• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-03-24 16:46:43 följande:
    Nä absolut. Inbillar mig inte att det ska vara nån naturlig produkt! men konstigt nog en av de saker jag saknar mest med normaldiet (eller ja iaf inte superstrikt lågkolhydratdiet) är att kunna ta en shake när jag inte har lust att laga mat... Har försökt hitta nåt vettigt proteinpulver, men jag vet ju att det smakar skit om jag blandar det med vatten, så det känns inte som nåt kul alternativ!
    www.bodystore.com/3/sv/artiklar/low-carb-proteinshake-250-ml kanske? Finns i 24-pack också.
  • Denebola
    Kavat skrev 2011-03-24 18:38:13 följande:
    Visst är det skit!
    Laktastabletter funkar inte för er? (Tänkte på om det är värt att käka de där laktas och priobotika tabletterna som det räcker att ta 1-2 dagligen och kunna äta "fritt" med vanlig mjölk).

*Funderar* Hur är det med baljväxter och lchf. Sojamjölk och en massa andra sojagrejer finns ju... Någon som har koll?
    Baljväxter innehåller för mycket kolhydrater, men vissa kan äta lite av dem när de inte försöker gå ner i vikt. Soja är jag tveksam till som livsmedel över huvud taget, det innehåller östrogenliknande ämnen som kan fippla med kroppen.
  • Denebola
    Teskedsmamman skrev 2011-03-24 20:22:50 följande:
    Och jag som tyckte att en self-exploding lät kul, nåja..
    Men då kan det förklara ett och annat... har haft problem med viknedgången då jag i princip bara gått ner det jag ätit upp mig på lördagens gottepåse... 
    Ny invägning imorgon, och så på söndag blir det fett, fett, fett.... får väl ta vispgrädde i kaffet istället för mjölk.... och köpa kokosfett kanske...
    Passar på att tipsa om Kung Markattas 125 g (tror jag) kokosoljeburk, den funkar att ta med sig om man far bort, är liten nog. Så har man alltid sitt fett. T.ex. om man blir bjuden på fettsnål mat med kaffe efter, så kan man styra upp fettintaget på så vis.
  • Denebola
    Teskedsmamman skrev 2011-03-24 21:47:56 följande:
    Var hittar jag den?
    helene306 skrev 2011-03-24 21:14:36 följande:
    Skippa mjölken i kaffet. Det blir många kolhydrater (1 dl=5 g) och ta vispgrädde istället (mer fett och mindre kolhydrater) Kokosfett är ett annat bra alternativ. 100% fett och inga kolhydrater
    Njae, SÅ kolhydrathysterisk är jag inte att jag inte kan dricka 1 dl mjölk om dagen... Men tänker nog blanda vispgrädde och mjölk eftersom jag bara kan dricka mellanmjölk... och då för fettet, inte kolhydraterna... Jag går på GI egentligen men har hämtat mycket som t ex "bröd" från lchf... Jag dricker inte mjölk i annat än kaffet.
    Jag har hittat den i hyllan med "världens mat" på ica och bland oljor på City Gross.
  • Denebola
    Teskedsmamman skrev 2011-03-24 22:17:20 följande:
    Ok, två affärer jag vägrar sätta foten i men jag får väl göra undantag ska kolla upp lokala affären, det mesta finns där
    Jag har inte kollat på någon annan, det är de som finns tillgängliga för mig om jag bara ska ta en buss och slippa byte
  • Denebola
    Rainbowglow skrev 2011-03-25 09:10:20 följande:
    Hoppar in i tråden med en fråga. Hoppas någon kan hjälpa mig!! Glad

Jag hållt på med LCHF i snart 2 veckor. Jag hade vägningsdag förra fredagen (18 mars) och vägde då 75,6 kg till mina 166 cm. Idag hade nästa invägning och då stod vågen på 76,8 kg!! Jag förstår inte varför jag gått upp? Visserligen kan jag känna mig lite förstoppad emellanåt men vill ändå kolla så jag äter rätt.

