• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maskinisten skrev 2012-03-18 03:54:41 följande:
    Pones.

Så är det bevisat, de utav er som har mage att beakta pones likvärdigt med bröd, ni är dumma i huvudet!
    Låt gå för osedvanligt provocerande i främsta raden, men att betrakta pones eller liknande med bröd är att ljuga!!!

mvh /G

Haha, jag håller med dig. Jag testade pones och visst, det går att äta men att det skulle att det skulle vara likvärdigt med bröd håller jag inte med om.

Men allas smak är olika, har man hållt på länge med lchf så tar man kanske vad man får ; )

Själv håller jag mig till mitt älskade fröknäcke eftersom jag älskar knäckebröd.
    Och pannkakorna som görs på fiberhusk är utan att ljuga ALLDELES FANTASTISKA : )
  • Maruid
    Niillis skrev 2012-03-18 08:51:20 följande:
    Hej vet inte om jag skrev i den här tråden sist men nu är jag redo igen för att göra en historia kort så körde jag och sambon lchf mellan jan-aug förra året blev gravid gjorde
    Några avhopp och försökte komma tillbaka men mådde dåligt utan kolhydrater barnet
    Dog tyvärr i vecka
    27. Försökte gå tillbaka två veckor
    Efter men gick inte då vi inte körde strikt så nu börjar vi på måndag strikt sambon är inte pigg på det men han gick upp sina
    20 kg på tre månader sist så tror knappast han tål kolhydrater jag gick ner ca 17kg och har gått upp nu 4kg.
    Välkommen i tråden. Och jag beklagar sorgen, en förlust av ett barn är alltid ofattbart svårt.
    Hoppas i alla fall att lchf ska fungera för er båda.
  • Maruid
    HokusPokus skrev 2012-03-20 09:20:45 följande:
    Finns inte "Adamsfamily" kvar här längre?
    Hon bytte namn till mamman i skogen tror jag.
    Hon syns till ibland i tråden men tyvärr inte lika ofta som förr.
  • Maruid
    mammelie1891 skrev 2012-03-26 10:55:18 följande:
    Vägde mig nyss... Obestämd Vikt finns på bloggen...
    Alltså, kostrådgivare som har utbildning ämnet säger att det kan ta veckor och upp till månader innan något börjar hända med vikten när man lägger om till lchf.

Att fasta eller räkna kalorier, proteiner etc är inget som rekommenderas inledningsvis. Det som brukar vara receptet är tålamod. När det gått ett tag (läs månader) och man fortfarande inte har resultat så kan man börja fundera på att lägga om kosten mer och mer.

Jag tror personligen att ett misstag många gör är att inte äta riktig mat, att äta lite för mycket lchfgodsaker på helgen, att snåla med fettet och att försöka banta sig igenom lchf vilket inte är målet.
  • Maruid
    mammelie1891 skrev 2012-03-26 12:06:00 följande:
    Maurid: fast jag har inte ätit godsaker eller snålat på fetter... det är ju bara det att man läser om folk som tappat massor första veckan. Iofs så sa min kbt-tant att hon trodde att detta är min "må bra-vikt".
    Ja, jag förstår att man vill tappa massor men har man inte massor att tappa så är det helt klart svårare. Om du väger 68 är dina extrakilon kanske inte så många i jämförelse med någon som har ett jättehögt BMI och som därför ofta tappar lite snabbare.

Det jag menar i alla fall är att om du äter rejält med fett och håller kolhydraterna i schack så brukar viktminskningen komma igång utan att man behöver göra så mycket annat. Det handlar bara om att kroppen ska vänja sig vid ett nytt bränsle och det kan ju ta ett tag.
  • Maruid

Jag hade tanken att fasta enligt Jonas upplägg och själva fastan höll jag men avslutade inte med varken träning eller vägning eftersom jag fick influensa igår. Men rapportera gärna vad ni tycker om hans sätt för det skulle jag lätt kunna köra en eller två dagar i veckan om det är effektivt.

• Maruid
    Lottalök skrev 2012-03-30 14:26:46 följande:
    Vet inte om nån här kan svara har skrivit i en annan tråd men inte fått svar. Jag käkar ganska strigt LCHF minskar i cm varje v. Nu till saken så ska jag o min sambo börja köra igång bebisverkstaden. Jag tänker fortsätta äta LCHF men det jag undrar är om det är farligt för fostret om man utsöndrar ketoner
    Det är flera som äter lchf och är eller försöker bli gravida, det finns en tråd om det här på familjeliv men det finns också mer info med en egen tråd på kolhyderater i fokus. Jag vet även att kostdoktorns hustru under graviditeten åt lchf och fortsatt med det under amning också, mer finns säkert att läsa på hans blogg. Vad jag förstått av det jag läst är det varken farligt för dig eller för barnet att du befinner dig i ketos.
  • Maruid
    Martina 76 skrev 2012-04-02 10:58:16 följande:
    Dags att åka till gymmet för ett lunchpass. Måste säga att dessa halvdagsfastor inte är någon större ansträning. Har iofs druckit 2 koppar kaffe med liiiiiiiite mjölk, men i övrigt inga intag.
    Är det Jonas metod du kör efter? Får du viktnedgång?

Själv ser jag inte det som något större problem att fasta från middag till lunch så ger det resultat kan man lätt göra det någon eller några dagar i veckan.
  • Maruid
    Ninis skrev 2012-04-03 12:58:16 följande:
    Rapsolja och andra oljor ska man undvika.

Smör och kokosfett är naturligt fett och det som är lchf-vänligt.    
    Var har du hört att man ska undvika rapsolja? Det har då aldrig jag hört. Tvärtom.
  • Maruid
    Ninis skrev 2012-04-03 13:09:33 följande:
    Läser så många lchf-sidor så jag kommer inte exakt ihåg vart jag läst det. Men som jag fattat det ska man ju bara använda smör, bregott eller kokosfett. Eller har jag fattat helt fel???
    Ja, du har nog fattat fel för flera av kostrådgivarna använder oljor i sin kost, både raps och oliv. Bland annat görs det eget bredbart smör med rapsolja och smör. Kostdoktorn skriver på sin hemsida under temat "ät gärna":

Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**