• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maddisen80 skrev 2011-05-19 16:23:16 följande:
    Hej på lördag ska min sambo och kompisar och se på bio piretes of caribeean så vi ska äta på pizzeria så jag ska ta en kebabsallad med beasås
    Låter gott

Är det någon som har nåt tips på lchf-variant av smulpaj med vaniljsås? Är så fruktansvärt sugen på just detta, men vet inte riktigt hur jag ska göra en god och godkänd variant.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile

"Nutella är inte tomma kalorier per definition, eftersom det innehåller vitaminer och mineraler och dylikt. "

En tråd nu som handlar om att ge nutella till frukost till sina barn. Och så undrar man varför folk blir feta med hjärt & kärlsjukdomar, diabetes och annat.

Förstår mig inte på folks idiotier ibland

• Faile
    Nallebjörnis skrev 2011-05-19 18:13:49 följande:
    Hmm jag bakade en smulpaj ur bakglädje för ett tag sen och ja tyckte den var helt ok vill du ha?? finns recept på vaniljsås åxå men inte provat de
    Ja tack, ge mig
  • Faile
    helene306 skrev 2011-05-19 18:26:49 följande:
    Jag såg den tråden men gav mig inte på att läsa. Jag hade på känn att en hög dumstrutar resonerade korkat
    Nej, jag läste bara inläggen på sista sidan, det räckte mer än väl
  • Faile
    Nallebjörnis skrev 2011-05-19 21:53:54 följande:
    Finns nu only for ju i recepttråden!!
    Solig
  • Faile
    Bordeaux skrev 2011-05-20 10:12:00 följande:
    Jag gjorde en googling och det är inte blåarsenik utan blåsyra (cyanid) men jag hittade den här frågan och svaret på någon sida där Fredrik Paulun svarar på frågor.

Jag har hört att hela linfrön kan vara farliga att äta. Det ska bildas något giftigt ämne i kroppen när de bryts ner. Hur funkar det i så fall med krossade linfrön? Är de helt ofarliga och vad rekommenderar du att man gör med intaget? Jag har alltid linfrön på min gröt eller i min müsliblandning, min mage klarar sig inte utan dem.

Patricia

Det stämmer faktiskt att linfrön innehåller cyanväte eller blåsyra som det också kallas. Det är ett ämne som i teorin blockerar syretransporten i kroppen och skulle kunna leda till döden vid alltför stort intag. Studier har dock visat att detta är praktiskt omöjligt så länge man håller sig till ett normalt intag. Max ett par matskedar linfrön om dagen är helt ofarligt. Faktum är att det inte existerar något känt fall i hela världen som ätit sig till döds på linfrön, så riskerna är mycket små. Ät gärna dina linfrön krossade eftersom du lättare tar upp näringen då och får den gi-sänkande effekt som fibrerna i linfröna ger. Linfrön är rika både på protein, omega-3-fett och antioxidanter.

Då kommer ju genast nästa fråga.
    Hela linfrön innehåller inga kollisar, eller ja, de passerar ju rakt igenom så inga tas upp. Medan krossade linfrön kan innehålla tex 6/100 gram. Hur kan det då få GI-sänkande effekt, det fattar inte jag?

Frågar inte just dig även om jag citerar, utan om någon här har någon aning?
  • Faile
    Mandel skrev 2011-05-20 20:36:46 följande:
    Bättre drömmar än mig som drömmer om småpojkar i 20-årsåldern med karamellströssel på...
  • Faile
    adams family skrev 2011-05-20 20:36:01 följande:
    Fia hualigen vad hemskt...

Har haft en toppendag..min kämpe till kille är hemma sen igår efter tio dagar på sjukhuset..han har haft en höft ur led i tre år och äntligen efter många operationer för att komma tillrätta med smärtan har de gjort en stor skelettoperation och lyft den på plats och rekonstruerar den trasiga höftskålen..Tre år av smärta känns som bortblåst visst har han ont när han rör sig men inte hela tiden så världens gladaste unge som fått tillbaks aptit och livsglädje...Vi har ägnat dagen åt att baka och busa och avslutade med en middag med rökta räkor och kladdkaka till efterätt...

Testade att baka kladdkakan i "bakglädje med LCHF" men modifierade den lite genom att ha i en halv kaka med 85% mörkchoklad och det blev kanon..mycket bättre än utan..

