• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Klas-Ã…ke skrev 2011-03-11 10:30:32 följande:
    Föresten här i min lilla stad fagersta skiiner solen och man blir så glad så därför ska strax träningskläderna på och ska ta en powerwalk innan frukost:)
    Asereht skrev 2011-03-11 10:33:24 följande:
    Här är det också sol men det blåser hårt och kallt. *brrr*
    Jag har snööööö... =/
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-11 13:10:06 följande:
    Oj så ni skriver! Jag har suttit i möte hela fm och när jag kom tillbaka så har min dator kraschat! *suck* Så jag kan i princip inte göra ett dugg på jobbet nu. Sitter på en gammal dator här som varken har mina program eller såklart mina filer... Så det blev ju en spännande dag, i väntan på IT-supporten! :-P

Avocado är ju fett, men också väger det en del och är kolhydratrikt. Jag är inte så förtjust i det så jag väljer bort det av båda anledningarna. Detsamma gäller ju hallon och andra bär, som ni har pratat om, men det är ju mer uppenbart!

Någon hade ätit tårta - Lycka var det du? En bit tårta kan minsann ge mycket upp på vågen ca 2 dagar efteråt. Nu vet jag ju inte när du åt tårta, men det är iaf bra att ha med sig! Kolhydrater sätter igång kroppen och binder vatten, så det blir både fett och vatten som samlas. Salt binder också vatten, likaså mens och vissa värktabletter och andra mediciner. Det kan diffa jättemycket från en dag till en annan. Jag väger mig nästan varje dag, och på så vis får jag bättre koll på mina naturliga variationer. Men det funkar ju inte att haka upp sig över vikten varje dag som om det vore hela sanningen!

Jag väger fortfarande 69, men imorse var det 69.0 istället för 69.1 som det har varit varenda dag hela veckan (sen mensen kom)... Hoppas det är på väg ner nu igen, känner mig så himla svullen! Ikväll ska jag kolla ketosen igen också, för nu måste jag ha kommit in i den igen om det var nåt dumt jag hade stoppat i mig... Hade ju ett par dagar där efter ponesen där jag var helt blodsocker korkad! Först värsta dippen och sen kändes det som att det adlrig riktigt gav med sig. Kan mycket väl ha farit ut ur ketos där i samband med mensen som ju började samtidigt som jag åt ponesen, och så förstärkte det vartannat så det blev nya omställningsbesvär... Jaja...

Jag MÅSTE komma igång med motion... Jag är världsbäst på att hitta på ursäkter, för jag verkligen hatar motion, speciellt i början för jag mår lätt illa, har ju halsbränna och ansträngningsastma... Så motion är ingen skön upplevelse utan verkligen nåt jag måste tvinga mig igenom! Det underlättar ju inte att jag går och lägger mig samtidigt som ungarna om kvällen :-P
    Jag har löpband och styrkemaskin hemma så jag kan göra det mesta där! Utan att ens gå utomhus! Det borde ju räcka som motivation, men nepp... har inga möjligheter att träna kollektivt, eftersom det helt enkelt inte är hållbart för mig att sitta på kvällen och köra dom sträckorna som det är till gym osv. vet ju annars att det kan vara skönt att komma iväg och få egenstund och mer motiverande att träna kollektivt... jag har förresten ett wii också som jag gillar att köra boxningen på. det är ju jobbigt, men det känns inte tillräckligt i längden. alltså jag vill gärna komma igång med dels muskelbyggande och dels kondition eftersom jag har 2 sängliggande graviditeter bakom mig, och en kropp i usel styrka och kondition. och jag har ju möjligheterna hemma, och både löpbandet och styrkemaskinen är ju lätt att mäta framgångar på!! behöver bara få lusten, få vara frisk, och en rejäl spark i arslet kanske..... har ni några tips?
    Jag har varit notorisk icketränare, så för att jag skulle komma igång med att träna så krävdes det att jag antingen gjorde någon aktivitet där en annan person var beroende av att jag var med, eller att jag gick på gruppträningar. Båda måste man ju bestämma i förväg, och man kan inte skjuta på det utan att behöva boka av.

Nu är jag inte någon träningsnarkoman precis, men jag har mycket lättare att ta mig iväg, den mentala tröskeln är inte lika hög längre.

Det kanske inte funkar för dig om du vill träna hemma/ensam, men kanske en modifierad variant - skriv upp i almanackan när du ska träna, boka möte med dig själv så att säga
  • Denebola
    OHs mamma skrev 2011-03-11 13:55:19 följande:
    Har läst att det finns massor av recept på lchf kakor och annat smaskigt men alla recept innehåller nötter på något vis. Är det någon som har recept på nån lchf kaka eller annat smaskigt som inte innehåller nötter?
    Något av detta kanske?

