**Den stora feta LCHF-tråden**
Väger och mäter ni maten eller ni bara käkar på?

Är det ok att äta tex lök och morötter?
Varför turkisk yoggi, är det för att den är fetare?
Många frågor men hoppas på svar.
Med LCHF undviker man kolhydrater eftersom att man inte vill höja blodsockret alls utan hålla det på en jämn, låg nivå. (omkring 5) Med LCHF äter man mer fett än med GI eftersom att fettet behövs för att ersätta energin man annars skulle fått från kolhydraterna.
En jämförelse är en portion pasta (fullkorn om du så vill) som ger omkring 350 kcal. 1 dl creme fraiche i maten innehåller också omkring 350 kcal, men höjer inte blodsockret och gör att du håller dig mätt länge!
Jag har aldrig vägt maten, utan jag uppskattar på ett ungefär hur mycket det är. Det står ju på paketen och så. Jag brukar kolla hur mycket kolhydrater jag får i mig någon gång ibland med matdagboken.se. När jag åt LCHF innan jag blev gravid åt jag mellan 30-50g kolhydrater/dag, nu när jag är gravid strävar jag efter att ligga runt 50 men tycker att det är helt ok så länge jag ligger under 100 g kolhydrater/dag.
Om man har provat att äta fritt av tillåtna livsmedel en tid och inte märker någon skillnad på vågen så kan man prova att minska på mjölkprodukter, grädde, ost, creme fraiche och nötter... och se över så att man inte fuskar i sig för mycket frukt eller så. För de allra flesta funkar det att äta tillåtna livsmedel, äta sig mätt och lyssna på sin kropp. Man får prova sig fram helt enkelt! www.kostdoktorn.se/lchf/ är en bra sida med info för nybörjare.