Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

kristinah skrev 2011-06-12 23:40:04 följande:
    kan någon förklara varför fettkalorier skulle vara bättre än kolhydratkalorier?

Jag tror liksom itne ritkgit på det här emd LCHF - det jag tror är att man på lång sikt gör mer skada än nytta på kroppen. Hur kommer det sig annars att Dalquist´s teorier inte välkomnas med öppna armar ?

Jag tycker att ni som kör detta strikt borde fundera lite mer på att vikt inte är allt, det är lika vitkigt att ge kroppen allt vad den behöver - och då är fetter inte alls det som bör ge den mesta energin....
    Hur kommer det sig att människan levde på lchf-liknande diet i tusentals år innan kolhydraterna kom på tapeten för sisådär 200 år sedan?

Visst åt vi kolhydrater innan det men inte i samma omfattning.... och fettintaget var väldigt högt då jämfört med kolhydratnivån..
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman

Hm... det enda som är essentiellt är amonisyror, hänvisar till wikipedia, (tveksam källa iofs, i mina ögon):

Essentiella aminosyror är livsnödvändiga aminosyror som människokroppen inte själv kan tillverka, och som således måste intas med födan. Dessa aminosyror får vi i oss genom att äta proteinrika produkter så som baljväxter, kött, nötter, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter.

sv.wikipedia.org/wiki/Essentiell_aminosyra

Huruvida kolhydrater är ett måste eller inte lägger jag mig inte i eftersom jag inte vet nåt om det, men jag har svårt att tänka mig att vi -måste- ha i oss kolhydrater då kroppen får i sig de livsnödvändiga byggstenarna på annat håll, och energi från ytterligare ett håll...

Att det var 20 assentiella aminosyror som kroppen behövde för att fungera lärde man sig redan i skolan....

Däremot så kan man väl säga att "we agree to disagree"

Maddisen: skönt att du fått komma hem, ligga på sjukhus är aldrig kul....

• Teskedsmamman
    Duntoffla skrev 2011-06-13 16:28:43 följande:
    Gahh, jag fuskade lite igår med en McFeast. *skäms mig* och idag har jag ett sug. Något tips på vad jag kan äta för att få bukt på suget? Det hjälper inte att äta ett kokt ägg...
    Jag brukar göra te-latte på 3-4 dl te, lite sötningsmedel, ca 20 gram kokosfett och 2 äggulor... mums!
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-06-13 20:09:01 följande:
    Jag fick nyss värsta dåndimpen då jag frös och drog om mig min tröja! Det slog mig att den här tröjan har jag haft rktigt tajt om magen!! Tog foton och la på facebook för er som har mig som vän där.. HELT SJUKT! Varför kan inte hjärnan förstå hur många kilon som egentligen har försvunnit??? Klart att jag vet att det är skillnad, men det känns mer i stil med att förut var jeansen knappt acceptabla och nu glappardom lite, men det här är ju verkligen absurdt! Så synd att man saknar riktiga före-bilder från när man startade för ett år sen! 23 kg borta och ikväll ska jag vara STOLT!
    23 kg är riktigt mycket!!!!

Men visst är de där aha-upplevelserna underbara! Jag har en hoodtröja som jag knappt fick igen för 6 mån sedan, nu hänger den tom lite och jag har "bara! 7-8 kg som jag gått ner.... För att inte tala om mina jeansshorts som jag nog får donera till maken för de hänger som en säck!

Nu har jag gått 3 kvällar på raken (3,6 km) och idag gick jag även till babycaféet, iofs bara 1,2 km enkel väg men jag har uppförsbacke hela vägen hem OCH knuffar barnvagn med 12 kg Knubbsäl Jag hoppas inte kvällens frossande i tacos ger utslag på vikten imorgon, räknade lite och hamnar på 30 gr kolhydrater idag...
  • Teskedsmamman
    kristinah skrev 2011-06-13 22:19:43 följande:
    Och en sak vill jag bara tillägga - att JO vi behöver glukos i blodbanan, eller rättare sagt så behöver hjärnan glukos för att funkgera. Det är därför ketonkroppar bildas närdet inte finns glukos att tillgå.

Att leva helt utan kolhydrater är INTE att rekommendera.
    Sedan är källhänvisning en bra sak när man påstår saker och ting....
  • Teskedsmamman

Tillbaka efter 2 veckors semester! Trots dagligt fusk (hur lätt är det att gå på grönan en hel dag utan att få i sig massa kolhydrater ) så har jag gått upp mindre än 2 kg inkl mens vid vägningen igår morse *nöjd*

Jag orkar nog inte läsa ikapp men hoppas att alla har haft det bra!

• Teskedsmamman

Är det fler än jag som har gjort Ghee?

Jag gjorde det i förrgår och om man låter det stå på lite extra så får det en knäckig söt smak som gör sig perfekt i kaffet/teet

Vi hade "knäckig" Ghee på sparris häromdagen och det med lite flingsalt var mums!!

• Teskedsmamman
    Loriyana skrev 2011-07-05 19:37:48 följande:
    Min dotter äter som vanligt på förskolan men här hemma så försöke jag åtminstonde hålla kolhydraterna nere. Men det beror på att hon har autism och det sägs att sockerfri diet påverkar barn med autism mycket positivt.
    Glutenfri kost vet jag är främjande för autism...
    Shaun the sheep skrev 2011-07-05 21:05:08 följande:
    Hej allihop!

Jag saknar verkligen bröd Att kunna slänga ihop en ostmacka när man blir hungrig framåt kvällen..
    Kolla in jordnötssmörbullar, jag tycker de är så nära bröd man kan komma och goda.
    yena89 skrev 2011-07-05 23:21:27 följande:
    en på jobbet sa idag att fakir inte e så bra för det bildas ketoner i urinet och blodet.
    Det var visst ketoacitos hon tänkte på och jag vågade inte tjaffsa emot :P
    men jag tycker endå inte man ska hålla på med fakir nån längre tid.
    ops... jag ligger på normalt 2-10 gr kolh/dag... kanske ska öka lite Försöka hålla mig 15-20 gr i alla fall...
  • Teskedsmamman
    Denebola skrev 2011-07-06 18:01:07 följande:
    Varför ska du ta skit för att de är jobbiga? Låt godispåsen vara. Eller nej, göm den för dem! Då får de inget godis, och du slipper äta upp det och må dåligt
    Nu är de inte direkt jobbiga förutom att de nu är uppe i förstörda kläder för ca 2000 kr, då ska de jävla inte ha nåt godis på lördag!

De tycker det är skitkul när valpen hänger i kläderna på dem och de har dragkamp, så just nu får de inte ha några kläder och sitter framför bolibompa i kalsongerna, tänkte de skulle få börja dagen i kalsonger imorgon och om de inte lyssnar får de fortsätta i kalsongerna...

Dessutom hade jag ändå tänkt äta godis på lördag....
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**