Mjuk kokoskaka
    12-15 bitar
    1 dl sukrin
    2 ägg
    125 g smör
    1,5 dl mald kokos
    1 msk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    0,5 tsk vanilpulver
    Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda ner smör,. Blanda de torra ingredienserna och rör ner. Häll i långpanna ca 15x23 cm. Grädda i 150 grader i 30 min. Skär i bitar när kakan svalnat

Kokostoppar
    Ingredienser:
    75 g smält smör
    200 g kokos
    2 ägg
    0,75 dl sukrin

Gör så här
    Smält smöret och blanda allt, klicka ut på bakplåtspapper och forma till toppar. Grädda i 175 grader i 10-15 min eller tills topparna har fått gyllenbrun färg.

Brownie
    Ingredienser
    120 g mjukt smör
    2 ägg
    4 msk kakao
    2 msk starkt kaffe typ espresso
    2 tsk fiberhusk
    5 msk sukrin
    2 msk grädde
    några droppar vaniljessens
    Micra smöret så att det blir mjukt men inte smält. Vispa ihop med äggen. Blanda kaffet, sukrinet och kakaon. Blanda sedan ihop alla ingredienserna. Smöra en form och grädda kakan i cirka 15 minuter i 175 grader.

Kladdkaka
    Ingredienser
    100 g mörk choklad (valfri)
    100 g osaltat smör
    2 ägg
    Vaniljstång (om man vill)
    1 msk kakao

Smält smör och choklad ihop.
    Vispa äggen fluffiga.
    Häll ner chokladsmeten i äggen.
    Tillsätt innanmätet av vaniljstången och kakaon.
    Häll i form.

Grädda 6 minuter i ungen på 200 grader. (längre? Blev väldigt lös i mitten)
    Ställ ut kakan i snön eller in i kylen.

Den är god att äta varm när den har svalnat lite men allra bäst är den när den stått ett par timmar i kyla.

Servera med mycket grädde!

Choklad- och kokoskakor
    Ingredienser
    50 g smör
    100 g kokosflingor (ca 3 dl)
    1 dl grädde (jag tog matlagningsgrädde)
    2 äggulor
    2-4 msk kakao
    vaniljpulver (vaniljsmak, ej socker)
    Gör så här
    Smält smöret och blanda i grädden. Häll i kokos tills smeten får en bara (lite klibbig men ändå degig). Rör i äggulorna. Blanda i kakao och vanilj efter smak. Sötningsmedel om du vill.

Jag delade halva smeten och blandade bara i kakao i hälften, blir nog bättre att ha i hela.

Gör bollar eller klicka ut och platta till på en plåt.

In i ugnen i ca 180 grader i 15 min.

Låt svalna (godast efter en tid i kylskåpet) och ät. Kan doppas i mörk choklad (men då blir det mer kolhydrater).

Apelsinchokladtryffel - Rekommenderas
    36 - 40 st

Ingredienser
    1 dl Arla Köket vispgrädde
    50 g smör
    300 g mörk choklad, minst 50 % kakao
    1 dl Arla Köket Kesella kvarg
    rivet skal av 1/2 apelsin
    1 tsk flingsalt

Gör så här
    Koka upp grädde och smör i en kastrull. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar, rör ner den i grädden och låt den smälta. Rör i kvarg och apelsinskal.
    Häll chokladen i en aluminiumform ca 15x20 cm. Strö salt över chokladen och låt den stelna i kylen minst 4 tim.
    Ta ur tryffeln ur formen och skär den i bitar med en vass kniv.
  • Denebola
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-11 15:31:50 följande:
    Hej tjejer!
    Har varit och hadlat ingredienser till pones nu, tydligen har fiberhusk utgått ur coops sortiment till min fasa(Vi och ICA hade ingenting av det jag behövde). Pratade med butikschefen som beklagade sig och sa att de försökt beställa hem eftersom han och tre till i butiken kör lchf, det sprider sig ser ni, snart kommer ingen höja på ögonbrynen... Pratade även med två av de andra om vad man kunde ha istället för husk, men jag verkade ha mer koll än dem tyvärr.
    Fick köpa husk på hälsokosten för typ dubbla priset

Nu har jag allt hemma och testade Linda1976s recept på pones, det blev riktigt dåligt. Torrt och kompakt, men hennes var ingen kesella i som jag sett er andra ha. Någon som kan dela med sig av ett alternativt recept? Ni har ju verkligen höjt dem till skyarna så nåt måste jag ha gjort fel...
    Gjorde du den med massa ägg i? Jag tyckte också det var superdåligt. Nu har jag bara använt kvargreceptet en gång, till semmelbullar, men då blev det mycket saftigare.
  • Denebola
    Asereht skrev 2011-03-11 15:40:51 följande:
    I det recept Linda kopierade i n i tråden var det kesella.
    Fast någon gång länkade hon till flera varianter. Men det kanske var i den gamla tråden.
  • Denebola
    Knasis skrev 2011-03-11 16:36:29 följande:
    Vad heter de sticksen? Vad frågar man efter på apoteket liksom..
    Ketostix
  • Denebola
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-11 17:43:00 följande:
    Ja, jag tog 4 ägg varav ett stort.
    Asereht skrev 2011-03-11 15:40:51 följande:
    I det recept Linda kopierade i n i tråden var det kesella.
    Då måste det ha fallit bort eller så är det ett gammalt recept.

