Inlägg från: Johanna200 |Visa alla inlägg
  • Johanna200

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sigrid skrev 2011-12-06 11:48:42 följande:
    Jag äter LCHF för att "må bra", inte för att gå ner i vikt. Jag räknar inte kolhydrater men försöker att inte köpa varor med mer än 5 g kolhydrater / 100 g, så det är väl min riktlinje. Undantag är lite blandade nötter som jag gärna äter som tv-godis och någon chokladbit ibland. Sen fuskar jag givetvis ibland, nu i jultid har jag smakat lite lussekatter och vanlig glögg och någon pepparkaka samt att jag vet att på julbordet kommer jag äta det som är uppdukat för att sedan återgå till mina 5g/100g efter jul. Men det känns inte som någon katastrof att jag fuskar, känner mer att jag äter bra mat största delen av tiden och då kan jag unna mig undantag någon gång ibland.

Jag äter mycket fett. De gånger jag ätit mer kolhydrater än vanligt har jag ändå försökt hålla fettintaget högt... det håller mig mätt och jag småäter inte på samma sätt som om jag skulle äta mindre fett.
    Tänkte också fortsätta med 5g/100g det funkar så bra för mig nu men göra som du och käka lite mer nötter och sådant som jag inte riktigt har råd att "unna" mig nu när jag äter max 20g kolhydrater om dagen. Jag småäter också mindre när jag ser till att få i mig mycket fett så jag fortsätter väl med att försöka få i mig mycket Glad

Tack för svaret Glad
  • Johanna200
    Husali skrev 2011-12-08 07:40:52 följande:
    Tillbaka efter ett ganska lång avsteg.

LCHF funkade fint för mig. Gick ner 11 kg på 8 veckor. Men av någon anledning slutade jag. Och ballade ur helt.

Igår kväll kunde jag inte sova. Tänkte, tänkte och tänkte. Och insåg en sak. Jag kommer äta ihjäl mig. Det här funkar inte.

Jag är "allergisk" mot kolhydrater, helt enkelt. Går helt bananas. Så idag börjar vi om. På ny kula. Utan kolhydrater.

Jag kommer bli gladare, piggar och nöjdare. Det vet jag redan.

Vågen? Den åker ut. Ur med batterina, och slå sönder den med hammaren. Hädanefter komme rjag bara gå efter hur kläder sitter, och hur jag mår.

Säger välkommen tillbaka, till mig själv.

Känner på mig att det kommer bli ett av de bästa beslut jag någonsin tagit.
    Välkommen tillbaka och lycka till!
  • Johanna200
    Mina småtroll skrev 2011-12-09 21:22:21 följande:
    Vet du om pirrande/somnande armar o ben har med lchf o göra?

Mina ben har börjat somna eller rättare sagt pirra när jag sitter på toaletten Armarna pirrar med ibland om jag ligger illa i soffan...Rätt obehagligt med benen faktiskt. Jag har tänkt att det är nog så det känns att ha restless legs. Så fort jag reser mig så går det över...kanske har med magnesium eller nåt liknande att göra?! 
    Precis så har jag med. Alltså att benen börjar pirra när jag sitter på toaletten. Tycker också det är obehagligt. 
  • Johanna200
    Bonanza skrev 2012-01-12 21:42:56 följande:
    Om man letar efter ersättare till pommes, så är friterad sellerirot nästan lika bra.

Jag tror på att ersätta de vanliga tillbehören för att kunna leva så normalt som vanligt.  
    Vet du hur mycket kolhydrater per 100g det är i selleriroten? Har googlat men inte hittat lite olika bud...
  • Johanna200
    Bonanza skrev 2012-01-12 22:12:20 följande:
    4.9 enligt livsmedelsverket.

Tack Glad 

Har aldrig prova sellerirot. Hur är den i smaken? Undrar om den går att ugnsbaka som klyftpotatis? Klyftpotatis är jag nämligen sjuuukt sugen på Tyst
  • Johanna200
    Carolinalovetobias skrev 2012-01-15 22:22:52 följande:
    Tack för svaret. Ingen mer som känner igen sig? Behöver lite pepp/tips/ inspiration? Känner ja. 😭
    Jag känner igen mig! Blir också lätt besatt av spegel i hallen och vågen. Under julen tog dock batteriet i vågen slut och jag har fortfarande inte inte köpt ett nytt. Känns faktiskt skönt att inte hamna i det där ångesttvånget som gör att jag känner att jag måste väga mig så fort jag ätit något mer liberalt en dag.

Eftersom att man varierar i vikt under veckan är det också bara ångestskapande att se att man gått upp några 100g. Något som man kanske inte ens skulle märkt om man bara vägde sig en gång i veckan eller kanske mer sällan!

Så nu har jag bestämt mig för att bara väga mig någon gång i månaden, när jag väl orkar köpa ett nytt batteri alltså Skrattande
    Så jag tänker som du, kläderna får utvisa resultatet. De sista kilona får ta den tid de tar.

Jag fick också barn ganska nyss, eller det har ju gått 9 månader nu, men det är mitt tredje så jag försöker också tänka att kroppen måste få tid att återhämta sig

Oj, det blev långt, men ville bara säga att jag känner igen mig i det du skriver och tror att du gjort ett klokt val
    (med speglar och våg)
  • Johanna200

Har en fråga som någon kanske kan svara på.

Har under dagen upptäckt att mitt urin luktar väldigt sött idag. Har aldrig känt det förut och efter lite googlande verkar det som att det är vanligt förekommade när man ätit mycket kolhydrater eller socker. Men det stämmer ju inte med mig...

Någon annan som varit med om detta eller vet vad det kan bero på? 

• Johanna200
    astro skrev 2012-01-17 20:54:23 följande:
    Min BM har skrivit LCHC i min journal och det får jag tydligen stå ut med (har påpekat missen men den bara dyker upp igen).

Kan vara flera saker:

Utfällt protein, om du fått i dig mer än kroppen ville ha.
    Sötningsmedel, om du fått i dig det.
    Kraftig ketos.
    Uttorkning.

Finns säkert fler tänkbara orsaker. 
    Tack för svaret. Kanske har jag druckit för lite idag. Visste inte att ketos kunde orsaka söt doft, trodde bara det det kunde orsaka aceton doften. 
  • Johanna200

Nu var det ett tag sedan jag skrev i tråden har aldrig varit super aktiv på skrivandet men läst typ varje dag sedan maj förra året då jag började med LCHF. Tänk att det snart har gått ett år...trodde aldrig att det skulle gå så lätt när jag började.

Har inte kört så strikt sedan i julas och stått i princip still dock men tänkte nu börja ta tag i mina "fem sista". Har förstått att det är några andra som är där med Glad Får se hur lång tid det tar, hade tänkt att vara  "i mål" i maj, alltså ett år efter start

• Johanna200
    Ninis skrev 2012-03-13 10:57:51 följande:
    Jag vill ha nått mitt mål den 26 maj när jag åker till Mallis Men nu har jag "bara" 3 kg kvar, så det är nog inte omöjligt. Ska köra periodisk fasta en gång i veckan, så når jag nog målet snabbare
    Jag hade också tänkt att ge mig själv tills slutet av maj. Följt era periodiska fastor (?) och även läst Martinas blogg om det. Har själv kört två 24h perioder och det gick förvånansvärt enkelt. Vet dock inte om jag är tillräckligt hard core för 36h och inte heller om det behövs för mig. 

Eftersom att jag hittills har käkat ganska liberalt och ändå gått ner mycket tänkte jag börja med att skära ner lite på mejeriprodukter och hoppas på att det tillsammans med fastan kan kicka igång det sista 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**