• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Allrona skrev 2011-09-24 09:20:40 följande:
    Oj, såg inte alla andra svar innan mitt
    Hihi, samma här! :D
  • Loreena
    Habaladabala skrev 2011-09-24 10:56:00 följande:
    Nån som vet det här: ?
    Om man äter kolhydrater, vi säger t ex en vit macka till maten då förstör ju mackan middagen genom att blodsockret höjs, gör det någon skillnad då om man lägger till t ex potatis också då?
    Jag menar, om man väl fuskat spelar mängden någon roll då? Eller är det antal tillfällen?
    Är det bättre att äta två mackor vid samma tillfälle än en macka till frukost och en till middag?
    Jag vet inte riktigt, ju noggrannare man är ju bättre effekt får man ju. Jag tror att man får försöka se det som ett tillfälligt avsteg och sedan försöka komma upp på banan igen så fort som möjligt. Man gör ju så gott man kan. När man åker bort på semester tex. så kan det ju lätt bli att man kör någon slags LCHF-light ett tag och så stannar viktnedgången av och för mig brukar det bli att humöret åker bergochdalbana och magen blir uppblåst... då längtar jag till jag kommer hem igen och kan äta "normalt" (Lchf) :) Jag skulle ta en macka med en massa smör och ost på om jag inte hade några andra alternativ.. hellre det än två mackor iaf.. :)
  • Loreena

Idag blir det lövbiff och gräddstuvade kantareller.. med lite grillad paprika till... Omn-omn... :P

• Loreena

Jag måste verkligen upp på banan igen. Nu har det blivit för mycket fusk. Måltiderna är bra, men mellan måltiderna så har jag börjat fuska mer och mer på sista tiden. Jag får skylla på pms eller nåt. Jag behöver inspiration! Det känns liksom inte lika viktigt att äta ordentligt när jag nått min målvikt, även om jag vet att jag mår mycket bättre av att äta LCHF ändå.

• Loreena

Det går att förvälla och frysa in blomkål, det är ju så de gjort med de frysta grönsakerna man köper i affären,

• Loreena
    Louella skrev 2011-09-29 09:31:05 följande:
    Detta är bevis på att lchf funkar: har alltid räknat kalorier, även med lchf även om jag vet tt det inte ska behövas. Kan lisom inte bryta den vanan och tycker det är ett bra sett att hålla koll. För ett tag sen åt jag 1600 per dag men fuskade med en skiva bröd till frukost, annars bara lchf mat. Vikten stod still. Nu har jag skippat den brödskivan men äter mer kalorier, 1800 om dagen och nu har jag nått min målvikt! Fantastiskt, och bevisar ju verkligen att "kalorier in, kaloriers ut" inte är hela sanningen...
    Härligt! :D
    Kalorimässigt så äter jag mer nu med lchf än innan, även om portionerna är mindre. Men jag har både gått ner i vikt och behållt min idealvikt med Lchf. Med kolhydratrik/fettsnål kost var jag tvungen att promenera minst en timme om dagen för att hålla mig på 56-57 kg, men det behövs inte längre. :) Jag åt nog runt 1600 kcal/dag innan och nu äter jag omkring 1800-2000. Jag tror att energinivån håller sig uppe under dagen med lchf... jag får inga energidippar längre och har en högre basförbränning.
  • Loreena
    Anansi skrev 2011-09-30 11:06:14 följande:
    Tänk att det ska vara så svårt att skippa den där finn crispen på morgonen! Jag blir ju mätt på äggen, men "vill ha något till kaffet"... Det går annars bra med dessertost, typ kittostar (taleggio!) eller baby bel, men nu fanns det inget sånt hemma.

För övrigt - dag 5 idag och fortfarande skallebank. Hoppas det släpper snart.
    Hur mycket dricker du om dagarna? Drick gärna mineralvatten och försök att få i dig lite extra salt i början. Blir det för jobbigt kan du försöka göra en lite mer successiv övergång och tillåta dig någon frukt eller så för att lindra de värsta besvären. Förutsatt att du inte triggar igång för mycket sockersug då. En Finn Crisp till kaffet inledningsvis kanske inte gör så mycket? Det är ju egentligen skonsammast för kroppen med en successiv övergång till LCHF.
    Hur mycket behöver du gå ner?
    Jag gick ner från 62,5 till 56 med LCHF och jag ligger på runt 50 kolhydrater/dag. Så alla måste inte vara helt strikta. Man får hitta sin egen balans. :) Nu äter jag LCHF bara för att jag mår så bra av det, inte för vikten. Lycka till!
  • Loreena

leias
    Grattis till viktminskningen! Det är normalt att man kommer till platåer i viktminskningen. Kroppen stannar upp och känner efter vad som händer. :) Hur många kolisar/dag brukar du äta ungefär? Lchf är ju mer av en livsstil än en bantningskur, så då brukar det inte göra så mycket om viktminskningen går långsamt. Det viktigaste är ju att man mår bra och att man hittat ett sätt att äta som man kan hålla sig till. :)

• Loreena

OnMyWay
    Du kanske behöver äta något litet på kvällen om du mår illa? Ibland kan illamående även vara ett tecken på hunger.

• Loreena
    aprilsill skrev 2011-10-06 20:27:07 följande:
    Hur börjar man? Några bra enkla tips? Måste det vara krångligt, finns det enkla genvägar i början när man inte kan så mycket (t.ex. äta bara ägg och bacon...)?
    Ägg och bacon är toppen som frukost, men att bara äta ägg och bacon - nääää... det skulle bli för tråkigt! Ägg och bacon till frukost och därefter två riktiga mål mat rekommenderar jag. Klassikern köttfärsås blir lchfvänlig med creme fraiche i och blir extra god om man gratinerar den i ugnen med en massa ost på. Det är enkel och god lunchmat. Annars så är det ju bara att äta kött, kyckling eller fisk, lägga till ovanjordgrönsaker och en god fet sås... lätt som en plätt! :D Tacogratäng i ugnen är också supergod Lchfmat. Jag tycker nog i stort sett att all mat man gör i ugnen med ost på blir god... :P Lycka till!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**