• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ang kalorierna på matdagboken. Det blir en ungefärlig beräkning på vad man gör av med per dag, alltså ens basalförbränning!! Det är i princip ingen riktlinje för någon diet alls... När det gäller lchf så brukar det kvitta, men jag är ju en av dom som måste räkna. och idag drar det förresten igång! Ska försöka att äta som vanligt nu i början och bara kontrollräkna mig själv, så att jag vet hur högt jag ligger. Sen får jag börja dra in! Ska börja med att dra in på kolhydraterna, och sen i nästa steg blir det att dra in på kalorierna också. SKRÄP!

Jag har tror jag ca 1850 på matdagboken. Men jag går ner på lchf om jag ligger på ca 1800-2000 OM jag ligger strikt på kolhydraterna. Iaf var det så i höstas. Så det säger ju sitt om kaloriteorin. Det går att läsa om kaloriteorin i min blogg också om man är intresserad av hur det funkar. kolhydratjakten.blogspot.com

Kämpar förresten som tusan med nästa kapitel, men känner inte att jag får till det. Borde ha korrläst och skrivit om senaste kapitlet bättre, så jag har dåligt samvete och tappar lusten lite när man inser att man publicerat nåt man inte är nöjd med.... Men det är ju inte så himla lätt när man måste skriva sent om kvällarna, och sen dessutom inte har något stöd i form av korrläsare, administratörer och allt sånt som man ju har om man skriver en riktig bok!! Iaf så tar jag gärna emot synpunkter, och så kan jag korrigera och korrläsa bättre sen när jag publicerar det som nedladdningsbar bok! Hoppas att jag tar mig igenom nästa kapitel snart (hälsokapitlet) för jag vill börja skriva om dieterna!  

• jeng

Den här recepttråden hör till min andra lchf-tråd. Den har jag länkat till ett par ggr, och vem som helst kan ju skriva där. Men jag vet inte om filosofiska är aktiv, så att hon kan skriva in den här lchf-tråden också i TS. Annars så skapar vi en ny bara!

www.familjeliv.se/Forum-24-64/m55601782.html 

• jeng

Fortsatt upp på vågen idag btw... Nu är jag typ tillbaka där jag började för 3-4 veckor sen... 

• jeng
    Pillan2012 skrev 2011-03-14 13:27:31 följande:
    Förslag på vad man ska äta istället för pasta till kvällens spaghetti och köttfärssås??
    shiratakinudlar. men det måste beställas, så det blir svårt tills ikväll
    annars tycker jag det är gott med squash-tagliatelle. 
  • jeng

Läste ni förresten om Anna Halléns "prova-på-nollning"???
    Jag tyckte det var rätt patetiskt. Till att börja med så nollade hon inte. För det andra så gjorde hon bort sig mitt i veckan och drack mjölk i kaffet, så det lär ju ha sabbat. Och så kör hon bara en vecka och säger att "det gav inget"...? jag tycker hon brukar vara jättebra, men det där var ju nästan lika dumt uttalande som man är van att se från lchf-motståndarna... 

• jeng
    Nikhita skrev 2011-03-14 13:37:57 följande:
    Jag läste precis nu på ifokus om en som stod still i vikt av inte såå strikt LCHF men gick över till fakir o loosade 4 kg på en vecka!

kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715b0eb9c...
    Ja, Skaldeman är ju en fakirare. jag tror inte jag skulle palla det...
  • jeng
    Nikhita skrev 2011-03-14 13:37:57 följande:
    Jag läste precis nu på ifokus om en som stod still i vikt av inte såå strikt LCHF men gick över till fakir o loosade 4 kg på en vecka!

kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715b0eb9c...
    Hmm, den (jag troligtvis ) skickade för fort!

jaja, det jag skulle säga är att Dahlqvists 80/80/20 däremot kallar iaf inte jag fakir. Det är ju en extrembegräsning av intaget för de där inget annat funkar... jag skulle inte våga gå ner på 80/80 och samtidigt nolla... Då tror jag kroppen får lite för lite....

Men kanske det skulle vara nåt för mig att testa. Jag har ju 10 kg kvar (kroppen kanske tycker att jag har 5-8 kg kvar ) och det går upp med liberal lchf... Ja, det blir nog en titt i Skaldeman när jag kommer hem idag...
  • jeng
    yena89 skrev 2011-03-14 13:46:49 följande:
    Vad är det man får äta när man fakirar? Ägg lär ju gå bort, 2ägg innehåller ju redan 1,5g kolhydrater så. Är det bara kött och kryddsmör som gäller eller?
    Nån bra sida där man hittar info? :)
    Skaldemans fakirbiffar

Det är som sagt rätt mycket som går bort. Jag tvivlar på att de flesta som kör fakir faktiskt nollar!

Ägg finns massa olika näringsvärden för. Jag kör på SLV och då är det 0.4 per 100 gram, dvs typ 0.5 för 2 ägg. det skulle jag nog godkänna inom fakir, även om jag själv inte kan med ägg just nu!

UFO verkar vara ett rätt så nytt begrepp som nån kom på som nåt mellanting. Dvs en nästanfakir där man utesluter alla uppenbara kolhydratkällor, utan att utesluta spår av kolhydrater (dvs tex kött och ägg och feta såser). där kan jag tänka mig att man kan hamna utan större ansträngning, frågan är ju - vill jag verkligen välja bort min chokladruta och mitt vinglas för all framtid? Näe tack...
  • jeng
    Mandel skrev 2011-03-14 13:52:00 följande:
    Det är när en "diet" blir för enformig och tråkig som det blir svårt att följa den.

En kompis käkade kött och 125g smör på kvällen och sedan ägg & bacon till lunch. Varje dag...
    Visst tappade människan 5kg snabbt, men shit vad tråkigt och enformigt!
    Inte konstigt att man till slut faller för frestelsen av något annat och avbryter "dieten".
    Nä precis!!!

Jag ska satsa på 10 gram nu, och dessutom få ner kalorierna, så får vi se om det kan räcka! Det hoppas jag verkligen.... 
  • jeng

Ni pratar om Renee Voltaire... Är det extra bra, och hittar ni det verkligen på er vanliga ica? Jag tycker vi har nästan ingenting, förutom kolhydratmat, på vår ica

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**