• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

banansmoothie skrev 2011-05-12 10:51:27 följande:
    Men jag postade en inlägg i morse som tydligen inte postades.

Har här ett recept på en dip som är jättegod. Säg mig om den är LCHF-snäll eller inte!

500 g fryst spenat, tinad och vattnet urpressat.
    250 g creme fresh
    250 g färskost
    2-3 msk buljongpulver
    svartpeppar efter smak

Låter det bra? Och, eftersom man inte får ha det med bröd, kex osv. Vad kan man istället dippa med? Jag skulle säga morotsstavar men liksom det får man heller inte äta? :-S
    Jag äter morot emellanåt som godis nuförtiden. Eftersom mitt smaksinne sakta har ändrats så smakar morot numera väldigt sött, så det är utmärkt som dipgodis eller smaksättare i mat ibland.

Lite rödvin till morotstavarna och dippen torde vara kalasgott

Annars kan man ju superlätt göra eget knäckebröd som faktiskt är riktigt gott. Kolla recepttråden.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Fiaz skrev 2011-05-12 12:10:00 följande:
    Har ni några tips på BRA bio snacks? Ska på bio på onsdag och alla kommer käka popcorn och godis ju
    Göra bountys och ta med, de borde hålla sig tycker jag. Annars babybel ( ost) eller nötter.
  • Faile
    Turboplingen skrev 2011-05-12 12:48:38 följande:
    Måste fråga, hur ofta äter ni om dagarna?
    Måste man äta en viss mängd eller behöver man bara äta när man är hungrig?
    Första 2 dagarna va jag as hungrig och kändes som om jag åt nått typ hela tiden men inte nu..
    Igår åt jag en skål med turkisk yohurt med frön och sen 2 ägg vid sidan om och 2 hamburgekött bitar.
    Sen blev det 2 tallrikar köttfärssås med sallad, 2 vid lunch och en vid kvällsmiddan..
    Sen åt jag inget mer...

Sen måste jag fråga, när ni unnar er något. Vad är det ni äter då?
    Tänkte göra chokladbollar som jag hittade lchf recept på..
    I början åt jag jättemycket men efter ett tag infann sig någon slags mättnad, så jag blir inte längre hungrig på samma sätt som tidigare. Jag har inte det där jättesuget i magen, utan ibland måste jag tom känna efter, är jag hungrig eller?!
    Så nu ( efter ca 3 månader lchf ) äter jag 3 ggr om dagen och det gör jag bara för att jag märker att jag mår bättre av det, inte för att jag egentligen är hungrig. Skulle lätt klara mig på bara middagen annars.
    Så det blir frukost, lunch/ mellis och middag.

När jag unnar mig något äter jag antingen mer kollisar till middagen, tex massa morot eller andra goda grönsaker. Eller så gör jag lchf-godis, det godaste jag vet är bountysarna som även finns i recepttråden. Nötter, ofta mandel och någon enstaka gång sockerfri läsk, men det är väldigt sällan.
    Igår blev godiset hallon med grädde, mycket gott
  • Faile
    Turboplingen skrev 2011-05-12 12:48:38 följande:
    Måste fråga, hur ofta äter ni om dagarna?
    Måste man äta en viss mängd eller behöver man bara äta när man är hungrig?
    Första 2 dagarna va jag as hungrig och kändes som om jag åt nått typ hela tiden men inte nu..
    Igår åt jag en skål med turkisk yohurt med frön och sen 2 ägg vid sidan om och 2 hamburgekött bitar.
    Sen blev det 2 tallrikar köttfärssås med sallad, 2 vid lunch och en vid kvällsmiddan..
    Sen åt jag inget mer...

Sen måste jag fråga, när ni unnar er något. Vad är det ni äter då?
    Tänkte göra chokladbollar som jag hittade lchf recept på..
    Missade egentligen den viktigaste frågan. Är när du är hungrig och sluta när du är mätt!
    Märker du sedan att du mår bättre av att äta något ytterligare ( som jag trots att jag inte är hungrig ) så justerar du ju det med tiden, men gå efter dina gna behov och känningar i början tycker jag.
  • Faile
    lillabebben skrev 2011-05-12 13:28:55 följande:
    Oj, råkade skicka iväg för tidigt. Skulle fråga om det är normalt att gå och vara konstant sugen och om det i så fall är ok att ta något att äta. Just nu är det ostskivor som står till buds när suget sätter in. Äter frukost, lunch middag samt två mellanmål. Det verkar ju som att alla är så väldigt mätta med lchf men inte jag - blir hungrig efter 2-3 timmar oavsett vad jag ätit innan.... Gör jag något fel tro?
    Har läst igenom dina inlägg nu och jag tror det är kolhydraterna som triggar ditt sug, samt även att kroppen ju måste vänja sig vid sin nya kost.
    Jag försöker ju ligga under 20 gram om dagen eftersom jag vill gå ner i vikt. Du å andra sidan vill ju stanna kvar eller gärna gå upp något kilo och äter över det dubbla ( kollisar ) jämfört med mig. Så det är inte konstigt om du känner av kolhydraterna mer.

