen jag angivit :/
     Några favoriter för min del är knaperstekt bacon, rostade mandlar (med eller utan salt), stora oliver, kokostoppar.
  • astro
    Flisis skrev 2012-02-13 08:35:17 följande:
    Trolla: tack! Då ska jag göra ett nytt försök idag. Vill verkligen klara det ett par veckor till. Men har riktigt svårt att se detta som en livsstil
    Uppenbarligen var det ju inte fettet som äcklade dig egentligen. med tanke på hur fett chips är.

Det du lider av är troligen ett sug efter kolhydrater + en inlärd idé om hur mat ska se ut.

Lyckas du hålla dig fri från kh i tre veckor så släpper det. För nästan alla. Men det krävs tre fulla, strikta veckor. Håll ut så ska du se att det är värt det! 
  • astro

F-n vad arg jag blir!

Hittade följande idiotiska artikel:  http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=15344

Bara att sätta rubriken att LC ger ökad dödlighet när gruppen de kollade på åt 43 energiprocent kolhydrater. Sedan NÄR är 43% på något vis lågkolhydratkost??

Det som studien bevisar visste vi ju redan - att det är absolut livsfarligt att kombinera vanlig blandkost med fet mat, d v s äta gräddig löksås till sina makaroner. Eller bea till pommes. Eller de där chipsen på lördagskvällen.

Det säger däremot ingenting om LCHF. ååååååh vad jag blir arg. Demon 

• astro
    Tiger Af Lilja skrev 2012-02-13 22:15:17 följande:
    Har ätit i 6 veckor..
    Gått ner 7 kg..
    Fuskade i helgen med 70% choklad och naturgodis, vågen står stilla..

Hoppas på det bästa snart igen..
    Har inga problem utan bröd, potatis osv..

Äter mest oliver, ost, kött/fisk/fågel, ibland grädde i kaffet och mest broccoli till varmrätter!
    Och alltid äkta smör.
    Pannkakor av fiberhusk+vatten+smör osv..
    Och det har funkat bra, dessvärre dricker jag dåligt med vatten så det får bli skärpning.
    Och mina portioner är minismå, ingen storätar aptit längre :/

Har beställt mandelmjöl nu, så jag kan gör "bröd".
    Du går ner lite väl fort. Går man ner över 0,5 kilo/vecka kan kroppen få panik och det finns en risk att den börjar bromsa. Så har för 17 inte bråttom, försök hamna på en vettigare nivå.
  • astro
    selmv skrev 2012-02-14 16:12:54 följande:
    Hej har ngn här erfarenhet av lchf och graviditet? Kan man fortsätta äta det inför glucosbelastning el ska man lägga till mer kolhydrater inför det? Blir det en sockerchock för kroppen annars?
    Beror på hur känslig du är. Men var beredd på att du kan få skyhöga värden på belastningen. Jag nekar helt enkelt att göra en belastning själv. Äter man LCHF finns ju inget som helst behov, om man inte har onaturligt högt blodsocker (jag har en mätare hemma så jag kollar ibland att inget har hänt, bara "för att")  eller tydliga symptom på diabetes.

Jag ger kroppen längre tygel när jag är gravid (som nu). Jag ligger kvar i ketos på 100-150 gr kh/dag, trots att jag i vanliga fall ramlar ur ketosen väldigt lätt (ungefär vid 30 gr kh/dag).  
  • astro
    Maskinisten skrev 2012-02-15 23:17:39 följande:
    00
    Vet ju förstås inte om jag tycker jag har kämpat

Grädde i kaffet var något som en bekant som LCHF ätit en tid rekommendera, har tagit mitt kaffe svart de sista 20 åren... 

Har snubblat över svamp, hiskligt smaskens men är det reko enlig LCHF? (har just inte hittat någon kommentar om svamp, så på rooke känsla så borde det vara ok om de är smörstekta )
    Svart kaffe går minst lika bra. Det man ska ersätta är mjölk (mot grädde). Men många LCHFare påpekar att det är lite riskabelt att dricka så energirika saker, vill man begränsa sitt energiintag lite är svart kaffe alltså bättre.
    Jag är lite rädd om min mage dock och tar både kokosfett och vispgrädde i kaffet.

Svamp är fantastiskt nyttigt och bra på alla sätt! Särskilt smörstekt! 
  • astro

Åh vad jag älskar att alla som hackar på LCHF är nyttiga nyttiga människor. Påstår de! Våra kritiker äter ALDRIG godis, snacks, bullar utan alla äter minsann fullkorn och grönsaker och inget annat.

I denna tråden  www.familjeliv.se/Forum-4-362/m63877922.html sattes just rekordet, när ts hävdade att normalätarna givetvis äter rejält med grönsaker till sådana rätter som pannkaka, våfflor och potatisbullar.

Rejält med grönsaker - till våfflor?
    Har någon sett någon göra det? Någonsin?

Om man inte räknar jordgubbssylt som en grönsak {#emotions_dlg.djavulsk} 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**