• trazzlan

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tuvaduva skrev 2013-02-05 20:31:46 följande:
    Jag skulle definitivt inte vara nöjd på så lite mat som byggd av bomull beskrev.

Så här har det sett ut på ett ungefär den senaste månaden;

Äggröra av 2 ägg och en bit god ost i till frukost. (07.00)
    Protein, sås, grönsak till lunch. (13.30)
    Frökex med skinka/ost och smör +kaffe (18.00)
    Liten skål med linfrön och yoghurt (21.00)
     Eller "mat" (likt lunch) då runt 18 och då bara en ruta choklad på kvällen.
    Kaffe/te i valfri mängd och en ostbit eller en nöt ibland när det behövs.

Trots att jag VARJE kväll har ätit en ruta choklad så har jag tappat både i vikt och i centimeter senaste månaden!

Känner att jag behöver mitt "sena" kvällsmål. Då är det lugnt på barnfronten och jag sover så gott då. Annars vaknar jag tidigt av hunger...

ps. igår vände jag torsk i ägg och sen i en blandning av krossat linfrö och rostat sesamfrö (stekte i smör), till det åt jag coleslaw. DET var så himla himla gott!!!Glad
    Den fisken ska jag prova

Detdär med att smaska i sig lite gott på kvällen är min akilleshäl...det är ju så gott att sitta i lugn och ro när det äntligen är lugnt. Det är orsaken till att jag stått stilla i vikt rätt länge. Dock tycker jag att det är rätt ok så länge vikten hålls, söstuget är under kontroll och blodsockret stabilt. Ibland har man inte riktigt ork
    Fyra fina flickor och en trött mamma
  • trazzlan
    P i a skrev 2013-02-06 20:09:49 följande:
    Har ett linfröbröd med valnötter i ugnen, mitt första försök till lchf bröd! Har bakat oopsies 1gång men dom var så äckliga att dom räknas inte :p jag är så less på ägg just nu, måste testa något nytt :) gubben gjorde biffar idag, han brukade jämt göra med mjölk och ströbröd men har bytt ut mot finhackad torkad svamp som får svälla i grädde. Sjukt god smak på biffarna! Återkommer om brödet sen efter provsmakningen :)
    Låter gott. Jag brukar baka ett fröbröd som är helt ok...inte så äggigt
  • trazzlan
    P i a skrev 2013-02-06 22:25:51 följande:
    Smakade brödet när det var ljummet och oj så gott! :) hoppas det är gott imorgon med :) Testade det här receptet: ordinationer.wordpress.com/2009/12/02/nytt-lc.../ kommer nog göra detta fler gånger som det känns nu, smakade inte ägg överhuvudtaget! :) Trazzlan, vilket recept använder du dig av då? :)
    Jag vet inte var jag fått det ifrån men såhär gör jag...

3 ägg
    3 dl riven ost
    2 msk keso
    1 msk majonäs
    1 1/2 tsk bakpulver

Massor av frön tex hela linfrön, solros, sesam, pumpa eller vad du har hemma.

Blanda allt utom fröna till en grötig massa. Häll i fröna och bred ut på plåt med bakplåtspappaer.

Grädda i ca 15 minuter på 225 grader. 
  • trazzlan
    ollebulle86 skrev 2013-02-07 09:43:26 följande:
    För mej har det egentligen inte varit suget som gjort att jag misslyckats utan mer att jag varit för lat att göra nått lchf vänligt och då tagit tex en macka, vilket det sen i sin tur har satt igång suget.
    Men nu har jag sånt hemma som går snabbt att fixa och får helt enkelt planera bättre.
    Ja det brukar hända mig med att jag fixar tex en fiskrätt och tänker på vad familjen ska få till, potatis eller ris och sedan kommer jag på att jag inte har fixat något till mig. Men som sagt det gäller ju att planera...colslaw är ju gott och mättande och nu fick jag ju en ny receptbok som inspirerar massor. Anna Hallens böcker gillar jag också massor...jag gillar böcker mer än att söka på nätet  

Lycka till nu med att komma igång för som du skriver så mår man ju så mycket bättre med lchf kost...fattar inte varför man ska envisas med att bladdra iväg. Jag käkade massor annat i julas och var ständigt uppblåst i magen och trött...men nu jäklar ska jag också skärpa mig...inte massor med avsteg  
  • trazzlan
    P i a skrev 2013-02-07 10:35:09 följande:
    Tack för receptet Trazzlan, ska testas framöver. Ungefär hur stor mängd frön? 3dl, mer/mindre? :)
    Jag brukar ta ung någon dl av varje men det beror ju på hur mycket jag har. Koncistensen ska vara typ tjock gröt men gå lätt att breda ut på plåten. Men ca 3 dl låter väl rimligt.
  • trazzlan
    Kaxsen skrev 2013-02-07 23:10:44 följande:
    Åh, vilken ångest jag har! Efter 4 veckor med LCHF, var jag på kurs måndag/tisdag och var dum nog att äta "vanligt" dvs en massa godis och mackor + läsk. Vet inte varför jag gjorde det, men trodde nog att jag skulle klara att "gå tillbaka" utan problem. Rynkar på näsan

