• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sen måste jag säga att här inne där man i normala fall räknar och mäter och kollar procenter, kalorier och ration så är det lite märkligt att man får hugg direkt när man faktiskt räknar och kollar upp något för att svara på en fråga. Obestämd

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    jeng skrev 2011-05-06 13:09:04 följande:
    Jo precis, grönsaker (och frukt) måste ju undatas från Ratioberäkningen. Där handlar det ju mer om att man inte tar så stora mängder att man överskrider sin dagsbudget, plus att man ser till att ratiot på måltiden blir bra, genom att tex äta rabarberna med grädde.
    Visst men nu frågades det ju om rabarber inte rabarber med grädde, då hade ju ratiot sett annorlunda ut.
  • Asereht
    sasod skrev 2011-05-06 13:20:01 följande:
    Är det lchf-tabell appen du har? Är den värd 15 kr?
    Jag var faktiskt mest nyfiken på den så jag kunde inte låta bli. Man blir ju lite skadad när man håller på med något en längre tid.

Som hjälpmedel för att se ratiot på olika livsmedel är den nog helt ok men då gäller det ju att man är intresserad av just ratiot. Den är uppbyggd så att bra ratio dvs helt tillåtna enligt lchf är grönt, halvok, gult och icke ok rött. Lätt och överskådligt om man inte vill/orkar räkna själv. MEN man kan ju aldirg vara helt säker på att allt stämmer och ska väl som med all info använda sitt sunda förnuft också oavsett vart infon kommer ifrån appar eller folk i allmänhet.

Annars är nog bästa hjälpmedlet livsmedelsdatabasen tycker jag. Den finns också som app. Där kan man snabbt slå upp livsmedel och kolla näringsinnehåll på det mesta. Den är gratis.
  • Asereht
    jeng skrev 2011-05-06 13:38:11 följande:
    Jovisst, men som sagt Ratiot är ju inte användbart för grönsaker och bär, så då måste man ju gå på 5/100 och sitt totala intag på en dag, och göra en bedömning. 2.7/100 är ju inte sämre än de flesta grönsaker som äts gott av här i tråden! Så det blir ju fel att säga att det inte är en tillåten produkt!
    Jag lägger ned eftersom det inte är min personliga åsikt eller något jag hittat på utan vad jag läst emig till och förmedlade för att svara på en fråga. Som jag skrev ovan så återgav jag info som jag läste mig till. De som skapat lchf-index har alltså fel då.
  • Asereht
    Mamma Tes skrev 2011-07-23 11:26:44 följande:
    rednose: Visiblin är gjort av det
    Väldigt bra och tänkvärt. Det stämmer iaf med hur jag ser på min livsstil och lchf.
    Bloggar om garntrassel och vardagsbestyr på www.stickig.se
  • Asereht

Ett tips när man grillar kyckling i ugnen är att sticka hål lite här och var i kycklingköttet genom skinnet och sedan pensla med smält smör och kryddor. Då kommer smöret och kryddorna in i köttet och det blir väldigt saftigt och gott.

• Asereht
    Faile skrev 2011-07-24 19:46:36 följande:
    Jag stoppar in smöret under skinnet och smetar ut över ( i ) hela kycklingen.  
    Såg nåt matprogram om kalkoner där de gjorde så, så tänkte att det funkar nog lika bra på kyckling
    Det går ju också bra.
  • Asereht

Hemma hos oss äter alla samma mat förutom att min man och mina barn äter mer kolhydrater dvs socker, pasta, mjöl och potatis. Det händer i princip aldrig att jag lagar separat mat till mig. Jag anpassar istället tillbehören så att var och en kan välja.

Igår åt vi schnitzel, pommes, smörstekt vitkål och hemgjord bearnaisesås. Jag hoppade så klart pommesen och panerade mina schnitzlar med fläsksvålsmjöl (mixade fläsksvålar) istället för ströbröd. Små förändringar, stor vinst.

Är jag hemma så äter jag när jag blir hungrig, jobbar jag så får jag anpassa mig efter de tider som gäller på jobbet och då blir det fasta lunch och fikatider.

Vi äter alltid frukost och middag tillsammans. Är vi hemma vid lunch så äter de som är hemma lunch tillsammans men tiderna kan vara lite flytande beroende på arbetstider och skoltider. Jag tycker det är viktigt att barnen får bra mat även om de äter kolhydrater så deras mat är lika genomtänkt som min även om de kan välja på fler tillbehör. Självklart blir det lite sk skräpmat ibland även hos oss man behöver ju inte bli matfascist bara för att man är kostmedveten på ett eller annat sätt.

Numer efter att ha levft med lchf i nästan ett år så känns det invant och självklart. Vågen visar minus 22 kilo vilket är 3 ynka kilo från min uppsatta målvikt. De första 20 kilona försvann på 5.5 månader men resten har tagit tid på sig. För min del gör det faktiskt inget, mitt hull måste återhämta sig och huden måste få tid att dra sig tillbaka. 3 kilo är ju ändå en flugskit i rymden mot vad jag redan gjort mig av med så det får ta den tid det tar. Även om jag står still i perioder så går jag inte upp i vikt vilket räcker för mig just nu.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**