Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Fiaz skrev 2011-06-22 16:19:01 följande:
    Va? hudkräm?
    Japp den är fantastisk använder i stort sett bara kokosfett och smörja med.. inga tillsatser inga kemikalier bara fantastiskt kokosfett..betydligt billigare än kemikalier med...Min dotters exem har helt försvunnit helt utan kortison
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    AgnesGN skrev 2011-06-22 21:17:06 följande:

Åh, pones! Låter gott... Aldrig smakat än, men köpte pofiber idag så jag ska prova det i helgen. Kanske lördagsfrukost eller kvällsfika?? Längtar!

En liten privat fråga, kanske från en nybörjare men... Mensen... *rodnar lite* Kan den bli superkonstig av LCHF?? Min är... hmm... mysko... Har läst ngt om att den kan bli mer regelbunden och kortare och att ägglossningen kanske kommer igång... Så är inte fallet för mig, den kom tidigare ä den brukar men den är i alla fall inte kortare... Nu har mensen rasat i 10 dagar och mycket mycket riklig... Tänkte höra om jag är ensam med det så det inte beror på kosten?! Alltså så jag kan utesluta att det beror på det alltså och fortsätta luska vad det kan vara...

Sorry om nån känner att det jag skriver är stötande... Men hoppas ni förstår att jag inte menar något illa utan bara är orolig...

Hormoner hormoner Jag har också kopparspiral och fick också störtblödningar men på lchf så blöder jag mindre. Jag ahr alltid haft oregelbunden mens men nu är det som en klocka..
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Fiaz skrev 2011-06-23 09:22:59 följande:
    Hm vilket bröd tycker ni är mest likt vanligt bröd? Vi har testat Pones och Opsies, vi tyckte bäst om pones! God smak och brödiga, har svårt att gilla det "äggiga" i det andra brödet! Vad har ni för mjuk favorit?
    gillar pones och "nötbröd"
  • mamman i skogen

Glad midsommar alla! Hoppas ni får strålande sol och får dansa små grodorna tills svetten lackar...och inte faller för för många frestelser...

Själv fick jag rycka in och jobba natt första ledighetsdagen då sonens assistent inte behagade dyka upp, morrar.....så nu ska jag krypa till kojs och försöka få en stunds vila innan det är full fart med firande...

• mamman i skogen
    Kasihi skrev 2011-06-27 00:46:45 följande:
    Räkor som ligger i lag i plastburk, är dom okej att äta?
    Absolut är de ok..ett tips är att läsa på så vet du vila livsmedel som är ok och sen kan man ta sig tid i affären och läsa på innehållsförteckningarna där står det hur mycket kolhydrater det är i olika livsmedel.
  • mamman i skogen

Gomorron tråden...Efter lite midsommarfirande är jag back on track...Inget allvarligt fusk men lite extra rosevin och några nötter för mycket till detta..bland annat lite väl mycket chilinötter (slår mig själv på fingrarna) Trots detta så har vågen inte tagit ett kliv uppåt från min förra vägning så det känns helt ok....

Hoppas alla haft en strålande helg och klarat sig från regn, rusk och fusk...

*Välkommen alla nya* Har inte hunnit läsa helt bakåt i tråden men några nya namn såg jag iallfall..

• mamman i skogen
    Van01 skrev 2011-06-26 20:22:59 följande:
    Det som är skönt med LCHF man behöver inte väga maten hela tiden. Jag följer bara 5/100 regeln och äter tills jag är mätt och det funkar.
    Den funkar kanske bra för många om man har mycket att gå ner men ju närmre målet man kommer desto mer koll på livsmedel behöver man ha..så ett hett tips är att räkna och väga några dagarn för att få medvetenheten om hur mycket kolhydrater det är i saker och hur man ligger till i fördelning av E%
  • mamman i skogen
    Solen73 skrev 2011-06-26 15:14:51 följande:

Jag blir så imponerad av er som lyckas gå ner i vikt! jag måste göra nåt fel för inte går jag ner tyvärr....

En vanlig dag äter jag:

Frukost: 2dl naturell yoggi med hallon +ibland ett ägg
    Lunch: sallad, fisk eller kött till. Ca. 1/2 dl sås typ creme fraiche eller bea
    Middag: ungefär samma som lunch. Varierar...ibland blir det mycket omelett med vispgrädde i + grönsaker mm.

Till mellanmål äter jag frukt eller nötter. Kaffe.
    Äter jag för lite? för mycket mejeri?

Jag äter ingen pasta, bröd, potatis eller ris.

Jag vill ju se resultat!!!! det skulle vara så skönt att få känna några av gravidkilorna äntligen försvinna.

Någon som har en bra dagsmeny? vad äter ni andra ungefär på en dag?

Tacksam för hjälp och råd!Glad

Säger som många andra bort med frukt och nötter yoghurten på morgonen byt den mot protein och fett som mättar bättre och innehåller minimalt med kolhydrater....
  • mamman i skogen
    Van01 skrev 2011-06-27 11:37:53 följande:
    Det funkar så länge för mig har ganska mycket att gå ner 20 kg, men vi få se hur länge det ska funkar. Det skulle kännas tråkigt att behöva väga maten, skriva upp, för att jag har gjort det med många andra dieter, då skulle det kännas som en diet till.

Man behöver inte räkna kalorier och kolhydrater men det är en ögonöppnare att göra det för de små rackarna gömmer sig lite här och där. Att bli medveten om hur mycket kolisar det är i olika livsmedel är vad man får med sig när man under några dagar väger sen går det på rutin.Många är helt omedvetna om att många bäckar små av tilåtna livsmedelblir en hel del får många kolhydrater för att få resultat . Väga är inget man behöver ägna sig åt på heltid ett par dagar eller ngn gång ibland för att få koll på fördelning..Jag brukar köra ngn gång i veckan för att se om jag ligger bra till och oftast prickar jag in strålande siffror på känn men jag har gjort detta i snart två år med ett litet snedsteg

Jag har precis hamnat under 63kilosträcket och mitt mål var 60-65 jag är mao nöjd och allt jag går ner nu är bonus oavsett vilken diet man följer så tror jag att många precis som mig får sätta mål som är nåbara och allt under får man kämpa sig till..man blir äldre kroppen tycker den är perfekt och egentligen så sitter nog bara de sista kilona i huvudet på en själv. Men vill man absolut väga 58 istället för 60 så kan det nog vara så att man får välja att väga och ha stenkoll på vad man stoppar i sig och hitta vad som funkar för en..

• mamman i skogen
    Duntoffla skrev 2011-06-28 11:52:41 följande:
    Åh vilket väder! Ligger på en filt på tomten och har det bra. Vågen visade ynka 0,2 ner idag mot förra veckan men så fuskade jag duktigt i midsommar så jag får skylla mig själv. Däremot minskar jag i mått så något rätt är det i alla fall. Ska nu som förra veckan innan fusket köra mindre mejeri ( läs grädde i kaffet) kan inte ta bort det helt men mindre av det och kokosfett i kaffet i alla fall.

Igår åt vi stora grillade gambas (jätteräkor) och aioli. Mums!
    Kör samma taktik som dig äggmjölk på lite grädde för den vill jag inte vara utan och så massor med kokosfett då tog vågen ett skutt igen...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**