Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Louella skrev 2011-07-21 10:06:25 följande:
    Usch, känner mig lite ledsen idag. Hamnade i diskussion med en läkare på en middag igår kväll, och han menade att LCHF är skadligt för hälsan. Framförallt att så mycket rött kött orsakar cancer och att man inte ska äta mättat fett för kärlen och hjärtat. Visste inte riktigt vad jag skulle svara... Dessutom påstod han att en kalori alltid är en kalori, dvs man går upp lika mycket på en kalori fett som en kalori socker. Dumförklarade mig totalt när jag argumenterade emot.

Försökte förklara om insulinpåverkan osv men är inte helt hundra på hur det ligger till, vad tror ni? Är LCHF farligt eller inte? Känner nästan för att sluta äta så här om man kan få cancer av det... Försöker att inte äta så mycket kött i vilket fall, äter mest lax och ägg och ost istället, så det borde ju hjälpa.
    Jag går ner i vikt fastän jag äter 2500-3000 kalorier om dagen, jag går upp i vikt nrä jag äter kolhydrater fast jag ligger på 1500-1600...
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-07-21 23:33:36 följande:
    Teskedsmamman - du låg alltid under 20 väl? Bryr du dig om andelen fett eller hur gör du.
    Idag hade jag P:182, F:256 och K:10.
    Mycket protein i tjocka revben tydligen... Svårt det här. Speciellt om man ska orka löpträna oxå. Vart ju galet hungrig efter dagens pass. Sprang med löparvagnen och dottern i. Totalt 25 extra kilon att putta runt på... Ont imorrn.
    Jag försöker ligga mellan 10-15 gram om dagen, jag hamnar alldeles för lätt på 2-5 gram annars....

Jag försöker hålla mig runt P: 90, F: 120-140 och K: >20 och jag orkar löpträna ändå, så det tror jag inte är nåt större problem... fast nu är jag inte så intensiv i träningen.

När jag äter kött med ben och kyckling, så väljer jag alternativ som inte innehåller ben (på matdagboken) och så väger jag innan jag äter och väger sedan benen efteråt och drar bort, så jag bara "bokför" det jag faktiskt har ätit.

Rent krasst så ligger du väldigt högt på både fett och proteiner.
  • Teskedsmamman
    Fröken Rosa skrev 2011-07-22 08:03:28 följande:
    Finns det någon app till android, som jag kan använda/ta hjälp av?
    Jag kan inte påstå att jag äter helt enligt lchf, utan mer lite light-version, uteslutningsmetoden.
    Jag äter inga kolhydrater, såsom i bröd, pasta, ris och så, och det fungerar för mej.
    Men är sugen på lite mer lchf-recept. 
    dumbbell.se har en app för "droider"
  • Teskedsmamman
    NoahLeah skrev 2011-07-22 20:11:03 följande:
    Hej, hoppar gärna med här då jag började med LCHFdieten idag, har ca 30 kg som ska bort och kommer nog ha en hel del frågor.

Kan ju börja med en direkt, vad brukar ni äta till mellanmål eller när ni blir galet sötsugna?
    Mellanmål äter jag sällan, men typ några skivor kokt skinka med ost, kokt skinka och philadelphia är sjukt gott...
  • Teskedsmamman
    NoahLeah skrev 2011-07-22 21:20:26 följande:
    Men hur lägger ni upp måltiderna? Är det frukost, lunch o middag man ska äta och hur är det med kostillskott? Jag dricker ju berocca, kan man fortsätta med det?
    Frukost, middag och en telatte på kvällen typ, mer är det inte jag äter....
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-07-22 21:54:49 följande:
    Nu är det ju faktiskt så att kolhydrater vid träning ÄR bra. Inget fel i det alls. Det är så de allra flesta idrottare, elit som hobby, äter.
    Bara för att Björn Ferry valt att äta LCHF innebär inte det att alla andra idrottare och deras dietister har fel.
    Dessutom, då jag var gravid, rekomenderade min läkare och barnmorska mig att äta GI. Jag tränade på amatör-elitnivå, dvs MYCKET intensivt.
    Jag tvivlar på, men kan såklart tänkta mig om någon med konkreta och egenupplevda bevis, att LCHF skulle kunna få mig lika prestationsbenägen som då jag laddade med kollisar inför maraton. 
    Läs fettskrämd (Lars-Erik Litsfeld) så får du svar på det du skriver om träning och kolhydrater... Jag fick många aha när jag läste (lyssnade) på den
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-07-22 22:33:15 följande:
    kul! Den ska jag absolut läsa!
    Mår ju toppen av LCHF och kan jag träna som förut med denna kosten kanske jag ser ut som en supermodell inom kort. haha! :))

Löpningen igår gik ju finfint men det kan lika gänra varit "nybörjartur" efter mitt 2 åriga uppehåll.

Tack för tipset. 
    Skit i vad som du har lärt dig innan, gå på vad kroppen säger nu... När jag gick på GI kunde jag knappt jogga 500 m sammanhängande (utan att dö en smula) efter 6 mån snabba promenader (1,5 mil/vecka).

Nu kan jag knappt gå 1 gång/vecka och kan ändå jogga 1 km utan problem... konditionen håller i sig trots långa uppehåll och minimalt med kolhydrater...
  • Teskedsmamman
    helene306 skrev 2011-07-22 23:01:31 följande:
    Jag är så tacksam att min bm ställde sig positiv till lchf annars hade jag aldrig orkat argumentera När någon undrade varför jag inte åt kolhydrater eftersom bebis behövde det frågade jag bara varför jag ska göda mig och bebis på socker som ingen av oss mår bra av? Det fick de flesta tysta
    Min BM tom rådde mig att gå kvar på GI eftersom jämnt blodsocker är befrämjande för graviditeten, bebis och mamma.... men nu ville min kropp annorlunda...
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-07-22 23:14:02 följande:
    Ser äckliga ut? De är iaf helt ok.
    Nåt som ser äckligt ut och väl är mer fishy till konsistensen är ju psylliumfrön svällda i vatten. Ick, ick, iiiick! Men, ack så bra för en trög bak. :)) ( det problemet har man ju dock sällan som långdistansare, HAHA)
    Det behöver man inte trycka i sig så... 1 msk på 1 dl toghurt och så i snabbt innan det sväller *funkar skitbra* var min frukost medan jag var gravid och betongmage pga niferex
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**