• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • LinneaEleonora
    AlexandraViberg skrev 2012-08-22 20:04:12 följande:
    Meddela gärna när du kommer fram till varför, jag har väldiga problem och har alltid haft det med att stå emot att äta. Så fort jag får tråkigt så äter jag.. är verkligen inte ett sunt beteende, jag har bara turen att ha bra ämnesomsättning, så har alltid legat på en bra vikt ändå. Men betvivlar ju att kroppen mår bra inuti av allt små skit jag stoppat i mig, i princip dagligen i säkert 10 år :P
    Ja det ska jag göra. Kommer nog bolla en hel del här på forumet när jag läser om något spännande. Önskar att kunna forska om ätande i framtiden. 
    Glass skrev 2012-08-22 20:10:28 följande:
    Hur länge har du hållit på med LCHF?

Första veckorna åt jag heeela tiden, var hungrig och sugen konstant. Nästan varje kväll åt jag vispad grädde med kakao och liiite socker i. Sedan köpte jag sötningsmedel och hade i och för varje gång så kunde jag ta mindre och mindre socker.
    Sedan la sig det där löjliga suget och jag är nog normalsugen nu, du vet när man är lite extra trött eller på något annat sätt lite låg. Det är då jag blir sugen, och det där sitter ju i hjärnan helt och hållet.
    Jag har dock insett att det är sån jag är, jag blir sugen, jag vill äta "fel" saker ibland, så jag gör det, men inte så mycket och inte så ofta.

Har ätit i två, snart tre år. Ätandet på kvällarna kommer och går i perioder liksom. Är inne i en period nu antar jag. Jag kan tillägga att jag är gravid och då är jag inte lika strikt som annars. Eller ganska strikt är jag ändå. Det kanske är så att det lilla extra jag äter triggar mitt sug. Det kan vara svårt att hålla sig ifrån sött nu med då jag ibland tänker att det inte är lika viktigt att hålla sig till en låg nivå på kolisarna då jag är gravid. Den senaste tiden har dock fungerat väldigt bra då en dags fuskande inte leder till mer fuskande. 

• Glass
    LinneaEleonora skrev 2012-08-22 21:28:04 följande:
    Ja det ska jag göra. Kommer nog bolla en hel del här på forumet när jag läser om något spännande. Önskar att kunna forska om ätande i framtiden. 

Har ätit i två, snart tre år. Ätandet på kvällarna kommer och går i perioder liksom. Är inne i en period nu antar jag. Jag kan tillägga att jag är gravid och då är jag inte lika strikt som annars. Eller ganska strikt är jag ändå. Det kanske är så att det lilla extra jag äter triggar mitt sug. Det kan vara svårt att hålla sig ifrån sött nu med då jag ibland tänker att det inte är lika viktigt att hålla sig till en låg nivå på kolisarna då jag är gravid. Den senaste tiden har dock fungerat väldigt bra då en dags fuskande inte leder till mer fuskande. 

Klart att du äter mer när du är gravid, de flesta som jag känner och jag själv var typ hungriga jämt, under perioder av graviditeten, så jag tycker att du ska få vara sugen om du vill det. Det är liksom ändå ingen fara på taket om du äter lite på kvällen, det är ju ändå lite och du har koll på det, elelr?
  • häjhäj

Har precis avklarat min tredje "fakir" dag. Jag äter inte frukost utan första måltiden vid 11-12 nånting, sen äter jag inte förrän på kvällen vid 18-19 tiden. I måndags och tisdags åt jag 2 nötfärsbiffar + ca 1msk vitlökssmör/måltid. Stekte. Biffarna självklart i smör/olja också. Idag åt jag 2 köttfärsbiffar och en tsk bearnaise till lunch och 2 fläskkotletter med 2 msk bearnaise till middag (såsen innehåller ca 0.5 kolhydrater/100g). Ska inte väga mig på ett tag men vad tror ni, kommer det hända något med vikten eller äter jag helt fel?!

