• Clanica

**Den stora feta LCHF-tråden**

MrsMurphy skrev 2011-03-20 18:55:13 följande:
    Nuuuu är jag hemma efter veckan med släkten! Ironiskt nog stod jag pall hela veckan för alla former av avsteg. Igår slog det slint när barnen fick chips, jag märkte inte ens att jag satt och goffade i mig.

Så idag har det varit resa hela dagen och allmänt surt och då lackade jag ur vid ett lunch hak för det kändes som jag skulle "passa på" när jag ändå sabbat. Så dålig/fjantig attityd, det ironiska är ju att jag inte ens saknat saker. Men iaf, på lunchhaket där jag skulle synda med att tillåta ett par strips och bröd till hamburgaren. Men så var det usel hamburgare och hår i cole-slawen så jag la ner den måltiden. Inget avsteg med andra ord. Då.

Väl hemkommen efter 8 timmar i bil inknökad mellan 2 barnstolar, inte en matbit på hemmaplan, då gavs det upp och det ringdes efter pizza. Gott var det! Så nu är jag nöjd, jag hade bestämt mig för avsteg, nu är det gjort. Och imorgon så blir det storhandling och nystart och inget blängande och pysslande med mat, äntligen!
    Själv har jag en skål med chips & ostkrokar som skall goffas ikväll. Skitkasst, men har varit jättesugen så länge. Så nu får det blir en skitkväll men nya tag imorgon...
  • Clanica

Jucea: Kom hit igen. Har inte hängt med i svängarna riktigt.
    men detta är nackdelen med såna här forum. Ibland är det svårt att få fram det men menar i text.

Strunt samma om man inte är överens i alla lägen. Vi har ju alla rätt till våra åsikter.

Jag slarvade igår, men åt inte alls lika mycket som jag trodde att jag skulle göra. Blevnöjd rätt snabbt och det var inte heller så gott som jag hade målat upp i mitt huvud att det skulle vara...

Nu måste jag skärpa till mig om det skall bli något resultat innan sommaren

• Clanica

Jag tycker att det kan bli lite tjatigt med kött och fett faktiskt. Är rädd att det blir det som gär att jag inte kommer att orka hålla i...

Har sån ide torka när det gäller mat just nu. Blir mycket köttfärs med CF och ost ovanpå och in i ugnen. Men familjen vill ju gärna ha lite variation

Måste ut på nätet och leta lite inspiration..

• Clanica

Jag är ganska kass på att göra tillbehör till mig när de andra äter pasta,ris osv.
    Oftast så tar jag ett par oliver eller en halv avocado istället

Strimlad vitkål stekt i smör..och stekta champinjoner..
    Ny favorit är tomater med mozzarella som man ugnsgratinerar.

Men jag tror jag har lite ide torka överhuvudtaget.

Får rycka upp mig helt enkelt

• Clanica
    helene306 skrev 2011-03-28 11:38:16 följande:
    Termos: Jag fuskar fast jag egentligen inte är sugen. Oftast faller jag av små skitsaker. Ungefär som att det är tillåtet med tröst efter en mindre trevlig upplevelse eller motgång. Jag blir mest arg på mig själv för att jag äter trots att jag inte är sugen när jag har skött mig i flera veckor och så faller jag av min svaghet. Jag måste jobba mer med mig mentalt, det är i skallen det sitter. Sen gör det inte saken bättre att jag går upp drygt 2 kg för minsta lilla fusk. Det skiter jag i där och då men jag morrar av vad vågen visar Jag är inte rädd för vanlig mat, jag äter om jag vill och just kolhydrater fixar jag. Det är godis det är sämre med. Det jag proppade i mig i helgen gav ett himla illamående och sedan äckelkänslor. Det var just äckligt! Ändå lär jag mig aldrig. Egentligen borde jag få världens magknip. Då skulle det inte vara lika lockande att trycka i mig lösgodis ...

