Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

mamman i skogen skrev 2012-01-22 07:43:29 följande:
    För er som är trötta på att försvara er mot miljöargumenten så kommer här ett ack så långt blogginlägg men det är oerhört tänkvärt och intressant. Varför är inte ngn livsmedelsproduktion hållbar i dag. Inte ens veganerna som skriker om pruttande kor kan friskriva sig från ansvar att köttindustrin är en miljöbov utan de är snarare beroende av boskap på samma sätt som vi som äter kött .

Ta er tid att läsa så kommer ni ha mängder med argument. www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/80...  
    Har skummat igenom
    Men det är ju lite långt som sagt, och jag har svårt att komma ihåg allt även om det låter logiskt. Så nu har jag bokmärkt den för att kunna läsa igenom den flera gånger senare.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Loreena skrev 2012-01-22 11:49:02 följande:
    Mandelbröd till frukost idag. Oj vad mätt jag blev! Jag rostade mitt för att det inte skulle kännas så svampigt som det annars kan vara. Man kan även rosta det i stekpannan eller använda ugnen i 15 min istället för micron om man vill ha finare yta på brödet.

Smidigt och enkel snabbfrukost iaf när man är less på omeletter och yoghurt.

1dl mandelmjöl
    1 ägg
    Lite salt
    Smält smör, brödet blir lite saftigare om du tillsätter smält smör. Ta ca: 25g

Gör så här
    Vispa ägget i en djup tallrik. Tillsätt mandelmjöl, salt, smör och mosa ihop med en gaffel.
    In i micron 2min KLART! Ät och njut med massa smör och ost.

*www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx
    SKa man köra brödet i den djupa tallriken, när man sätter in det i micron?
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Hoppet 3 skrev 2012-01-23 13:54:43 följande:
    Måste bara höra hur ni efter att ni börjat med LCHF, mår temperaturmässigt?

Jag har innan jag började med LCHF varit mycket frusen av mig. Har lågt blodtryck och frös jämnt.
    Nu kan jag både hemma och på jobbet gå och hör min omgivning att de fryser och att de är kallt likaså min särbo fryser mer än mig nu.
    Han frågar mig om inte jag fryser och jag gör inte de längre alls på samma sätt.
    Kan de ha med LCHf kosten att göra?

Jag börajde läsa om LCHF, just för att min svärmor rekommenderade kosten till mig för att jag frös så mycket. Fryser inte alls lika mycket nu!
    Kan det inte ha någonting att göra med att jag gick omkring och "svalt mig" själv med lågfett-dieter för att gå ner i vikt, så fast jag var överviktig så gick ändå kroppen på svält för den fick ju minimalt med fett?

Lågt blodtryck har jag dock fortf.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Allrona skrev 2012-01-23 20:10:34 följande:
    Jag har precis börjat läsa en kurs näringslära på högskolan. Det började med en föreläsning om Livsmedelsverkets rekommendationer, kostcirkeln och matpyramiden. Suck, tänkte jag. Men snacka om att jag blir glad när kursboken förklarar hur kroppen och hjärnan kan fungera utan kolhydrater, precis som man läst om på olika lchf-sidor Men var var de dietister, som skriker om att hjärnan behöver 120 gram kolhydrater om dagen, när detta förklarades under deras studier? Det står klart och tydligt att hjärnans metabolism kan anpassas till förbränning av ketonkroppar vid brist på kolhydrater. Ha, känner mig återigen nöjd av valet av kurs för denna termin. Kul att lära sig mer om kost och näringslära
    Kul
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Maruid skrev 2012-01-24 10:54:59 följande:
    Ja, jag vill gärna höra mer om någon vet. För även jag äter nu inte mer kött än jag gjorde innan lchf. Dock äter jag betydligt mer rött kött än ett halvt kilo i veckan.
    Precis min tanke också, jag äter def. mer kött än ½ kg i veckan, även om jag inte äter mer än innan jag började med LCHF.
    Den här artikeln förespråkar ju att vi äter mer vegetariskt, ungefär tvärtemot inläggen som länkades till häromdagen i tråden (fast då var diskussionen mest ur miljösynpunkt).
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Luxuz skrev 2012-01-24 10:27:30 följande:
    En annan sak jag tänkte höra med er är om det är någon som har ett bra LCHF recept som är väldigt likt ett vanligt recept. Mina svärföräldrar ska komma på besök om två veckor och då vill jag inte börja förklara LCHF för dem. Något som liknar/smakar som "vanlig" mat, men gärna LCHF och utan nötter (svärmor är nötallergier).
    Är hon allergisk mot mandel också? För annars är pajskal gjort på mandelmjöl väldigt gott.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Loreena skrev 2012-01-24 12:47:27 följande:
    Luxus

Ni kanske kan äta grekisk sallad till förrätt, en god köttbitt med bearnaisesås och ugnsrostade grönsaker till huvudrätt och en god chokladmousse till efterrätt? De ugnsrostade grönsakerna kan vara paprika, lök, tomat, champinjoner och kanske några morotsstavar eller potatisklyftor för syns skull/som du inte behöver äta)
    Vilket bra förslag
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Faile skrev 2012-01-24 13:14:30 följande:
    Frågan är ju om det är rött kött i sig, eller tillsatsen nitrat som är farlig?!

Ja det är ju en fråga som det är konstigt att de inte ser närmare på, precis som Loreena skrev också.

Jag ska läsa om lite i Matrevolutionen tänkte jag, och se om något fastnar den här gången... Finns så mycket jag är intresserad av och vill meta mer av, synd bara att tiden saknas.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**