• Martina 76
    Jag1977 skrev 2012-08-22 21:14:37 följande:

Kaffe och smör alltså? Är det typ det som diskuteras nu på flera lchf bloggar?
    Ja, Anna Hallen tex har skrivit om det. Kan nog tänka mig att köra det framöver också men inte i de mängderna. Jag dricker ju kaffe med äggmjölk redan idag, men jag ser det inte som måltidsersättning.
  • Martina 76
    Jag1977 skrev 2012-08-22 21:16:31 följande:
    Martina76: vill bara säga att din vilja inspirerar mig Kanske man skulle hänga på en fakir?! Men jag hade behövt en fakir- kompis där man kan peppa med "recept" och matråd
    Hehe...recept? Stekt ägg, kokt ägg, rått ägg, grillat kökt, grillat fisk, grillad kyckling. Åsså lite kaffe med smör o kokosolja på det!
  • Martina 76
    NollÅtta skrev 2012-08-22 21:23:36 följande:
    Asså jag bara säger det, att om du fixar att köra fakir i 1 månad..d är du min nya idol tror jag! Tror inte jag skulle klara en vecka ens..
    Nä fy fan, det kommer att bli tufft! Tydligen är ren sprit ok under fakir. Jag är bjuden på en kräftskiva och om jag får dricka sprit (blandar med is och bubbelvatten) så ska jag nog klara kräftskivan också!

Det kommer def att bli tufft! Men jag är sjuuuuuuuukt motiverad!!!

• ugglan

Jag har också klarat av dag 3 idag. Det går ganska bra, inte speciellt svårt att undvika frestelser hittills. Fuskade dock med fettet till lunchen och var väldans hungrig innan det var middag. Är nog som några skrev tidigare i tråden mer inne på att ta bort kolhydraterna än att höja fettet. Fast jag vet ju att det är fettet som ger energi och håller mig mätt.. så man får väl anstränga sig lite mera.. Fast jag måste erkänna att jag också kan sakna nåt lättare att äta på tex kvällskvisten.. inget lagat stabbigt med ägg e dyl.. 
    Jag har inte så stort problem med sötsug faktiskt. Mera saltsug då  Chips, ostbågar,saltlakrits, popcorn..
    Sen älskar jag grön paprika nån som vet ifall det är nåt man bör begränsa? Massa onödigt socker i eller så? För annars kan jag göra den till min nya "last" med nån god kryddig dip av yoghurt/majonäs..
    Har hittills inte märkt någonting alls på kroppen, varken tröttare eller piggare, lättare eller tyngre.. ska avvakta några dagar nu innan  vägning så man förhoppningsvis kan få se några grams skillnad.. Möjligen är jag lite mindre svullen och vattenfylld numera på kvällen (eller så är det önsektänkande)
    Ni som är igång och har gått ner, hur lång tid tog det innan kilona började rasa? 

Tog en hemsk, skoningslös bild på mig själv i underkläder tidigare ikväll som jag kan använda i framtiden vid ev bristande motivation... 

• Folk

Hur begåvat var detta då??? Mått dåligt idag och knappt ätit något...nu på kvällen kom hungern. Tog en avokado och la i lite CF. Så tänkte jag att jag skulle ha lite mer smak och la i hackad rödlök......nu - ganska ont i magen!!! Bränner!!! Dum får man bli??

• Jag1977
    Martina 76 skrev 2012-08-22 21:50:14 följande:
    Hehe...recept? Stekt ägg, kokt ägg, rått ägg, grillat kökt, grillat fisk, grillad kyckling. Åsså lite kaffe med smör o kokosolja på det!

Haha jag vet, men min fantasi är ju så begränsad. sist jag körde fakir åt jag grillad kyckling med bea i en vecka, sen mosat ägg med smör, och så kryddade jag till det med lite vitlökssmör nån dag, haha Menade mer varierade förslag, recept var ju inte rätt ord
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**