• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

The Kittycats skrev 2011-05-12 19:39:46 följande:
    Tack!!! Hjärta
    Dagen får väl kallas ok, äggröra och bacon till frukost/lunch som planerat. Mot kvällen kom sötsuget, och då blev det LCHF-pannakor med LCHF-glass. Det bästa hade väl varit att ta något osött, men jag hade redan gått fram och tillbaka och tittat på limpan ett antal gånger...

En fråga, recpetet på dina frökex/knäcke - finns det i recepttråden?
    Denebola skrev 2011-05-11 23:53:54 följande:
    Jag känner så väl igen det där med stoltheten. Men, det är en styrka i sig att kunna erkänna att man är svag. Jag försöker ständigt jobba med (eller mot kanske det blir) min "starka fasad", för jag har märkt att den inte är bra i längden. Visst, man känner sig darrig som en geléråtta när man ska bryta igenom fasaden och "avslöja det stora hemska", men efteråt så känns det faktiskt bättre. Och oftast uppfattar de omkringen inte det som så hemskt som man själv gör.

Stolthet må vara bra, men inte när det går till överdrift. Som sagt, jag kämpar fortfarande med detta, men när man väl har vågat och har någon att dela och diskutera problemet med så känns det mycket bättre.
    Absolut, det tycker jag också egentligen. Men av någon anledning är det lättare sagt än gjort när det gäller mig själv.... Obestämd

Har undvikit FL idag, just för att jag inte har orkat logga in och läsa vad jag skrev igår. Ångest är kanske ett väl starkt ord, men i brist på bättre så har jag idag känt lite ångest vid tanken på att logga in och se vad jag "erkände" igår.Tack! {#emotions_dlg.flower} Tack för dina fina ord, och för att du tror på mig. Jag vill verkligen göra allt för att det ska bli så, och jag ska försöka.
    Nu finns receptet där
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Enensammamma skrev 2011-05-13 07:40:56 följande:
    Efter 10 dagar fick jag ge upp. Jag blev allvarligt rädd. Jag var så svag att jag höll på att svimma varje gång jag reste mig. Jag orkade inte göra någonting. Cyklade till jobbet och orkade ta 3 tramptag innan benen var helt slut och jag var tvungen att vila.

Denna kost kan inte vara nyttig alltså :-/ Trodde jag skulle dö typ
    Så mådde jag när jag slutade röka

Fast jag undrar hur du egentligen åt, för det säger sig ju självt att man ändå ska kunna stå på benen utan pasta och mackor.
  • Faile
    Enensammamma skrev 2011-05-13 10:00:05 följande:
    Jag orkade som sagt ingenting. Fick vila 5 ggr på väg upp till 3:e våning varje dag
    Jag håller med det Jucea skriver.

Var precis på väg ut när jag skrev till dig, därav att det kanske blev lite väl kort och hårt.
    Vad jag menade var först och främst att bara för att man mår dåligt av att sluta med något, betyder det inte att det är dåligt för kroppen. Alla som avgiftar sig, vad det än gäller, mår dåligt under övergångsperioden.

Att däremot fortfarande vara så svag efter 10 dagar att man svimmar vid minsta rörelse låter väl inte helt rätt. Dricker du tillräckligt? För man måste dricka mer med denna kost än kolhydratkost, kanske du helt enkelt är uttorkad? Speciellt i värmen också nu.
  • Faile

Om en timme ca när barnen sover blir det kyckling/tacowraps. Mycket mumsigt.

• Faile

Blev en riktigt smaskig frukost idag.

Åt ju kycklingwraps till middag igår och det blev en wrap kvar. Den fyllde jag med påläggsskinka och ost, saltade och pepprade lite och så rullade jag ihop den och gratinerade med mer ost i ugnen ca 10 minuter. Supergod crépe till frukost alltså som var mjuk inuti och härligt krispig på utsidan.

Funkar säkert utmärkt med airams baconröra kan jag gissa. Så nästa gång ska jag passa på att göra fler wraps och rulla ihop i kylen. Gärna till en helg så har man utmärkt picnicmat tex

• Faile
    Faile skrev 2011-05-14 10:15:17 följande:

Blev en riktigt smaskig frukost idag.

Åt ju kycklingwraps till middag igår och det blev en wrap kvar. Den fyllde jag med påläggsskinka och ost, saltade och pepprade lite och så rullade jag ihop den och gratinerade med mer ost i ugnen ca 10 minuter. Supergod crépe till frukost alltså som var mjuk inuti och härligt krispig på utsidan.

Funkar säkert utmärkt med airams baconröra kan jag gissa. Så nästa gång ska jag passa på att göra fler wraps och rulla ihop i kylen. Gärna till en helg så har man utmärkt picnicmat tex

Receptet finns här,
    http://frokenfrau.blogspot.com/2011/02/kycklingwraps.html
  • Faile

Jordnötssmör, hur illa är det på en skala??
    För jag kan uppenbarligen inte ha denna djävulens frestelse i kylskåpet, utan att ta en sked eller två lite då och då

• Faile

Jag har Kung markattas som är helt ren från "skit" så den är ju ok på den fronten.

Tänkte mer att det på något mirakulöst sätt skulle vara ok att trycka i sig 300 gram jordnötssmör nu direkt

Hittade även när jag googlade att det faktiskt finns något som heter jordnötssmördieten!! Låter lite väl overkill för mig, så jag får se till att sleva i mig det förbaskade smöret och sen skippa det helt i fortsättningen

• Faile

Just ja, ni glömmer väl inte att titta på "Fråga doktorn" idag 18,15, då vår käre kostdoktor är där och pratar LCHF Solig

• Faile
    Linda1976 skrev 2011-05-16 17:49:26 följande:
    Men guuud vad ni skriver!

Roligt med lite nya i tråden *vinkar*

Idag gjorde jag misstaget att äta för lite till lunch. Hade med mig 3 pannbiffar, några broccolisparrisstjälkar och ½ burk Lallerstedts bea som jag tänkte skulle räcka till idag+imo.

Jag åt således 1,5 pannbiff, 3 broccolisparrisar och 2 msk sås. Efter 1,5 h var jag hungrig igen, så när jag kom hem vid 16 så var jag tvungen att paniksteka 2 ägg och ½ paket bacon och en stooor klick Café de parissås från igår. Big mistake  att äta för lite... Men jag gick inte upp i fikarummet på jobbet och åt godis iaf *applåderar mig själv*

Ang härdat kokosfett: Jag skulle INTE stoppa i mig det, då jag tror (obs! Tror!) det är direkt skadligt. Här finns lite info som verkar sansad, till skillnad från kif - those crazy bastards. matochdryckestips.wordpress.com/2008/08/04/ko...
    Se där, jag var alltså inte ute och cyklade när jag gav kokosfettet en del av äran för mina viktras
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**