• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-03-16 20:22:13 följande:
    Denebola förresten, Visst var det du som frågade om min choklad?
    Jag tycker helt enkelt att premiums 86% är den godaste, plus att den brukar finnas överallt där jag handlar. Lindts 90% är ju också rätt så söt och god, men den är strävare och ger mig mer problem med halsbränna, så det är ännu en anledning! Tycker inte att 14 eller 19 är så himla stor skillnad. Jag äter ju ett par rutor lixom, inte en hel kaka Däremot så tycker jag det är sjukt att välja 70% och att kalla den för MÖRK öht......  
    Okej Som sagt, var bara lite nyfiken. Men jag förstår att du undviker chokladen som ger dig halsbränna!

Ja, 70 %-ig choklad är ju sött godis
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-16 20:47:52 följande:
    Det är ingen som har skrivit upp sig på fikat på jobbet nästa vecka, så jag funderar på om jag ska våga göra det... Då blir det ju lchf-fika såklart!! Vet bara inte vad jag skulle kunna göra, och dessutom om man har allt hemma, eller om man hinner få tag på det... Och så såklart så funderar man ju lite på hur det kommer att mottas. Det vore skoj att baka nåt utan kolhydrater som det känns som det är kolhydrater i lixom!
    Chokladmuffins?
    phlox.blogg.se/2011/february/chokladmuffins.html
  • Denebola
    Teskedsmamman skrev 2011-03-16 21:15:39 följande:
    Det här känns som en tråd för mig gick på GI 2007-2009 när jag blev gravid och inte kunde äta annat än kolhydrater, men tack vare mina gener gick jag ändå inte upp mer än 6 kg under graviditeten!

Nu har jag tagit tag i vikten och går saknar nedåt och blandar GI och LCHF friskt, fast jag ligger mer åt LCHF än Gi... gjorde de här igår

www.teskedsmamma.se/2011/03/lchf-brod.html

Är -4.6 kg än så länge, har invägning på fredag morgon varje vecka eftersom lördagen är lite "fridag", vilket gör en viktminskning på blygsamma 0.3-0.5 kg i veckan....
    Hej
  • Denebola
    Faile skrev 2011-03-16 21:22:49 följande:
    Jag har alltså sett båda dessa som argument för lchf, och jag tycker de motsäger varandra.
    Fast barn ska växa. Det ska inte vuxna.
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-03-17 08:11:11 följande:
    Heja heja!!

Har nu läst Buffé från ICA. En artikel som rek margarin att steka i och majsolja till fritering kan man ju knappast ta på allvar Kräks  Jag blir så förbannad!!
    Jag har också just plockat den från postlådan. I chefredakttörsspalten står det "Men, vi har skippat allt vad GI, LCHF, Nupodieter, Viktväktarna, I Form med Anna Anka och liknande heter. Hälsa i Buffé är inte en diet, hälsa är rätta fetter och goda rätter - som passar de flesta."

Okej. Diet kan tydas på två sätt. Rent definitionsmässigt är det "det man äter", så även "Hälsa i Buffé" är en diet.
    Det andra sättet att se det (vilket det oftast gör i allmänt tal) är att en diet är något man äter under en begränsad period. Med tanke på att LCHF är en livsstil på samma sätt som tallriksmodellen så undrar jag vad han dillar om.
  • Denebola
    Mandel skrev 2011-03-17 08:14:28 följande:
    Vilket bacon tycker ni är godast?

Jag har provat Favorit. Finns på Citygross och det fick klart godkänt. Godkänt får även Eldorado och Tulip.
    Sämst betyg får Scan då det är alldeles för salt!
    Har Icas bacon i kylen som ska provsmakas.
    Ja, Scan är så salt att jag får ont i magen. Jag köper ICAs, min affär brukar ha 3 för 30:- dessutom
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-03-17 08:16:28 följande:
    Jag gillar Scans bacon, det är det enda vi köper. Testat Scans Jägarbacon - sådär. Tulips har läskig konsistens... Scans 3-pack är det som hamnar i vagnen. Har inte märkt av att det är särskilt salt? (iofs så saltar jag inte maten när jag har bacon i)
    Jag saltar aldrig min mat (jo, köttbullar och köttfärsbiffar kräver lite salt), så jag är lite mer saltkänslig.
  • Denebola
    jeng skrev 2011-03-17 08:19:14 följande:
    Tack!

Ang artikeln: Speciellt inte när den heter "det goda fettet"..... Ides inte ens läsa den, men jag har iaf sparat tidningen.... Ifall att jag vill få upp lite temperament nån gång
    Ska vi skriva protestbrev?
  • Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-03-17 10:44:29 följande:
    Min vägardag imorgon missas och jag vågar inte ens tänka på resultatet. Denna vecka har blivit upp och ner, jag har inte käkat något extremt otillåtet. Inga kakor, pasta etc. Men inte full kontroll över grytor etc. Varje frukost nu så har jag fått parkera mig på toa med kraschad mage på morgonkvisten. *suck*
    Du berättar väl högt och gärna om hur din mage mår nu när den måste äta en massa dåligheter?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**