**Den stora feta LCHF-tråden**

Är det någon som har nåt tips på lchf-variant av smulpaj med vaniljsås? Är så fruktansvärt sugen på just detta, men vet inte riktigt hur jag ska göra en god och godkänd variant.
"Nutella är inte tomma kalorier per definition, eftersom det innehåller vitaminer och mineraler och dylikt. "
En tråd nu som handlar om att ge nutella till frukost till sina barn. Och så undrar man varför folk blir feta med hjärt & kärlsjukdomar, diabetes och annat.
Förstår mig inte på folks idiotier ibland
Jag har hört att hela linfrön kan vara farliga att äta. Det ska bildas något giftigt ämne i kroppen när de bryts ner. Hur funkar det i så fall med krossade linfrön? Är de helt ofarliga och vad rekommenderar du att man gör med intaget? Jag har alltid linfrön på min gröt eller i min müsliblandning, min mage klarar sig inte utan dem.
Patricia
Det stämmer faktiskt att linfrön innehåller cyanväte eller blåsyra som det också kallas. Det är ett ämne som i teorin blockerar syretransporten i kroppen och skulle kunna leda till döden vid alltför stort intag. Studier har dock visat att detta är praktiskt omöjligt så länge man håller sig till ett normalt intag. Max ett par matskedar linfrön om dagen är helt ofarligt. Faktum är att det inte existerar något känt fall i hela världen som ätit sig till döds på linfrön, så riskerna är mycket små. Ät gärna dina linfrön krossade eftersom du lättare tar upp näringen då och får den gi-sänkande effekt som fibrerna i linfröna ger. Linfrön är rika både på protein, omega-3-fett och antioxidanter.
Tack för tipsen tjejer, ska kanske köra en lite lättare sallad då men även ha baconlindad halloumi. Är lite rädd att det blir jättesalt dock eftersom både osten och baconet är jättesalt?!
Vet att de gillar fetaost så där är det inga problem iaf, men det kan man ju också ha vid sidan om och bara smula över om man vill.
Grillkvällen igår blev en succé.
Vi gjorde fetaost/baconsalladen fast utan CF och majjo, alltså en "torr" sallad och hade sås vid sidan om istället.
Gästerna hade tagit med potatissallad till köttet ifall vi, som de sa "skulle göra nån LCHF-crap till köttet".
Och lchf-crapet gick åt till sista smulan, medan potatissalladen förblev orörd