• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bordeaux skrev 2011-09-30 09:22:59 följande:
    Sockerskatt har det väl pratats om mer på sista tiden än fettskatt? Har fått för mig det iaf men jag följer inte riktigt debatterna i Sverige så mycket.
    Fast jag blir påverkad av allt ni nämner om smörbrist att jag alltid köper ett par paket när jag är i affärn och just nu har 2kg smör i kylen och 2l grädde 
    Jag undrade bara när du skriver 2 liter grädde. Menar du paketen med skruvkork som har lite bättre hållbarhet? De innehåller nämligen karragenan som inte är vidare bra för kroppen. Det är till och med så pass farligt att man inte bör ge det till barn. Efter att ha läst om detta gav jag upp all skruvkorksgrädde och gick över till gamla paketer igen trots att man då får köpa oftare. Jag kanske är överdrivet nojjig men när man läser att det är ett ämne som möjligtvis ligger bakom cancerfall och fosterskador, då känner jag mig mindre sugen.
  • Maruid
    blubberer skrev 2011-09-30 11:14:09 följande:
    Dra inte all skruvkorksgrädde över en kam. Det finns förpackningar med skruvkork som innehåller ren grädde.
    Okej, i de butiker jag kollat har alla sorter haft det. Nåväl, kul att veta att det finns alternativ. Ska leta efter Arlas nästa gång för man vill ju gärna efter den lång hållbarheten om möjligheten finns.
  • Maruid
    Kattdamen skrev 2011-09-30 11:19:46 följande:
    Arlas med skruvkork är bara grädde. Även Willys egen.
    Hmm, jag kollade precis på Arlas hemsida och såg att alla deras sorters grädde som har skruvkork och längre hållbarhet innehåller faktiskt karragenan.

Sedan finns det ju paket med skruvkork som bara sju dagars hållbarhet men det var inte dessa jag syftade på.
  • Maruid
    adams family skrev 2011-09-30 13:40:45 följande:
    5dl 40% från arla innehåller enbart högpastöriserad grädde är det inte de som har en lägre fetthalt du menar?
    Det jag pratade om i mitt första inlägg var den grädde som har en lång hållbarhet.

Jag är själv och mitt hushåll är nämligen inga storkonsumenter av grädde och därför står jag ofta trots att jag köper små mängder med sur grädde efter några dagar. Problemet är dock att den grädde som har lång hållbarhet  (vispgrädde på 36% fett) också innehåller stabiliseringsmedel. I alla fall både Arlas och Skånemejerier.
  • Maruid
    Linda1976 skrev 2011-09-30 16:40:15 följande:
    Men när man väl öppnat den håller den ju inte mer än nån v ändå. Det är oöppnad förp som gäller om den ska hålla till utgångsdatum...
    Ja, men det som från början handlade ju samtalet att att köpa hem större mängder och ha hemma i kylen. Det jag menade att det är ju bekvämt att kunna ha hemma men samtidigt inte vidare roligt med tillsatser.
    adams family skrev 2011-09-30 14:52:38 följande:
    Vilket underbart fantastiskt väder vi sörmlänningar har Har varit ute i skogen och vandrat i nästan fyra timmar tog med mig en termosmugg med kaffe och ett par bitar mörk choklad och en näve nötter och tillbringade nästan en timme nästan på en sten i solen alldeles solokvistCool

Så skönt det låter!
  • Maruid
    rednose skrev 2011-09-30 22:10:21 följande:
    Vad är problemet med stabiliseringsämnen???
    Många som äter lchf vill ju också äta så tillsatsfritt som möjligt. Därför är stabiliseringsämnen ett problem. Sedan kan det bero på vilken stabilisator man pratar om. Just det som nyss diskuterats i tråden är karragenan, ett ämne som man inte ska ge till små barn. Frågan är ju då hur bra det är för oss vuxna. Googla så finns där massor på ämnet att läsa.

Jag ska säga att jag själv är inte manisk eller fixerad, självklart köper jag produkter med tillsatser i viss mån. Men står jag i valet mellan två produkter där den ena inte innehåller tillsatsämnen och den andra gör det så kommer jag utan tvekan att välja den första, även om hållbarheten är kortare och priset kanske är dyrare.
  • Maruid
    Kattdamen skrev 2011-10-01 09:55:01 följande:
    Aha, det skulle vara längre hållbarhet på dem också? Om man använder så lite grädde är det väl bättre att köpa småförpackningar.
    Ja, precis Skrattande
  • Maruid
    Bordeaux skrev 2011-10-01 09:25:06 följande:
    Jag skulle tro att den är utan E407 (enklare att stava än karragenan)
    Den grädde som innehåller E407 har väldigt lång hållbarhet, klumpar sig inte, ofta lägre fetthalt ca 35% och smakar annorlunda mot vanlig riktig grädde.
    Jag och maken funderade på det där igår när vi handlade och nu ska vi bara köpa hem grädde med kort hållbarhet där E407 inte står med på innehållsförteckningen. Hittade en som troligtvis saknar e407 men som ändå bara minst 35%fetthalt. Tyvärr är den också dubbelt så dyr som den vanliga UHT-märkta grädden.
    UHT förkortingen kan här nere tydligen skvallra om att det är en långtidsprodukt och innehåller e407.

Tack Lina Sofi för infon om det farliga ämnet, fast ekonomin tackar dig inte
    Nej, det är ju tyvärr ofta plånboken som tar smällen när man rent generellt vill leva sundare. Halvfabrikat med tusen tillsatser, snabba kolhyderater och annat meck är ju ofta superbilliga. Trist men sant.
  • Maruid
    rednose skrev 2011-10-02 18:54:36 följande:
    Vafan är det med smörbristen i Sverige förresten????nån som vet??
    Tre skäl i princip, råvarubrist, felprioritering från mejeriernas sida och att människor börjat äta annorlunda.

Mjölproduktionen går i sig stadigt neråt.
    Mejerierna har använt stora kvantiteter av vad de har till att tillverka flytande smör som ger mer vinst för mejerierna.
    Samtidigt har folk på senare år börjat äta mer helfeta produkter som grädde, smör, fet yoghurt etc.

Detta sammantaget leder till smörbrist. Men den är ju inte total. Smör kommer ju lite då och då till butikerna så man får väl passa på när man hittar. Jag har alltid hittat normalsaltat smör men det är det osaltade som inte funnits i våra närmsta butiker. Sist jag var och handlade fanns det dock.
  • Maruid
    Sigrid skrev 2011-10-02 19:18:41 följande:
    Ni som äter kokosfett/olja. Använder ni fett som smakar kokos eller sånt som är neutralt?
    Jag har precis köpt med smak, tänkte främst ha det  i te.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**