**Den stora feta LCHF-tråden**

Ajaj alltid svårt och tungt när man får besked om diagnoser men oftast ärdet ju i slutändan vägen till att få ett bättre fungerande liv och ett kvitto på varför man har det jobbigt. Skönt men jobbigt kan jag ana att äntigen fått hjälp...
Men det är ju därför jag frågar er vad som är rätt, eftersom jag inte har så bra koll själv.
Vad säger ni om färsk frukt med mörkchoklad är de åsså för sött?
mango, persika och ananas?
Det finns bra listor med godkända livsmedel...
Flingor är aldrig ok när du kommer till lchf oavsett hur nyttiga du tror de är och hur fint förpackningen lovar så är det en blodsocker höjare som omvandlas till socker i kroppen. Ska du äta flingor och yoghurt (som ockå innehåller mycket kolhydrater) så kan man göra sin egen med tex kokosflingor och frön.
Frukt är rent socker i ett lchf perspektiv en banan och en cocacola innehåller lika mycket socker frukt är ngt man kan äta ngn gång ibland om man äter lchf för hälsan och inte för viktminskningen. det höjer blodsockeret gör dig hungrig och vitamininnehållet är lågt.
Mörk choklad kan vara ok med ngn bit håll dig då på så hög kakaohalt som möjligt minst 70% gärna högre.
Säger som fler här läs på ordentligt vad lchf gör hur det funkar det är inte en snabb viktminskning det är en livsstlsförändring där du kan få en stabil fas där du tappar vikt. Här i tråden svarar vi gärna på frågor tipsar och stöttar. Gå in på ngn av länkarna uppe i ts tex kostdoktorn och läs dig till hur lchf fungerar eller på lchf.se som jag tycker har en bra information. Kostdoktorn har bra lättförståelig information om det rent medicinska och på lchf.se finns en bra förklaring till hela kosten med vitaminer mm.
Ang frukost så äter jag äggmjölkslatte och eventuellt ett frökex med mycket pålägg. mao ingenting som innehåller socker och håller nere kolhydratsinnehållet för det triggar igång suget och gör mig hungrig. Ägg och bacon är en strålande frukost också
Ett halvt kilo i veckan är lagom takt och det kan vara platåer där det tar emot och man stannar länge på dem. Testa med att öka fettet och minska mjölkprodukterna.. Kokosfett är ett bra alternativ att lägga till ...
http://trillianshorna.blogspot.com/2011/05/kokosfett-gor-oss-smala-33-intressanta.html
http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt
Det du tänker på är det i silverpaketet,.det ska du inte köpa det är härdat..kolla om de har ngt annat annars finns det på lchfbutiken eller på hälsokost..
Tips för er som vill använda matdagboken men inte är villig att betala för plus.Ta det som en friskvårdskostnad från er abretsgivare
En liten söndagsfundering..När man menar på att man äter så mycket fett blir jag lite fundersam hu mycket är mycket? LCHF är ju en större andel mättat fett från naturliga råvaror men tillskillnad mot en vanlig kost (ej fettnsål) så äter man ju inga enorma mängder fett en msk extra till varje måltid och kanske en skvätt grädde eller kokosfett i kaffet. Vi dricker ju itne grädde i dricksglas direkt (inte jag iallafall även fast jag gillar grädde. )
Tror det är en allmän missuppfattnign om lchf av nya och tvivlare att man äter enorma mängder fett. Det är fettet i förhållande till det övriga som är större än i en normalkost och minimerat kolhydratsintag gör att vi inte blir hungriga...
Roade mig idag med att fylla i mitt dagsintag på matdagboken och enligt dem ska jag ha ett energiintag på 1930 kalorier jag kommer idag äta totalt 1643. Sen har jag varit på gymmet och kört crosstrainern och sprungit på bandet en halvtimme (allt jag hann med idag) Därifrån fick jag ett plus så jag potentiellt skulle kunna äta 226 kalorier till. Ska ärligt talat säga att så mycket mat kommer jag aldrig få i mig för jag äter mättande mat som inte triggar igång mitt sug. Hade jag däremot ätit pasta hade jag ätit lika mycket fett och då hade jag varit hungrig bara en timme efter maten..
Jag är mätt och nöjd på stor % andel fett inte på en större mängd fett än vad normalsvensson äter varje dag..
Lite vimsigt men ni fattar nog min poäng det är inte fettet som man ökar i enorma mängder med lchf man kapar kolhydraterna och äter en lite större andel bra fett.
Ja det är väl bara att kontrollräkna en tallriksmodell dag och se hur kaloriintaget ser ut på den kontra en lchfdag..
Blir bara så förbryllad när folk säger att det är såååå mycket fett. Det är ju inget extremt om smör och grädde räknas som ngt otroligt extremt..fast å andra sidan när man har kundvagnsbingo på ica så är ju min shoppingvagn ngt från yttre rymden om man jämför med 90% av de andra kundernas