• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Rednose
    Jag kan varmt rekommendera att du byter ut grädden i kaffe och te mot kokosfett. (Men det kanske du redan gör ibland?)
    Kokosfettet lagras inte i fettvävnaden i kroppen utan används istället direkt som energi :) Det är dessutom antiinflammatoriskt, skyddar levern, stärker immunförsvaret och balanserar insulinutsöndringen.

• Loreena
    rednose skrev 2012-01-13 11:38:25 följande:
    Fast här i Göteborg är det ju inte speciellt kallt... börjar misstänka nåt annat...
    Gravid? :)
  • Loreena
    rednose skrev 2012-01-13 11:57:06 följande:
    Schhh!  Det är lite det jag hoppas på men mina tester kom inte igår så jag får snällt vänta att testa. BIM på söndag eller måndag... vore ju toppen och även skönt med en logisk förklaring. :))
    Hihi...:) Lycka till! Förra gången jag blev gravid så fick jag ett positivt graviditetstest på BIM-7, den här gången visade sig inte plusset förrän BIM+5... Tänk vad olika det kan vara!
  • Loreena

Postis
    Jag började med D-vitamin(mellan 2000 och 4000 IE/dag) i höstas och min höst/vinterdepp/SAD som brukar komma som ett brev på posten när det börjar bli mörkt i november dök inte upp och har hållit sig borta.

• Loreena
    latlisa skrev 2012-01-13 21:17:37 följande:
    Är det ok att äta fetaost gjord på komjölk, eller är det för myckrt kolhydrater i dom?
    Det är ok :) Välj den fetaste sorten.
  • Loreena

latlisa
    Oopsies med smör och ost till frukost kanske passar dig bra? Det borde ju kolhydratsmässigt inte bli så mycket mer än en omelett. Vad säger ni andra? Jag tror jag ska prova att baka dessa själv någon dag :)

Oopsie-bröd
    Tid: 35 minuter
    Antal: ca 6 st Oopsies

Ingredienser
    3 ägg
    100 gram philadelphiaost
    Lite salt.
    Ev. lite bakpulver.

Gör så här
    Dela på äggvitor och gulor. Vispa äggvitorna hårt med lite salt. Man ska kunna vända på bunken utan att vitorna rinner ur. Vispa gulorna i en annan bunke tillsammans med philadelphiaosten och (Ev. lite bakpulver). Sedan vänder du försiktigt ner ostsmeten i vitorna. Lite i taget. Rör inte alltså, utan blanda försiktigt. Detta för att man vill bibehålla luften i smeten. Klicka sedan ut på smörat bakplåtspapper och grädda i ugnen på 150 grader i 25 minuter!

• Loreena
    latlisa skrev 2012-01-14 14:00:02 följande:
    Tack för rådet, har faktiskt kikat runt lite på olika bröd men har inte kommit mig för att baka något ännu, men   dom här verkar ju ok inte massa olika sorters frön och huski buski som ska köpas Skrattande det som i så fall oroar mig är att dom smakar ägg! Är det en styck som man ska äta till frukost då?

Funderar på om detta sätt är det rätta för mig att gå ner i vikt på, har inga problem att låta bli pot, ris pasta, flingor och dyl. även om jag är en riktig kolhydratmänniska egentligen, men tanken på att leva så här för alltid  och aldrig mer få äta en god kladdig pot.gratäng får mig nästan att bli deppig, men en lightversion av lchf skulle nog kunna funka. Har max 10 kg som jag skulle behöva gå ner men är glad om det blir 6, har aldrig varit en stl.38 så det gör mig inget att ha stl 44 men den får ju gärna sitta bra Drömmer
    Jag provade att baka pones idag och åt med smör och ost.

2 ägg
    1,5 dl pofiber
    2 tsk bakpulver(fast man borde kunna ha i mindre)
    salt
    en skvätt grädde

200 grader 10 min

Jag hade ingen grädde hemma, så jag tog standardmjölk.. men en skvätt... jag vet inte.. det kändes som att jag var tvungen att ha i en hel massa för att det inte bara skulle vara torrt skum.. jag vet inte hur mycket vätska jag hade i men säkert mer än en dl. Man vispar äggen hårt, blandar pofiber med bakpulver och blandar ner det i smeten, häller på vätska, rör runt och saltar lite. Sedan klickade jag ut på en plåt och gräddade i 10 min. Det smakade faktiskt nästan som scones med smör och ost på och konsistensen var verkligen som bröd. Jag provade att rosta dem senare och det var också jättegott! :) Dock så fick jag en eftersmak av ponesen när jag ätit färdigt som om man bitit i en rå potatis... torrt på tungan och jag fick dricka en massa vatten.

Du ska inte tänka att du aldrig mer ska äta en god, kladdig potatisgratäng. Då blir det bara jobbigt. Det är klart att man kan unna sig att göra avsteg ibland även om man äter LCHF. Men då ska man se till att avsteget verkligen är värd sina kolhydrater och att det ska vara grymt gott och man ska då njuta av det man äter med gott samvete. :D
  • Loreena

Latlisa
    Alla måste inte äta strikt under för att gå ner i vikt. Jag går ner i vikt och håller sedan vikten även om jag ligger på 50 kolhydrater/dag. Man kan ju även äta måttlig lågkolhydratkost och ligga på uppåt 20% kolhydrater. Var och en får prova sig fram och hitta sin egen optimala nivå för att må bra och balansera sin vikt.

Du får antagligen en massa råd här inne med gör si och gör inte så, men ta råden med en nypa salt och prova dig fram till det som passar dig. Ät av tillåtna livsmedel, njut av maten och krångla inte till det med att räkna för mycket i början.

Om det sedan går en tid och du inte får de resultat som du önskar så kan du börja se över hur du äter och om du behöver ändra något. Men under omställningsfasen så har man fullt upp ändå med att vänja sig med nya maträtter, tillbehör, nya sätt att handla och tänka på när man lagar mat. Och dessutom kanske fullt upp med diverse omställningsbesvär.

• Loreena

Min son är 17 månader och äter inte gröt och välling. Till frukost/kvällsmat brukar han få naturell yoghurt med havregryn och kanske lite bär ibland eller en omelett. :) Han brukar för det mesta vara bra i magen, men om han någon gång är trög så hjälper det bra med kokta morötter och ärtor. :) Jag tror att vällingen kan vara boven för många barn med magproblem. Jag skulle hellre ge ersättning isof. men vår son nöjer sig bra med att dricka standardmjölk eller vatten. Han har aldrig gillat välling. Men som sagts tidigare. Kokosfett och blötlagda linfrön funkar bra mot trög mage på barn.

• Loreena

rednose
    Vilket bra recept! :) Hemlagad välling verkar toppen. Det kanske skulle vara något för nästa knoddis...:)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**