• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag berättar nog att jag äter enligt lchf, om det finns någon anledning till det. *r jag borta så brukar jag äta mycket av det som "går" och lite av det som man ska undvika + ta väldigt lite efterrätt. 
    Jag har ju inga förbud i min kost, jag äter det jag vill och mår bra av, men alltid tillräckligt lite kolhydrater för att befinna mig i ketos.

Folk diskuterar sällan mina matvanor, jag är tillräckligt påläst för att veta vad jag pratar om och ganska envis när det gäller att diskutera, så folk orkar inte, om de nu ens hade velat.

• Glass

Tänkte bara berätta att jag fått svar på mina prover. 
    Jag bad läkaren kolla upp järn, folsyra, fetter och b12.

Jag hade lågt järnvärde. Både mitt hb och mina järnreserver var låga.  Detta kommer sig nog av att jag äter lite för lite c-vitamin till maten. Så, nu blir det tabletter och sedan ska jag börja ta lite c-vitamintillskott  då jag äter kött

folsyra och b12 var bra. Man kan riskera brist på folsyra när man äter LCHF, om man inte äter mycket grönsaker och det gör inte jag

blodfetterna var ok, liiite högt kolesetrol och lite ogynnsam fördelning, så jag ska bli lite noggrannare med mina omega 3 kapslar.

Det intressanta blir ju att kolla om några månader igen, för jag vet ju inte hur illa det var innan jag började med LCHF  

• Glass
    Martina 76 skrev 2012-07-03 12:47:21 följande:
    Hallå alla! Tappade bort tråden ett tag men nu är jag tillbaka! Hur går det för er alla?
    ja, jag funderade på vart du tagit vägen  
    Hur går det för dig? Kör du fortfarande warrior? 
  • Glass

idag är det tufft :(

Hade ett jobbigt möte på jobbet och fick reda på att jag kanske inte får vara kvar till hösten. Det är omorganissation och jag är bara timanställd.
    Min första instinkt var att åka och köpa en massa, massa godis, så som jag har tröstat mig själv i hela mitt liv.
    Jag besinnade mig och åkte hem istället. Väl hemma så har jag (ändå) tröstat mig med några rutor mörk choklad och cola light.
    Jag är hungrig, men inte det minsta sugen på någon mat, jag vill bara, bara ha godis i mängder.
    Jag vill verkligen inte falla, men det här är den tuffaste prövningen jag har ställts inför under min LCHF tid.  

Gick och vägde mig för att bli motiverad och det var ju bra, 2 hekto mindre än igår, men jag vet inte om det räcker som motivator... 

• Glass

Jag fixade nästan att hålla emot suget. Jag åt bara en skål med jordgubbar och vispad grädde med vaniljpulver. Gott som sjutton och nu känns allt mycket bättre. 

Tack för att ni peppade mig att stå emot! 

• Glass
    Martina 76 skrev 2012-07-04 17:54:25 följande:
    Jordgubbar är klart godkänt så det fixade du galant! Skönt att det känns bättre. Och visst känns det bra när man klarar av att stå emot?

Hoppas allt ordnar sig till det bästa med jobb och allt. 

ja, jag vann över vanan och den gamla instinkten att trösta mig med en massa godis. känns härligt!
  • Glass

Jag är förkyld och jag tycker verkligen inteom att dricka vatten då. Jag tycker att det smakar illa och det äcklar mig, men vad sjutton ska man dricka istället? 
    Det enda som brukar gå är saft, men ja... det är ju inte så bra för oss.
    Jag funderar på att ge någon av lightsafterna en chans. Har köpt en röd fun-light innan, men den var inte god.
    Har ni tips? 

• Glass
    Die Mutter skrev 2012-07-05 09:20:55 följande:
    Fun light har någon ny stevia-sötad variant, har inte provat själv, men "vanliga" fun light är iaf aspartam-sötad (så stevia lär ju vara bättre isf)...
    ja, för mig spelat inte sötningsmedlet någon roll, jag dricker cola zero i mängder, ibland
    Det ska bara vara gott, eller iallfall inte äckligt  
  • Glass
    karres skrev 2012-07-05 09:23:09 följande:
    Hallå! Ni som är experter, vad är det vanligaste felet eftersom jag inte går ner? Har ätit lchf i ca en månad. Har gått ner ca 1,5 -2 kg. Tycker tt det är alldeles för lite. Däremot får jag höra lite då och då att det syns att jag har gått ner. Jag känner mig mycket piggare och så men vill naturligtvis gå ner. Jag undviker i princip kolhydrater och äter fett. äter 3 mål per dag och dricker mycket vatten. Hjälp mig innan jag tröttnar ur :(
    Det är inte en speciellt dålig viktnedgång. för en del tar det längre tid och alla fungerar olika. Jag har gått ner 10 kilo på nästan en månad och det går i perioder. 
    Jag går ner mer om jag äter ordentligt och helst äter lite mer kolhydrater än under 20.
    Andra går ner mer när det kör en periodisk fasta eller någon annan variant.

Varför tröttnar du på kosten om du mår bra av den?  

Du kanske ska se till de andra fördelarna med den och helt enkelt ge det lite tid? Mår du bra så kan ju ju hålla på ett halvår, ett år eller för resten av livet? 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**