En dag för mig kan se ut typ såhär:

Frukost: 2 stekta ägg.
    Lunch: Omelett med grädde och ost, pizzasallad.
    Mellis: 2 - 4 skivor ost.
    Middag: Grillade kamben

På fredagar dricker jag ett par glas rött vin och kanske unnar mig t ex en kebab i bröd eller något. Trots detta är jag inne i ketosfasen på lördag eftermiddag igen.

Vad gör jag för fel?? Är det min lilla "guldkant" på fredagar som spoilerar hela veckans kost?
    Går man inte ner i vikt om man äter för lite fett?
    Jag har bantat mycket de senaste 4 åren och tror att jag förstört kroppens ämnesomsättning.. kan det vara därför? Kommer jag aldrig att kunna gå ner i vikt med LCHF då eller ger det sig efter ett tag?

Tacksam för lite peppande råd!!!
    Kram Glad
    Fredagsfuskandet och den myckna bantningen kan säkert ha med saken att göra. Ge LCHF tid, minst en månad men gärna två innan du utvärderar.
  • Denebola

Ett pluggtips när man har mycket text att läsa är att skriva av nyckelmeningar (jag skriver på datorn för det går snabbast), så läser man igenom dessa anteckningarn sen som en sammanfattning. Jag är sån att jag inte kan läsa saker bara en gång för att det ska fastna, men det blir ju ett himla kör om man ska läsa all kurslitt tre gånger Dessutom får man en extra skjuts av att själv skriva ner orden.

För vissa funkar det bättre att skriva en sammanfattning efter varje avsnitt, men jag måste skriva av direkt

• Denebola
    helene306 skrev 2011-03-25 09:52:16 följande:
    Angående kalorier/energiprocent: Jag har aldrig fattat detta. Aldrig. Jag har inte heller velat fatta kanske?
    Samma som du
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-03-25 11:22:25 följande:
    Denebola skrev 2011-03-25 10:13:30 följande:
    Ett pluggtips när man har mycket text att läsa är att skriva av nyckelmeningar (jag skriver på datorn för det går snabbast), så läser man igenom dessa anteckningarn sen som en sammanfattning. Jag är sån att jag inte kan läsa saker bara en gång för att det ska fastna, men det blir ju ett himla kör om man ska läsa all kurslitt tre gånger Dessutom får man en extra skjuts av att själv skriva ner orden.

För vissa funkar det bättre att skriva en sammanfattning efter varje avsnitt, men jag måste skriva av direkt
    Jag testade det ett tag men jag skrev för hand och det tar ju EVIGHETER! Ska försöka bli bättre nu och skriva på datorn. Jag upplevde att jag fattade bättre när jag skrev ner men när det tog sån tid la jag ner och allt gick in genom ögonen och ut genom öronen
    Jag har nu blivit såpass "tränad" att jag kan skriva bra utan att kolla på tangentbordet eller skärmen på svenska, och hyfsat bra på engelska (hittar inte vissa tangenter som w, q, x, z, ' lika instinktivt). Jätteskönt när man skriver av text
  • Denebola
    Asereht skrev 2011-03-25 11:36:48 följande:
    Lchf är super på alla sätt och vis. Jag är så glad och oerhört tacksam att jag faktiskt vågade tänka om och prova.

Jag vägde 99 kg i oktober -10. Jag väger nu 79 kg. Jag är 170 cm lång så jag är fortfarande överviktig enligt bmi och även om jag tar mig ned till 75 där jag är nöjd med mig själv så är jag enligt bmi överviktig, men det skiter jag heligt i. Det är ju en betydlig skillnad på något kilos övervikt och 30 kilos övervikt. Något kilo kan jag leva med och soms agt, låter kroppen mig ramla ned ytterligare fem kilo så tackar jag och tar emot men jag tänker inte jobba för det. Jag blir 40 nästa år och jag har fött fem barn så jag tycker att jag måste ge kroppen lite utrymme och inse att jag inte är 20 längre. *s*

Tänk vad långt jag kommit som faktiskt vågar skriva ut min vikt Och detta i en öppen tråd till och med! Det gjorde jag inte för 6 månader sedan.
    Grattis =)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**