Kan någon klistra in ett recept med kesella/cf, så får jag testa igen.
    phlox.blogg.se/2011/march/semlor.html men skippa sukrin, kardemumma och vaniljpulver för vanliga pones. Kanske ta lite salt i också om du gillar det (jag saltar typ inget alls).
  • Denebola
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-11 17:43:41 följande:
    Frukost: Pannkakor med smör , en oopsie med smör och skagenost
    Lunch: Ingen, men blev två babybell efter träningen och sen när jag kom hem åt jag två oopsies med rökt kalkon och riven ost på
    Kvällsmat: Blir hamburgare om jag blir hungrig annars äter jag nog bara en babybell eller något liknande, proppmätt nu.

Letar också efter dessa "fläsksvålar" vart finns dom?!
    Jag har köpt på coop. Märket heter Lyka.
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-11 20:32:25 följande:
    Nu har jag sett Kalla fakta! Gud alltså så "dumma" folk kan vara... Dom kan inte gå ner i vikt, fördom kan inte låta bli kakorna eller colan eller vad det nu må vara. Men dom tror att dom ska kunna leva enligt op-riktlinjerna och må bra?! Jag vet att det finns personer som av en eller annan anledning faktiskt MÅSTE få hjälp på extrem väg. Jag påstår inte att den extrema vägen måste vara just en GBP... Men vanlig diet eller lchf eller NÅN form av diet, skulle ju göra jättestor skillnad för de flesta om de tvingades följa den i ett halvår eller ett år... Att man bara godkänner operationer hit och dit på det där viset. Vet ett par som gjort och ska få göra operation, och jag ser ju ett rent idiotiskt beteende hos dom alla vad gäller mat och kostvanor och tänket... Jaja...

Sedan undrar jag hur man kan vara så dum så att man tror att bara jag får operera mig så blir jag smal och då försvinner alla mina problem och jag kommer bli en helt ny människa.... Att man inte ens tänker på alla andra problem som kan uppstå, och det är värt att riskera livet för operationen men man kan tex inte testa lchf eller strikt GI för det är ju faaarligt.....

Ja, nu har jag tjafsat av mig

Gillade iaf starkt att dom har Martin Ingvar där som expert! Och att han fick in det där med sockret! Fick ju hem båda hans böcker för ett tag sen så dom ligger näst i läslistan!!!  
    Ja, de borde åtminstone få någon form av psykisk vård/stöd/samtalshjälp/vaddetnukantänkasheta före operationen, så att de mentalt hänger med på förändringen.
  • Denebola
    Mini Angla skrev 2011-03-12 00:14:39 följande:
    Checkar in.
    Jag är kass på att söka BRA info på nätet. Jag hittar mycket, men jag har svårt att hitta sådant som jag faktiskt kan lita på.
    Så hittade jag er känns tillförlitligt!

Oj vad många frågor jag har...

För snart 2 veckor sedan började jag med LCHF-kost. Gick kalasbra första veckan då vi var hemma och lagade all mat själv. Men denna vecka har vi inte varit hemma, och vi har fått hjälp att laga maten. En dag fick vi köpa mat på sjukhuset vilket är helt galet i LCHF-synpunkt. Så kl. 14 gav jag upp och vräkte i mig en baguette, haha!
    Jag känner inte att jag har fått se något vidare resultat än, jag är visserligen väldigt stillasittande, på sin höjd promenerar jag med min dotter i sjukhuskorridoren.
    Hur räknar ni kolhydrater? Jag surfar in på en lista på nätet och försöker memorera vilka grönsaker som är bäst, och vilka mejeriprodukter jag ska undvika osv. Men det är svårt att minnas allt. Har ni några tips?
    Och vad kan man göa för att verkligen pusha igång det hela?
    Hur mycket negativ effekt hade baguetten tror ni?
    Hur har folk i er närhet reagerat när ni börjat äta LCHF?
    Mina nära bara skrattar och säger att det är ju för sånna som är riktigt tjocka. Men, jag tycker att det låter som en superbra diet som kan hjälpa mig att kontrollera sockerberoendet, som ju aldrig är nyttigt oavsett om man är liten eller stor.
    Hur petnoga ska man räkna i början? Vad är en lämplig nivå att ligga på när man är precis i början?

Bara lite vilsen
    Om LCHF bara är för riktigt tjocka så måste nog jag sluta Jag är inte ens normalviktig, utan underviktig Äh, om de säger så får du väl bara fråga varför de tror det, och föreslå att de läser på lite så de kan sluta komma med felaktiga påståenden
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**