Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2011-06-14 22:16:43 följande:
    Är det allt du käkar till frukost?? Ett ägg med majo?
    Det kommer jag ju aldrig klara mig på så aktiv som jag är? Låter extremt lite så då kan jag ju förstå att man tappar vikt men samtidigt låter det så lite att det ju omöjligt kan ge tillräckligt med näring??

Jag trodde itne heller att ett ägg och lite kaffe skulle hålla mig mätt men med majjo och grädde i kaffet så blir man ordentligt mätt. Efter ett par veckro med lchf så äter man oftast mindre än i början med..

Min frukost är inte stor men fettrik och detta håller mgi mättare än om jag tex skulle ha ätit en gigantisk frukost med lite mer kolhydratsrik mat... Havregrynsgröt i all ära (Gunde Svan god bless his cottonsocks men han har fel) kolhydrater snabba eller långsamma gör mig vrålhungrig och blodsockret sjunker fortare än kvickt...Med fett så står jag mig utan problem till lunch...bästa frukosten är dock äggmjölkslatte och ett frökex med ordentligt med pålägg...

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Albin 080509 skrev 2011-06-15 01:51:31 följande:
    hej ute i natten=)
    äter lchf kost..väldigt strikt å liite g kolhydrater....
    men ja har lite frågor
    kan man äta FÖR mkt fett?
    Hur mkt smör, grädde, crem fraise mm e lagom om dagen?
    hur ofta äter ni?
    äter ni bara när ni är hungriga?

Ja man kan äta för mycket fett mwn en biverkning är att man blir ganska illamående av att äta ett halvt kilo smör

Man ska ha en bra indelning i 5E% kolhydrater 15E% protein och 80E% fett så hamnar du bra...

Mjölkprodukter kan vara en stor bov för många som man måste vara restriktiva med för att gå ner i vikt och även för att det är stoppande för magen. Inte mer än 2 dl per dag brukar man rekomendera men detta är ju individuellt vad man klarar..

Jag äter enbart när jag är hungrig..socialt ätande har tagit mig upp i vikt...

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Albin 080509 skrev 2011-06-15 06:49:15 följande:
    okej tack för ett bra svar=)
    men kan man äta för lite tror du? vissa dagar äter ja endast 2 ggr:/ som igår åt jag 2 ggr och då åt ja: till frukost stekte ja ett pkt bacon och champinjoner ca 6 st gjorde omelett på 2 ägg å ca 1,5 dl grädde å stekte i massa smör detta delade ja upp på två måltider under hela gårdagen...tror du de kan ha var "för lite"?

Enkelt är att räkna 1-1,5g protein per önskat kilo målvikt (inte drömvikt) ska du väga 60 ska du mao minst äta 60g rent protein per dag för att få ut en vikt i livsmedel tex kött fisk mm så tar du 60*5 och får då 300g proteinrika livsmedel som du måste äta per dag.. om man sedan håller sig till runt 20g kolhydrater och lite extra fett till allt man äter man behöver mao inte sleva på fett en skvätt grädde i kaffet en klick smör till köttet en god sås etc etc så hamnar du ganska bra i E% och fördelning...

Ett bra tips är att titta på minmat eller matdagboken och föra in det du äter varje dag under ngn vecka då får du känslan för vad saker innehåller och hur mycket fett du bör lägga till

• mamman i skogen
    Albin 080509 skrev 2011-06-15 06:49:15 följande:
    okej tack för ett bra svar=)
    men kan man äta för lite tror du? vissa dagar äter ja endast 2 ggr:/ som igår åt jag 2 ggr och då åt ja: till frukost stekte ja ett pkt bacon och champinjoner ca 6 st gjorde omelett på 2 ägg å ca 1,5 dl grädde å stekte i massa smör detta delade ja upp på två måltider under hela gårdagen...tror du de kan ha var "för lite"?

Glömde svara jag äter också två huvudmål om dagen just nu när det är varmt sen tar jag mig kanske en ostbit till kaffet eller ngt annat tilltugg som ett frökex med mycket pålägg...Det viktigaste är att du äter det din kroppbehöver inte hur många gånger per dag.

I början är man ju oftast "hungrigare" men efter ett par veckro med lchf så har "suget" försvunnit och de flesta äter då mindre mat generellt...

Äter man för lite så finns ju risken att man inte går ner i fettvikt utan man minskar i muskelmassa...

• mamman i skogen

Hjälp snälla söta kloka här vem var det som la ut info om sojaprodukter...

Vore tacksam om ni kunde hävisa till detta igen så jag får läsa det..

• mamman i skogen
    Linda1976 skrev 2011-06-15 16:24:41 följande:
    Ja, all info får man ta med en nypa salt, och sålla och ta till sig det man tycker verkar vettigt... och jag personligen tror att nordbor är mer gjorda för kött, mjölkmat osv... och asiater tål soja bättre. Ungefär som att asiater inte tål laktos i stor utsträckning. Detta har vi också pratat om förut, tror jag
    Japp man får själv bli salig på sin tro...vi hade en diskussion ang veg och lchf och soja kom ihåg att ngn hade lagt ut den..
  • mamman i skogen
    Duntoffla skrev 2011-06-15 21:00:06 följande:
    Måste fråga er andra, äter ni några vitaminer nu med LCHF-kost? Jag får ju för mig att jag missar en del väsentligheter i och med att jag inte äter lika mkt grönsaker som jag i normala fall gjort
    Nej inga vitaminer bara "fiskolja" då jag inte äter tillräckligt med fisk då jag är en kräsen fiskätare..färsk ska det vara..och vitamin-d till vintern
  • mamman i skogen
    Duntoffla skrev 2011-06-15 21:00:06 följande:
    Måste fråga er andra, äter ni några vitaminer nu med LCHF-kost? Jag får ju för mig att jag missar en del väsentligheter i och med att jag inte äter lika mkt grönsaker som jag i normala fall gjort
    http://www.lchf.se/Startsida/InfoomLCHF/Kosten/Vitaminer.aspx här kan du läsa om vitaminer från ett lchf perspektiv.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**