• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Helene,
    Vi hade en liknande diskussion vid lunchbordet idag. Såg hur de blängde på min matlåda som bara var fläskkarré i bitar (ofta knivbrist, så jag delar hemma) och ett paket vitlökssmör (ja jag åt ju inte hela, men...)...

Så satt dom där och diskuterade huruvida dom var vegetarianer och att det var ju bra att äta vegetarisk kost för att hålla vikten nere. Jaja...

Jag försöker inte pracka på dom min livvstil, så jag uppskattar att slippa höra negativa kommentarer om det hela tiden i gengäld. Fortsätter folk gnälla, så tänker jag börja sätta upp lappar om vad kolhydrater faktiskt gör med kroppen. 

• jeng
    Mandel skrev 2011-03-17 13:41:18 följande:
    jucea:

Hur lång tid tar det innan man märker av effekten av inolaxol?
    Ska på möte 1½ timmes bilväg bort i morgon och har inte så stor lust att magen får fart under de timmarna jag åker dit, är där och sedan åker hem
    Det tar ju lite längre tid i början, eftersom magen är trög och måste komma igång. Sen tar det ju den tiden som det tar för maten att passera lixom, så ungefär ett dygn. Jag äter 2 påsar per dag och jag har absolut inga "måste springa nuuuu" så, utan jag blir nödig som vem som helst, och får gå på toa. Skillnaden för mig nu är att jag sitter ett par minuter på toa, istället för ett par timmar......

Vänta med att ta tills imorrn eftermiddag då? Eftersom du inte riktigt vet hur du reagerar. Eller ta en halv påse nu i em och en halv imorgon bitti! Så får du lite hjälp, men kanske inte så mycket! 
  • jeng
    nassu skrev 2011-03-17 13:47:01 följande:
    Jucea: Ja, jag tycker ju själv att jag legat ganska bra till och verkligen inte fuskat eller nåt. Varit super noga med kolisar osv. Men men... Totala intaget igår var : 183g fett, 81g proteiner kolhyd. 9gram
    Ok. Ja till 80 gram protein bör du äta ca 105 gram fett... Så din fördelning är ju inte vad den borde. Är det för att du känner dig hungrig? 
  • jeng

Guuud så när det var att jag började käka på ungarnas tunnbrödssmörgås nu när jag gjorde mellis till dom. Inte för att jag är sugen alltså, utan bara av ren slentrian! Gav lilla killen halva och andra halvan var 2 cm från min mun när jag kom på mig!

• jeng

Och så insåg jag just att jag har mkt mer ost än man ska i knäckena mums! haha

• jeng
    Mandel skrev 2011-03-17 16:16:19 följande:
    Varför stämmer aldrig några siffror? Vem har rätt? Vem har fel?

På påsen med mandel står det 4,5g kolhydrater/100g
    I livsmedelverkets databas står det 13,4g/100g.
    I min hemskunskapsbok stod det över 19g/100g...

På påsen med paranötter står det 6g/100g och i databasen 3,4g/100g.

Verkar vara mycket som innehåller olika beroende på vart man tittar/läser. Tråkigt. Då vet man inte vad man kan lite på.
    När det gäller mandel är det väldigt stor skillnad på 4,5 och 19...
    nutisals saltade mandlar utger sig för att innehålla 0.5 kolhydrater det tar nästan priset!!
  • jeng

Ikväll väger jag betydligt mer än jag gjorde imorse. Så imorrn kommer det absolut inte vara nåt minus på vågen, snarare plus! Men men, inget att gråta över. Det varierar ju med vad man stoppar i sig!

jag har fått ungarna i säng nu, efter en riktigt grinig eftermiddag och kväll... Min stora (2.5 år) är rejält i trotsåldern, och han har aldrig nånsin haft nån förmåga att lyssna på det man säger åt honom, så man får säga till och säga till och sen när man gör allvar i det man har sagt så störtgrinas det tills han nästan kräks istället... Sånt kan man bli lagom trött på, speciellt när man är ensam hemma och måste ta kampen helt själv och inte kan ta en paus!

jaja, hoppas att dom somnar nu, så att jag kan däcka i min nya sägn (eller ja, madrassen är ny. har fått byta till mjukare pga viktnedgången ) och äta nåt och se på tv!  

• jeng
    Riskiflickan skrev 2011-03-17 19:12:32 följande:
    Jucea: varför väga sig så ofta, inte särskilt sunt. Mät istället å om du måste väga, gör det max en ggr/ vecka, helst varannan.
    Varför inte? Vikten fluktuerar över dagar och veckor. Varför ska jag registrera en vikt i veckan och strunta i hur det ser ut däremellan? Speciellt inte när jag har gjort en stor kostomläggning och vill följa resultatet för att se om fler ändringar behövs... Då chansar jag inte i 2 eller 4 veckor, och HOPPAS att ändringarna jag har gjort funkar...
  • jeng

Middag idag blir fläskkarre (ja jag gjorde ju en stor plåt igår... börjar tröttna nu ) med squash fetaost och vitlökssmör. Knäppt att grönsakerna har slutat vara goda! Tog 100 gram ungefär, och vill inte ens ha det jag har lagt upp.... På sätt och vis är det ju skönt, eftersom det blir lättare att hålla kolhydraterna nere. men jag funderar över varför kroppen reagerar så snabbt och säger att "nej, kolhydraterna är dåliga"!!

• jeng
    Riskiflickan skrev 2011-03-17 19:26:02 följande:
    Jucea: du gör självklart vad du tycker är bäst, men faktum är att man oftast ser mer på att mäta å att väga så ofta visar tyvärr inte hur det ser ut på riktigt under lägre tid då vikten varierar rätt mkt beroende på flera faktorer. Det känns inte sunt att väga sig flera ggr/dag helt enkelt då det inte gör kroppen rättvisa.
    Jag mäter också. men det krävs ungefär 5 kg ner på vågen för att jag ska se nån skillnad på mina mått. Fettet försvinner alltså mycket jämnare över kroppen.. Då skulle jag få vänta nästan ett halvår på att se nån skillnad på måttbandet.... Dessutom så kan man dra måttbandet olika hårt varje gång, så jag tycker inte det ger så mycket... Ser inte hur det kan vara sundare att jag ska stå där och dra åt måttbandet extra hårt för att känna att jag fått resultat...

Eftersom vikten fluktuerar så är det väl det absolut mest optimala att väga sig varje dag och få koll på sina fluktuationer, vad kroppen reagerar på eller inte, och att få en trend åt vilket håll vågen går. Hur sunt är det att jag får upp på vågen på måndag morgon, för att jag åt nåt för salt i söndags, och sen gör ytterligare förändringar helt i onödan?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**