• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Yarrow skrev 2011-03-21 15:28:01 följande:
    Hej igen!
    Hoppar in här igen. Sitter och läsar men skriver inte så ofta.

Men nu tänkte jag be om lite hjälp. Jag har ätit LCHF i en månad nu och knappt gått ner 1 kg.
    Första veckan gick jag ner två kg, ett av dem gick jag upp igen och se har det stått stilla. Jag tränar 1-2 gånger i veckan (skall bli mer nu till sommaren).

Jag har inte ätit någon pasta, potatis, bröd eller socker. Jag har läst innehållsdeklarationer och tvingat min man att lära sig allt om kolhydrater. Jag kan ju inte allt och kanske äter jag för lite fett, kan det vara det som är problemet?

Någon som har några smarta förslag till mig?
    Du kanske äter för mycket av sånt som ändå innehåller ganska få carbs? Mjölk? Yoghurt? Bär? Nötter? 
    kan också vara så att du faktiskt äter för lite fett? Hur ser en matdag ut? 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-03-21 15:31:49 följande:
    Är det inte något knäckebrödsrecept som har psylliumfrö i?
    Det vettefan Jag får leta!
  • Linda1976
    jeng skrev 2011-03-21 15:43:39 följande:
    Är det någon som vet om näringsdeklarationen på sesamfrö fungerar som den på physsillumfrön? Om physsilumfröna passerar hela, så tar ju inte kroppen upp näringsämnena (kalorierna eller kolhydraterna), så vad gäller för sesamfrön?
    Ingen aning -bra fråga! De är kanske mer lättsmälta? Och de tuggar man väl väl, även om några hela slinker ner  
  • Linda1976
    Denebola skrev 2011-03-21 15:54:09 följande:
    Knäckebröd

3 ägg
    totalt 3 dl av en blandning av lika delar av linfrön, kokosflingor och mandelmjöl (eller ½ del linfrö och ½ del psylliumfrön för krispigare bröd)

Rör ihop allt med gaffel och bred ut smeten tunt på en plåt.
    Grädda 15 min i 175 grader.
    Ta ut och skär bitar.
    Rosta sedan i 1 timme i 50 grader.

♥ Tack!
  • Linda1976
    Azevedo skrev 2011-03-21 18:03:57 följande:
    Tänkte testa fläskpannkakan ikväll men vill gärna ha lingon till, nån som har nåt tips? Dissade alla rårörda lingon-varianter i affären pga för mycket socker och vill inte ha lågkalori-sylt heller då jag inte gillar sötningsmedel. Köpte frusna lingon och tänker att man kanske skall blanda med vitkål på nåt sätt, några idéer? Glad
    Jag kokade ihop frysta lingon med sukrin. Funkade fint, även om jag nog kokade aningen för länge, det blev lite geléigt. Men kokar man kortare tid blir det nog väldigt nära rårörda lingon.
  • Linda1976
    Loriyana skrev 2011-03-21 20:19:00 följande:
    Jag hittade KOKOSMJÖL i en affär, någon som har någon bra ide på hur jag bäst använder det?
    Jag har också köpt det, men inte hittat nåt superbra användningsområde. Försökte ha lite i pannkakor men det blev lite mjöligt/grynigt av det. 

Kanske att man kan baka nåt? *funderar* 
  • Linda1976
    LinneaEleonora skrev 2011-03-22 14:38:35 följande:
    Vilket är det godaste LCHF-bröder tycker ni? Helst utan nötter eller med bara någon sort. Är taggad på att baka men vet inte vilket. 
    pones och Rawfood-kex (Reneé Voltaires)

Lite andra kommentarer om det jag försökt läsa ikapp, hojta om ni frågat nåt specifilkt - jag missar nog en del, måste ju jobba ibland

* Jag köper Cocosa med smak, det är ekologiskt - inte sett nåt annat. Även köpt Reneé Voltaires på Maxi. Yena (tror jag) har ett mongoICA som bara tar 29:- (undrar när de ska upptäcka det), på mitt Maxi kostar den 85:-

*Bikini: Hjälp!! Så långt har jag inte tänkt, men jag måste köpa ny. Jag jobbade på Twilfit för 10 år sen, och köpte då XL i trosor och 75B i överdel. Överdelarna funkar, men trosorna är sladdriga. Nu ska man komma ihåg att jag typ aldrig använt dem eftersom jag inte visat mig på en svensk badstrand på minst 15 år. Använt dem på en och annan charter dock....

• Linda1976
    Pepa77 skrev 2011-03-22 17:19:16 följande:

Hej hej

Tips på resturanger i Göteborg mottages tacksamt!

Antar att de ska vara lchf-vänliga?

Hereford Beefstouw (med reservation för stavning). Där väljer du kött, kryddsmör och sen har de stor salladsbuffé med ost, coleslaw, bacon och massa annat. Potatisen väljer man bort.

Texas Longhorn funkar också - mycket kött, sås, kryddsmör och god coleslaw.

Thairestauranger funkar också, bara att välja bort riset och ta extra grönsaker. Ska man hämta mat är BanThai högst upp på Eklandabacken jättebra!! Deras kyckling med röd curry är underbar, den tar jag oftast + extra grönsaker.

Tapas funkar också, bäst är VinoTapas på Övre Husargatan samt El Corazon på Avenyn.

Fika är värre... EspressoHouse är där jag fikar oftast, där kan man få kaffe med vispgrädde + att de har 70%choklad i små förp. Nu är 70% inte så mycket iofs, men långt bättre än kanelbulle

F ö så borde de flesta restauranger kunna ändra tillbehör om man ber om det... 
  • Linda1976

Min sambo sitter å moffar Plopp, Marianne, marshmallows och Lindts Lindor...... "jag blev så himla godissugen, vill du ha en marshmallows?".

NEJTACK. 

• Linda1976
    Dagens test: Frukost på 100 gram cf, 50 gram hallon = 5 gram carbs. Ska se hur länge jag håller mig mätt på detta. Känner att jag vill ha nåt "lätt&fräsht" att variera min frukost med. Det känns ju inte mycket för världen att stoppa i mig, men det är ju väldigt fett, även om det inte känns. Jag återkommer med rapport för den som är intresserad.

Jag har haft ett dilemma med köttfärsås. Har saknat spagetti&köttfärssås, men inte hittat nåt bra substitut, igår gjorde vi köttfärssås-soppa. Ja, eg en vanlig kättfärssås med extra grädde & buljong för att få till en soppa. Smörstekta champinjoner till och parmesan. Blev kanon!!  Det som blev över fick koka ner till köttfärssås - det ska vi blanda idag med stekt bacon och ha som fyllning i crepes. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**