Inlägg från: spökplumpen |Visa alla inlägg
  • spökplumpen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Glass: Om det är så illa så skulle jag skippa både kolhydratsladdning och alkohol. En fest är väl knappast värt över en månads misshandel av kropp och psyke?

• spökplumpen

Jag testade att göra 3 plankor igår kväll, tänkte få till den rutinen som det tipsades om här. Men 60 sek känns avlägset. Jag klarade 25,23 och 20 sekunder. Fast jag tror att jag gjorde fel. Eller låter det rimligt att jag fick dödligt ont i svanken? Hade på mig en blus så jag kunde se magen i urringningen medan jag plankade...magen hänger ner som en kil mot marken.

• spökplumpen
    Ninis skrev 2012-10-23 12:27:28 följande:
    Fast alla klarar ju inte 60 sekunder från början. Speciellt inte om man precis fött barn och inte är van att träna. Man får t ex börja på 20 sekunder. När man klarar 20 sek x 3 utan problem kan man öka till 30 sek x 3 osv. Och fortsätta tills man klarar 60 sek x 3. Anledningen till att du får ont i svanken är för att du är svag i magmusklerna. Man måste dra in naveln och "svansen" och spänna musklerna ordentligt för att bli stabil och rak.  
    * Storasyster 7 mars 2006 och Lillasyster 4 juli 2008*

Hmm om det inte händer något när man försöker dra in då? Är det bättre att börja på 10 då? Min minsta är 1,5 år nu men jag har bortsett från barnvagnspromenader inte tränat något, har delade magmuskler och rejält med fett på magen. Men faktiskt bara efter första rundan så hade jag träningsvärk dagen efter. sambon blev lite inspirerad igår kväll så han gjorde också plankan. Och eftersom han är så stark och jag ät lite barnslig så tjuter jag lite förtjust...åh får jag sitta på? Imponerande att klara plankan med 63 kg på sig.
  • spökplumpen
    LokesMammi skrev 2012-10-23 12:32:32 följande:
    Börja med att stå på knäna och underarmarna är du är otränad. Stå på tårna kan du göra sen när du är mer "van". Kortare tid kan du börja med. Säg "shh" så tränar du rätt muskler. Gör 10x3 sek 2ggr/dag. =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3

Jag gör plankan med fötterna mot väggen, känns som att det borde vara lättare än att stå på knäna men jag ska testa det med.
  • spökplumpen

Hihi nu är det bara jag som spammar tråden. Imorse vann jag en seger över mig själv, jag skippade vägningen. Ska försöka återgå till en gång i veckan istället för varje dag. Som det är nu pendlar jag mellan 62,7-65,2 mest hela tiden och trots att målet är 57 kg så känner jag mig nöjd där jag är. Det som behövs är en omfördelning av kilona. Vill bara säga tack till den som kom med tipset om plankan! Det är just såna lätta grejer som jag behöver. För 3 st på morgonen och kvällen, det hinner alla med, tom en sån som jag som aldrig kommer iväg till ett gym eller annan träning. Helt ärligt så har jag nog nästan alltid lite för mycket ursäkter och bortförklaringar, men jag tror och hoppas att hemträning kan stå på schemat om ett halvår. Då borde minstingen ha vett nog att förstå att man inte får gå nära gåbandet eller svansa mellan benen på en när man har kinnecten på. Känner mig positivt laddad och ska stänga av plattan nu och gå och göra mina plankor.

• spökplumpen

Nu har jag testat plankan på knä och det var helt klart mycket lättare för magen, men det kändes svårt att veta vilken lutning man skulle ha? Både när det gäller rygg och ben... Tyckte det kändes bra att ha benen mot golvet men de kanske ska vara böjda uppåt? Tror ni att man är i rätt läge när man börjar känna att magmusklerna börjar jobba? Eller är risken fortfarande stor att man svankar/skjuter rygg fast man tror att man är rak?

• spökplumpen
    Ninis skrev 2012-10-26 07:29:48 följande:
    Så där, nu har jag gått ner de där 2 kilona jag gick upp förra helgen när jag fuskade ordentligt! I dag blir det veckohandling, Medicinsk yoga, städning samt spinning och cx worx!  

Så härligt! Låter hemskt jobbigt och helt underbart med all träning du har inplanterad för dagen.
  • spökplumpen
    Ninis skrev 2012-10-26 07:31:28 följande:
    Det ska vara en rak linje. Du ska ha armbågarna under axlarna. Häng inte i axlarna utan spänna kroppen och rumpan ska vara i en rak linje med kroppen, ingen hängmatta och ingen rumpa upp utan rak. Nederbenen ska vila mot golvet.

Tack för tips. Jag kör på så gott jag kan och så får sambon kolla ikväll om jag har en bra lutning. Fan vad kul det här är!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**