• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Knasis skrev 2011-03-22 07:49:44 följande:
    Köper man inolaxol på apoteket?
    Ja, det är jag som har tipsat om det tror jag! Jag har kronisk förstoppning och äter bulkmedel. har fått äta vanligt laxerande också förut.

Fiberhusk (physillumfröm) som tas ihop med ett stort glas vatten funkar ungefär likadant!

Bulkmedlet gör ju maten mindre kompakt i magen, så det ska bli mer som behöver ut varje dag (mängden minskar ju på lchf, eftersom man äter mat som kroppen kan ta hand om, och mindre mängder) så att man behöver gå lite oftare. Och då hålls magen igång bättre. Sedan om man har en period då man blir förstoppad så hjälper bulkmedlet till att komma över kullen så att säga, så att man inte riskerar en ond cirkel.

Jag har fått ta 3 påsar inolaxol, + laxerande 2 ggr i veckan (ibland 3) under lång tid. Men så plötsligt så kom jag över den där kullen, och nu klarar jag mig med 2 påsar om dagen och INGET laxerande! Kroppen har äntligen börjat fungera som den ska igen!  
  • jeng
    Mandel skrev 2011-03-22 07:43:43 följande:
    Fast helst skulle jag vilja att det skötte sig mer av sig självt så att säga. Är så konstigt att känna att man behöver gå på toa och så sitter man där och kämpar och kämpar och inget händer...
    Är det fortfarande så, trots inolaxol?
    Att du känner dig nödig, men inget händer så att säga?
    Får du i dig tillräckligt med vatten? Inolaxol binder ju stora mängder vatten så det gäller att dricka ordentligt både till dosen men även resten av dagen.

Jag personligen märker att mina sesamknäckebröd hjälper till ytterligare! Så det är ett till tips. 
  • jeng

Förstoppning, eller upplevelsen av det, är förresten normalt i början av lchf! Så det behöver inte alls fortsätta så!

• jeng
    P28 skrev 2011-03-22 09:39:14 följande:
    Kul att du är här igen Jucea! {#emotions_dlg.flower}

Är det någon annan som har ett problem med hungerkänslorna? Jag har en teori om att jag har "bantat bort" alla mina hungerskänslor, för jag kan inte komma ihåg senast jag var hungrig. Sugen - ja, hungrig-nej. Jag bara äter när man "ska"; dvs frukost, lunch/mellanmål och middag....
    Hej, och tack!

Efter ett tag på LCHF, när fettförbränningen är igång och kroppen kan leva av sitt eget fett, så brukar man uppleva "lchf-mättnad". man äter mindre portioner, vaknar inte hungrig, klarar sig längre perioder utan mat tex. Då kan man lätt få den där känslan av att man BORDE äta för att det var så längesen sist Så det kan ju vara en förklaring kanske?!
  • jeng

Helene,
    Nu har jag testat en burk cocosa eller vad det heter från bodystore! När jag ändå beställde nudlar. Så jag ska också prova att återgå till lite kokosfett nu. Åt ju mängder innan gallattacken, men det var ju av det silvriga!

Fy, jag kan inte ens tänka på Pågenlimpa utan att bli sån i magen! Det är ju verkligen bara äckeldeg redan innan man börjar äta det  

• jeng
    P28 skrev 2011-03-22 13:32:23 följande:
    Haha I love it! Det är min svärmors favoritkrydda också. Och hon är kock!
    Jag skulle vilja se nån av dom i sveriges mästerkock använda allkrydda och se Per Morbergs reaktion!
  • jeng

Jaha, nu har jag suttit och väntat en timma på VC som skulle ringa (antagligen ang mina provsvar ang halsbränna) kvart i fyra... Roligare kan man ju ha det!

Känner mig jättesvullen, och allmänt ur form, men så tittar jag på mig själv och inser att jag har byxor i en storlek för litet, utan att det öht märks! Och svullen ser jag inte alls ut att vara! Då blir man lite mer positiv igen! Jag börjar känna mig tillfreds i min egen kropp och det känns ju superskönt!!  

• jeng

En ny sats sesamknäcke i ugnen!!
    Jag har alltid i saltet, jag gillar salt! Idag blev det dessutom lite smör och dragon! 

• jeng
    Knasis skrev 2011-03-22 16:52:40 följande:
    Hur mycket fiberhusk ska man ta?
    Man kan ta en tesked, röra ut i lite vatten. det blir snabbt till en gele som man kan svälja innan den stelnar och sen dricka ett stort glas vatten efteråt. jag skulle nog börja med en tesked morgon och kväll ungefär, och se om det hjälper. men det är jätteviktigt att minnas att dricka, inte bara då utan resten av dagen, för annars kan det ju få motsatt effekt!
  • jeng
    jag fick ett ryck och ställde mig på stepbrädan!

för att utmana mig själv så stängde jag av rytmen och pinnade på så fort jag orkade, och det resulterade i 3700 steg istället för de 2400 som man "ska" hinna på 30 minuter! jättenöjd, och rejält svettig och slut, och snoront i benen! kommer ha världens träningsvärk imorrn, så nu blir det stretching!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**