Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

kanske en till skrev 2012-03-13 14:53:28 följande:
    Hur gör ni de dagar som ni "fuskar"? Jag ska träffa några vänner i morgon och äta ute och jag vet att det kommer att innebära en del kolhydrater. Brukar ni hålla nere på fettet innan eller efter, fasta eller träna extra då ni vet att det ska ätas kolhydrater? Brukar ni passa på att ätas lite extra gott då ni ändå kommer ramla ur ketos? Jag vet ju att kroppen kommer lägga på sig vätska direkt och det är ok, det viktigaste är att jag tar mig tillbaka till ketos så fort som möjligt.
    Sist jag fuskade och gick på thai-restaurang slog sötsugen till med besked! Det slutade med en påse lösgodis och en chokladkaka i soffan. Dagen efter satt sötsugen också och jag fick stålsätta mig för att "ta mig tillbaka" till vanliga gängor igen. Sen dess (ett par månader sedan) har jag inte gjort några avsteg. "Syndar" jag en kväll så innebär det kanske rödvin och en LCHF-dessert.
  • Martina 76

Oj, oj, OJ vad jag är hungrig!!! Det blir ett tidigt sänggående ikväll för att palla att stå emot kylskåpet. Dock tycker jag att 36 timmars fasta är fullt hanterbart så länge jag håller mig sysselsatt.

• Martina 76
    Uppochhoppa skrev 2012-03-13 20:52:09 följande:

Att se det visuellt hjälper, om man jobbar för att gå ner i vikt! Kom ihåg träningen också tjejer!
    Uuuuuuuuuuh!!!! Man kanske ska hänga den bilden på kylskåpet?!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-13 20:02:18 följande:
    Martina76,

Hittade ett inlägg hos Martina där hon svarar på frågor. Och hon brukar äta protein efter träningen. Se svaret nedan.

Hur mycket och vad är passande att äta efter träningen? Jag tränar för att tappa fett och bygga muskler o smidighet. Vad brukar du äta efter träningen? Är hungrig efteråt men inte direkt tid att äta. Igår tog jag en kopp te med kokosfett i och tre paranötter. Men blir det för lite? Jag var inte mer hungrig sen på hela kvällen. Så, vad äter du t.ex. efter träningen? – Anna-karin A: Oroa dig inte för att det blir för lite mat, lyssna på kroppen istället. Ät hellre lite för lite än lite för mycket, det är ingen fara att känna att det suger lite i magen. Jag brukar steka till lite bacon och ägg efter träningen, eller blanda ihop en proteindrink.
    Ja, det känns ju vettigt att äta efter träning. Men är man inte hungrig kanske det räcker med ett ägg eller en ostbit. Jag tenderar att äta på rutin efter klockan och vill komma ifrån det och lära mig att lyssna på kroppen. Dock blir det svårt då jag samtidigt tycker det är viktig att man som familj äter tillsammans med sina barn. Hur gör du?
  • Martina 76
    Ramborg Persdotter skrev 2012-03-13 23:12:01 följande:
    ...men vad hände nu med min mens? Jag som vanligen har dålig koll på mensen, har ändå noterat att den hoppat några veckor.

Har för mig om att jag läst att flera fått förändringar i menstruationscykeln av LCHF. Var det så?
    Ingen aning... Jag har fått mycket kortare cykel, men jag tog för givet att det berodde på spiralen...
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-14 06:20:04 följande:
    Jag frös som en galning i går när jag skulle sova. Undrar om min kropp är i förbränning?! Jag brukar ju frysa när jag går ner i vikt. Vågen visade bara 100 g mindre i morse.
    Jag tror faktiskt inte att du har någon bra förbränning när du fryser. Metabolism per definition utsöndrar ju värme! Jag tror att du fryser för att kroppen går ner i förbränning och att du tappar i vikt just för att du äter lite. Frågan är om du inte skulle gynnas av en skopa kokosfett e.d när du känner dig frusen.
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-14 09:32:24 följande:
    Har precis varit på fikarast. Under den kvarten hann jag få två kommentarer om att jag är spinkig och att det inte finns något kvar av mig! Fattar ingenting, inte tycker jag att jag är spinkig när jag är 170 cm lång och väger 66 kg! Jaja, det är väl bra att de inte tycker jag är tjock i alla fall
    Allt är ju relativt - idag är man ju nästan mager som normalviktig med tanke på alla överviktiga!

66 kg på 170 cm låter som en sund vikt tycker jag. Själv vill jag ju väga 65-66 kg till mina 175 cm och tycker att det är alldeles lagom.

Snart väger jag lika mycket (lite?) som innan min första graviditet - tjohoooooo!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-14 10:28:50 följande:
    Ja, jag känner mig normalviktig. Men jag vill nå mitt mål, även om det är ynka 3 kilo till

Har du gått ner något efter denna fasta?  
    Japp, 1 kg tappar jag på en fasta. Fast en del av detta är ju att jag inte har någon mat på passage genom kroppen så jag går nog upp hälften igen per automatik efter den här dagen. Men jag gillar fastan. Dels för att jag lär mig att känna när jag är hungrig kontra sugen och dels för att det är så jäkla gött att äta frukost dagen efter! I morse blev det pones med bregott och ost. Smaskens!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-14 11:31:39 följande:
    Dagens lunch blir kyckling i röd pestosås och blomkålsmos. Slurp!
    Fläsk med löksås och en sallad till det. Mums! Dags för lunch!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-03-14 13:01:02 följande:
    Någon som bakat med Fransk Stevia? Jag ska nog köpa hem det. Marian skriver om det i sin blogg och länkar till ett företag som säljer det. På så sätt slipper man blanda erythritol och vanlig stevia.
    Är det någon skillnad på fransk Stevia och "vanlig" Stevia? Ica Maxi har börjat sälja stevia i "socker-form". Någon som vet om det funkar med jäsning?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**