Igår gick det bra, men idag har jag tappat kontrollen totalt! Har ni ngn erfarenhet av detta? Känner mig så värdelös. 
    Shit happens, bara att bita ihop och försöka komma över sötsuget. Ett tips jag fått är att tänka mer fett, skippa mejerivaror och käka protein och fett några dagar lite strikt.

Men visst kan det vara svårt. Jag har kommit in i att jag "hittar avsteg" som tex nej nu är det ju födelsedag/jag är bortbjuden osv och då får jag nog ta en bit kaka/lite glass eller vad det är. Problemet är ju att det blir rätt många sådana tillfällen vartefter så det är ju bara att inse att det inte funkar att göra massor av avsteg Tungan ute 
  • trazzlan
    TomMon skrev 2013-02-08 18:00:06 följande:
    Plus att är det någon som förstår så borde det vara folk som sysslar med friskvård! ;)
    Om de inte går i livsmedelverkets ledband förstås...
  • trazzlan
    Linda5 skrev 2013-02-08 22:13:38 följande:

precis det vet man ju inte. Ska bli kul o träffas allafall. Ingen har sett mig sen mitt nya liv dvs 22kg mindre kg denna gången mot sist. Ska bli kul.
    Få se om de känner igen dig

Varför äter ni D-vitamin?

• trazzlan
    dotson skrev 2013-02-09 09:39:16 följande:
    Godmorgon! Jag måste bara skriva att jag är så nöjd med mig själv, hoppas att ingen tar illa upp :)

Jag har under större delen av mitt liv legat på runt 65 kg utom något år mellan barnen då jag legat på 60. Bantat sedan jag var 12 år. Sedan 2006 har vikten bara gått uppåt.

Varje januari kör jag stenhård diet. År 2009 åt jag pulver i 3,5 veckor. Gick ner från 73-65 sedan sakta upp till typ 80.

2010 och 2011 körde jag viktväktarna och viktklubb. Funkade inte. Jag höll inte fast vid det.

2012 körde jag lchf och gick ner från 80 till 72 på tre månader (med mååånga avsteg) och sedan körde jag av och på för att i september ge upp och gå upp till 80 igen.

1 jan 2013 började jag lchf igen och denna gång har det gått så lätt och jag vet varför:

1) Jag har reggat ALLT jag äter och i snitt legat på runt 20 kh per dag. Tidigare åt jag en choklad (förvånadsvärt många kh i mörk choklad, lätt att lura sig själv) här och lite vispgrädde där osv och brydde mig inte om att regga utan såg den dagen som körd och passade på att äta hej vilt och tänkte att jag börjar om imorgon. (Vilket jag såklart inte alltid gjorde).

2) Jag har ALLTID lunch med på jobbet. Tidigare har jag inte varit så noga utan köpt så gott jag kunde (mycket dolda kolhydrater i t ex sås som man inte känner till) eller så har jag gått ut och ätit och då kan man ju ändå passa på att äta lite kolhydrater och sedan vart det kört.

3) Jag har konsekvent tackat nej till bulle och tårta. På möten om de trugat med bulle har jag sagt tack, jag tar med den och äter senare (och sedan kastat).

4) Jag har slutat med mellanmål. Tidigare hade jag med mig mandlar, babybell osv som jag tryckte i mig mellan målen men det gjorde mig bara sugen. Nu låter jag det gå 6 timmar mellan målen istället för att småäta.

5) Jag har läst på om lchf och lärt mig hur kroppen funkar.

6) Jag följer bloggar och forum som denna och blir inspirerad av andra :)

Jag har sedan 1 jan gått ner 5 kg. Efter de första dagarnas vattenras har jag gått ner i snitt 0,7 kg. Inget ras precis. Nu är jag återigen på magiska 72 dvs den vikt då jag BRUKADE säga mig själv: Vad duktig du är, nu kan du belöna dig med lite godis. Men icke denna gång. Nu kommer jag att fortsätta såhär tills jag är i mål och jag kommer att klara det. Det vet jag.

Ursäkta att det blev så långt, kände att jag var tvungen att skriva av mig lite :)
    Visst är det underbart när man hittar sitt sätt som verkligen funkar och man mår bra! Stort grattis till dig!
  • trazzlan
    dotson skrev 2013-02-09 19:53:35 följande:
    Trazzlan - tack. Känner mig nöjd och lätt. Denna gång går det!
    Absolut
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**