Belöning: Jag hade tänkt gå till frissan och klippa, slinga och färga när jag kommit ner till min ogravidvikt (65,4 kg) men eftersom jag aldrig verkar komma dit och min kalufs är i stort behov av en trimmning så har jag gett upp Jag fick pengar till detta i födelsedagspresent men än har jag inte bokat tid. Kanske skulle ge det ett sista försök? Tanken var fö att jag skulle gått ner 10 kg till min födelsedag. Jag har fyllt och väger fortfarande 7 kg för mycket
    Låter som om jag skrivit det själv... Sitter i skallen hos mig med. I helgen blev det en riktig dikeskörning. Hade varit så sugen på choklad & godis mm så det blev så att jag åt det också.

Fick lite ont i magen , har inte vägt mig och tänker inte göra det heller! Men idag har jagätit bra och nu tar jag en dag i taget..
  • Clanica
    yena89 skrev 2011-03-29 20:04:13 följande:
    Nä men nu får du väl för fankens lägga ner!!
    Jucea är förmodligen den mest hjälpsamma ängeln i hela jävla tråden! Men ofta när hon säger nåt som hjälper henne, nåt som kanske inte är så jävla strikt LCHF ska du komma o tjöta på henne. Och att mena att hon borde lämna tråden för hon äter choklad och dricker vin då och då, nån jävla gräns måste det väl finnas!!

Så alla vi som äter pizza då och då, eller kinamat, godis (E-nummer bomber), mat som innehåller mer än 5 E-nummer, light-läsk nångång äter alltså inte LCHF? Nä LÄGG NER! Alla har väl för fan sin egna gräns. även om jag skulle dricka cola zero varje dag äter jag väl för fan fortfarande LCHF för det!

Sen har hon väl aldrig någonsin i helvetet sagt "Atkins-barer är underbara måltidsersättare ni måste pröva!" Nää, juste!! Det hon säger att det är en bra lösning för henne när det krisar sig. För en sån bar, oavsett att det kanske finns lite konstiga saker i den, är väl underbar att kunna ta till nån gång i månaden när man kanske itne har tillgång till ost och smör!! hellre att man ligger 15g över vad man egentligen brukar och får i sig nåt E-nummer mer än att det slutar med att man går vrålhungrig och köper sig en pizza i stället.

Nä, man ska inte glömma bort att leva också och itne fan ska man vara så jävla strikt hela tiden!! Vill jag äta en chokladbit med ett glas vin varje kväll, ja låt mig för FAN göra det då!! (inte för jag gör det men endå)

LCHF är fan inte "Du får INTE äta nåt konstgjord BARA naturligt, du MÅSTE HELA TIDEN äta under 20g ananrs äter du inte LCHF!" Inte undra på att folk tror vi är en sekt när dom ser såna idiotiska uttalanden!

Nä, Jucea är då fan det bästa som hänt tråden, som tar sig tid att svara på en massa frågor och verkligen hjälper och ger råd till folk SOM BER OM DET!!! Hon går inte och säger GÖR SI GÖR SÅ! utan hon svarar på frågor som kommer upp i tråden och försöker hela tiden individ-anpassa sina råd!

Så sluta tjöta och klaga varje gång nån inte gör som du själv äter för du är då fan inte nån universal allvetande-LCHFare!
    Visst, jag håller inte med Jucea om allt men inte fan går jag och säger att hon ska lämna tråden för hon råkar tycka raka motsatsen som mig?
    Och alla kan låta lite extrema eller för allvarliga när man i all hast glömmer att lägga in en smiley här och där.

LÄGG NER! Låt folk äta som dom vill. ingen här säger SÅ ÄTER JAG SÅ SKA ALLA ÄTA, utan folk kommer med vad som hjälpt dom själva och det är just det tråden går ut på.