Frökex och pones knådades också ihop så nu har jag så jag klarar mig en stund..
    Men herregud, stackars liten och stackars er!! Men vad skönt att han mår bättre. Finns inget värre än att se sitt barn lida.
    Äldsta sonen gjorde en skalloperationen när han var 7 månader och det var helt fruktansvärt, det värsta jag varit med om i hela mitt liv, och då låg han ändå bara inne lite över en vecka och sen var det bra. Men 3 år!!
    Hoppas framtiden ser bra ut iaf {#emotions_dlg.flower}

Tjejer, jag behöver lite hjälp!

Ska grilla med vänner imorgon och vi ska stå för sallad och sås. Funderade lite på fetaost/baconsalladen som finns i recepttråden, men tänker att den kanske blir lite för mycket för våra fettskrämda vänner
    Vad tror ni, funkar den eller har någon något annat gott och mättande att bjuda på till grillat kött?

Sås tänkte vi bara ha bea och egengjord aioli. Om ni inte har nåt bra på lager där med förstås
  • Faile

Tack för tipsen tjejer, ska kanske köra en lite lättare sallad då men även ha baconlindad halloumi. Är lite rädd att det blir jättesalt dock eftersom både osten och baconet är jättesalt?!
    Vet att de gillar fetaost så där är det inga problem iaf, men det kan man ju också ha vid sidan om och bara smula över om man vill.

adams family skrev 2011-05-20 21:54:07 följande:
    Tack tack man blir ganska rutinera och garvad..Han har en cp skada med kraftig spasticitet och mycket ortopediska problem tack vare detta..mer en regel än undantag att höfterna sakta dras ur led på perosner med cpskador men man brukar åtgärda det innan det gått så långt men i sonens fall var det en läkare som såg till att an fick ett lårbensbrott när de skulle ge honom botoxinjektioner benen och då gick det fort med höftproblemen tog inte mer än ett halvår innan ena var helt ur och den andra riktigt illa däran..Men men en helt annan story nu är det skönt att tre år av väntan och smärta är över och han förhoppniongsvis får må bra...
    Men vad hemskt. Som om det inte var tillräckligt illa innan läkaren sjabblade till det liksom. Men hoppas verkligen att han slipper ha ont nu {#emotions_dlg.flower}
    Gotlänning skrev 2011-05-21 08:31:00 följande:
    Ah, kul att se att fler äter denna faktiskt f*ckade diet men som faktiskt hjälper och gör en likt en Duracell-Kanin på både det ena och andra sättet.

Jag var en fanatiskt idiot i början som skulle pusha ALLA att hoppa på tåget då detta var svaret på allt, körde i ca tre månader stenhårt och rasade ca tolv kilo men ca 5 kilo vatten den första veckan när fördämmningarna brister.

Testade pga dålig höft och kassa knän efter en sådär sportkarriär då löpning/klassisk träning bara smärtade, har löjligt enkelt att bygga muskler men var inte det jag var ute efter utan ville få ner vikten.

Körde att ligga under 20 kolhydrater per dygn men i realitetn låg jag under 15 kanske 10 och rasade i vikt och fan vet om jag har varit så pigg sen jag var en ung-hanne.
    Jag slöt med Öl, läsk och allt som innehöll kolhydrater samt mina älskade saknade Maryland Cookies eller vad de heter, det roliga var att ju jämnare nivå jag höll mitt sukros desto piggare var jag och ju mer taggad är jag samt noll sug efter vare sig kakor eller öl.

Kör på detta och hitta balansen med träning så har man nyckeln, har aldrig mått så bra samt haft så bra värden på blodet som jag har nu, man mår skit första veckan och kväljer när man äter men det går bort så kör på.

Lycka till ni andra som kör detta!!!
    Tack, jag mår också bättre än på många år efter att jag började med lchf. Och har dessutom loosat en hel del kilon.
    Kul att höra solskenshistorier Solig
  • Faile

Grillkvällen igår blev en succé.

Vi gjorde fetaost/baconsalladen fast utan CF och majjo, alltså en "torr" sallad och hade sås vid sidan om istället.
    Gästerna hade tagit med potatissallad till köttet ifall vi, som de sa "skulle göra nån LCHF-crap till köttet".
    Och lchf-crapet gick åt till sista smulan, medan potatissalladen förblev orörd

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**