Jag tror att det kommer stabiliseras för dig med efter ett tag, när du hittat vad som passar dig och kroppen vant sig. Min mättnad kom efter 1-2 månader, det tog alltså sin lilla tid.
  • Faile
    lillabebben skrev 2011-05-12 14:01:19 följande:
    Jo, jag tror du kan ha rätt. Kanske borde jag ligga under 20 ändå nu i början för att kroppen ska få ställa om ordentligt. 40-60 g om dagen tillåter ju en hel del extra som jag egentligen inte behöver. Har inte så mycket kolisar i maten utan "unnar" mig istället lite extra choklad eller hallon - vilken kanske håller sötsuget vid liv?

Vad tycks om min mat idag? Om nån orkar kommentera...

Frukost: Kokt ägg mosat i lite smör. Makrill i tomatsås. Kaffe med liiite grädde.

Lunch: Köttfärssås gjord på köttfärs, lök, vitlök, zucchini, lite paprika, svamp, creme fraiche (onte så mycket dock) , krossade tomater och lite riven västerbottenost. Broccoli till det.

Mellis (ok, här kommer frosserietSkäms) : Kaffe, 1/2dl grädde med 1/2 dl färska hallon. Två rutor mörk choklad. Tre skivor ost som råkade slinka ner när jag gjorde en smörgås till tvååringen.

Middag: Lax i ugn med sås på creme fraiche, hackad rödlök och färska örter. Kokt sparris till det - potatis till resten av gänget.

Kvällsfika: En kopp té med 1-2 finncrisp med smör och ost.

Äter jag alldeles för mycket? Vill ju som sagt inte gå ner i vikt men det känns ändå som att jag svullar. Maten skiljer sig dock inte så mycket från hur jag åt tidigare - bara pasta/ris/potatis som är borta och så fikabrödet då så klart....Flört
    Nej, vill du inte gå ner tycker jag nog inte du ska ligga lägre än du gör idag.
    Däremot kanske det tar lite längre tid innan din kropp och du har vant er. Speciellt som du ju också testar dig fram nu och ändrar lite fortfarande.

Mitt mål är att jag också ska kunna ligga på 40-50 gram om dagen när jag väl nått min målvikt. Jag tror det är en bra nivå som känns hälsosam.
  • Faile
    Faile skrev 2011-05-12 14:09:56 följande:
    Mitt mål är att jag också ska kunna ligga på 40-50 gram om dagen när jag väl nått min målvikt. Jag tror det är en bra nivå som känns hälsosam.
    Förtydligar att det där är min högst personliga åsikt, ingen lchf-expertkommentar eller så alltså
  • Faile
    lillabebben skrev 2011-05-12 14:17:02 följande:
    Har letat efter Lindt 90% men hittar den inte så jag kör på Marabou 86%. Blir 4,7 g för två rutor. Ja, finncrispen är lite förrädiska men jag vill ha något till mitt té. Förut åt jag två mackor varje kväll. Wasa fiber plus innehåller 5g per skiva men då får jag ju mera bröd så det räcker med en skiva. Kan det vara bättre tro?
    Gör eget, så kan du äta hur många du vill med gott samvete
  • Faile
    Bordeaux skrev 2011-05-12 14:27:54 följande:
    Det är bara att lära sig och komma igen. Tyckte du kakorna var goda?
    Själv tycker jag att vanliga kolhydratiga saker bli mer och mer ogoda, så det hjälper mig i mitt sug.
    Samma här. Fuskade ett par gånger under semestern sist och det gick så här,
    Mjukglass = alldeles för sött, inte gott alls.
    Cornettoglass = ännu sötare, inte gott alls.
    Calzone = smakade inte alls som jag mindes, inte direkt gott.
    Sushi = ganska gott, men troligen inget jag vill fuska på igen.
    Nachotallrik från Texas Longhorn = kanongott, blir nog lite fusk med det mellan varven.

Av 5 fusk så var det alltså en enda som faktiskt var god. Men man lär sig ju, då vet man att man kan skippa glassen och pizzan vilket ju är skönt.
  • Faile

En kram till Kittycat, du klarar det här {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**