Jag vet, ett väldigt långt och aggresivt inlägg där det bara kryllar av svordomar. Känner att jag pms'ar lite och privata problem gjorde det inte lättare att låta snälla.
    Ber om ursäkt för det! Rynkar på näsanSkäms
    Fan vad härligt med någon som skriver vad dom tycker rakt ut och utan några krusiduller...
  • Clanica

Problemet med såna här stora trådar blir väl ofta precis såhär...

Några har hållit på längre än andra och kanske börar titta utanför ramarna och börjar känna sin egen kropp. Vad man klarar och inte klarar i form av avsteg från den mest strikta formen av LCHF. Självklart skriver man ju om det också..

Att det sen kommer in nybörjare som tycker det verkar lite liberalt och slappt kanske...ja det får man nog ta.

Men det är svårt när alla kommit olika långt i sin livstilsförändring, oavsett om det är trådar för VV, Cambridge eller whatever...Men alla måste få komma till tals.

• Clanica

Jucea:
    Jättefina bilder. Går man ner 30 kilo kan det ju lätt bli mycket löst skinn men du såg ju jättefin ut. Bra jobbat!
    Hoppas jag kommer dit en dag jag med

• Clanica
    yena89 skrev 2011-04-04 23:48:31 följande:
    Gaaaah jag blir så förbannad på alla fanatiska LCHFare!! >.<
    "LCHF handlar om att äta ekologiskt och man får inte använda sockersubsitut, annars äter man itne LCHF"
    Det heter ju för fan LowCarb-HighFat och inte LowCarb-HighFat-OnlyEco-NoSweeteners.
    förbaskade bullshit. Nästan allt innehåller ju E-nummer. Såser, korv. bacon, majonäs, ostar, skinka, listan kan göras oändlig.
    Blir så förbannad när jag får höra "ja vill du stoppa i dig en massa helfabrikat så gör det, men då kanske du borde välja en annan diet för det är itne vad LCHF går ut på" bara för att jag dricker cola 1-2 gånger i månaden och köper färdig bea-sås.
    Jag menar, vem fan vill basera sin mat på grönsaker, grädde, smör och kött? Inte orkar jag stå och göra egen majo och bea. Det blir alldeles för dyrt för mig, om man även dessutom MÅSTE välja ekologisk!
    Bullshit...blir så trött på det...inte undra på att folk tycker vi är en sekt när vissa idioter kommer med sånt skitsnack!

Förlåt, ville bara bli av med lite ånga. Skäms
  • Clanica
    jeng skrev 2011-04-07 20:32:52 följande:
    Ok, hur ,mycket har du läst på? Det finns vissa grundregler på LCHF. Jag brukar säga att det finns 2 regler när man handlar och 2 regler när man äter.

HANDLA:
    1. köp inget med mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram vara
    2. tänk på skaldemans ratio för att utesluta olämpliga produkter

ÄTA:
    1. Börja med ca 20 gram kolhydrater per dag. Efter 3-4 veckor kan man utvärdera om det är lagom, för lite eller för mycket.
    2. Man bör hålla en fördelning av sitt matintag på 75E% fett, 20-25E% protein och 0-5E% kolhydrater.

E% innebär andelen i % av det totala intaget i kalorier. Dvs om jag äter 1000 kcal på en dag så bör jag äta 750 kcal från fett, 250 kcal från protein och typ så lite kolhydrater jag kan. 

1 gram fett ger 9 kcal, 1 gram kolhydrater och protein ger ca 4 kcal. Så det handlar inte om att man ska äta 750 gram fett, 250 gram protein osv....

Ett normalt intag är ca 1.5 gram protein per kg målvikt. Låt säga 90 gram protein. Då bör man äta ca 120 gram fett, och så lite kolhydrater man kan.
    Fattar inte hur du menar med de sista två raderna. Är det på hela dagen eller per måltid?
    90 gram protein och 120 gram fett... ?? Om jag tex skulle äta köttfärsbiff. Säg att två st väger runt 90 gram, skall jag till det äta 120 gram fett tex smör el dyl? Låter helt sjukt...men jag kanske har misuppfattat det hela?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**