• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

kittycat,
    åhh så tråkigt med sjukdomar! hoppas det försvinner illa kvickt!
    vart ska ni? vi var i hundfjället för ett par månader sen. alla var ute i backarna och lekte utom jag som njöt i en superskön fåtölj med bra böcker. (förutom att vi var däckade i influensan haha, men det gjorde bara mitt slappande mer motiverat!

• jeng

gjorde ju nya sesamknäcke idag. satte dom på 125 grader varmluft medan jag tränade, och sen delade jag och ställde in igen. vände efter ett tag och så fick de stå på eftervärmen. och tro på tusan, den här gången är dom rätt så hårda!!! Verkar som att jag har hittat receptet för min ugn! 125 grader i drygt 1h + eftervärme ca 30 minuter alltså. lite skillnad mot de 175 grader i 15 minuter eller nåt som står i receptet!

• jeng
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-22 21:57:25 följande:
    Jag har gasugn, det blir inte riktigt bra tyvärr. Antingen sega eller brända, ska testa på ditt sätt nästa gång. Men gott blir det ändå, kan nog bli ännu godare.
    Ja, min har blivit lite mjukare. men jag tycker det har funkat jättebra också! men den här gången blev de riktigt stela. jag förvarar dock i påse i kylen, så de är ju inte lika stela efter ett par dagar
  • jeng
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-23 00:26:18 följande:
    Hej! Just nu äter jag somsagt max 10g kolisar/dag. Men kommer senare försöka komma upp i ca 40g / dag och se hur magen mår då, vill kunna dricka och äta gott när jag ska utomlands utaan att må skit. Men hur mycket fett ska man ligga på då? UngefäR??
    Jag rekommenderar ungefär 60E% när man går upp så hög på kolhydraterna, vissa behöver nog gå lite lägre, men det beror på hur väl man tål kolhydraterna. Andelen fett har jag med mig från GI-tiden.

Tänk på när du ökar, att du ökar med ungefär 5 gram i veckan, och då kan du ha koll på vilken vecka det eventuellt stannar upp på vågen, eller när det börjar gå uppåt. Då vet du din kolhydratjämvikt. Dessutom får kroppen vänja sig sakta men säkert vid fler kolhydrater. 
  • jeng
    Jennie83 skrev 2011-03-22 23:22:29 följande:
    Tjing =) Har en fråga ang Shiratakinudlar är dom goda??? ni som provat dom e ni nöjda?
    Goda är dom inte, för dom smakar absolut ingenting
    Men jag använder dom flitigt!! Gör köttfärssåser eller wokar med grädde, och häller i nudlarna på slutet så de får koka ihop med såsen och ta smak av det. MUMS!

Vill man äta dom mer som egen rätt på tallriken (utan att koka i sås) så skulle jag nog koka dom i en fond eller buljong så att de får lite smak! 
  • jeng

Kan rapportera att mina sesamknäcken är krispiga och jättegoda även efter en natt i kylskåp i påse! MUMS!

Linda, Har du testat shirataki? Jag är en pastamänniska och jag älskar verkligen nudlarna! Vilken räddning! Just nu blir det ju inte så mycket köttfärssås dock iom att jag äter så strikt, men förut gjorde jag det ofta! 

• jeng
    MrsMurphy skrev 2011-03-23 08:45:16 följande:
    Det var vattenkilon! Wiiihoooo! Back on track!

*skuttar runt som en överviktig Snurre Sprätt på speed*
    Åhh!! Så skönt!

Jag var ju förberedd på rejäl träningsvärk idag, och jag är jättesvullen nu av vattnet som musklerna drar åt sig! Särskilt ont av träningsvärken har jag dock inte än, och så får det gärna fortsätta! Jag har beslutat att försöka lägga till ett pass boxning i veckan också, för att få överkroppen med i träningen mer!
  • jeng

Majlo,
    E% är energiprocent. Andelen av de kalorier du har ätit som kommer från ett visst näringsämne.

Kan förklara närmre om du vill.

• jeng

Enligt strikt LCHF bör man ha en fördelning på 75E% fett 20-25E% protein och 0-5 E% kolhydrater (eller max 20 gram) 

Låt säga att du har en målvikt på 60 gram, och väljer att äta ca 1.5 gram protein per kilo.

Du äter alltså 90 gram protein. Varje gram protein ger ca 4 kcal, dvs 90 * 4 = 360 kcal.
    För enkelhets skull så struntar vi i kolhydraterna, låtsas att du äter noll E% kolhydrater.

Då ska 360 kcal från protein vara 25E% av ditt totala intag.

Fett ska vara 75E% dvs 360 * 3 =  1080 kcal.

Fett ger ca 9 kcal per gram, dvs antal gram fett du ska äta är ca 1080 / 9 =  120 gram.

Om du äter 90 gram protein, 120 gram fett och i princip inga kolhydrater så hamnar du på ett totalt kaloriintag på ca 1500 per dag, där 25E% (360 kcal) kommer från protein och 75E% (1080 kcal) kommer från fett.

Fråga gärna om du inte hänger med!  

Om man står i butiken och vill göra den här beräkningen snabbt för att veta om en produkt är bra eller inte, så brukar man istället använda skaldemans ratio! det ger ett jättebra överslag. Men det kan jag förklara i ett separat inlägg! 

• jeng
    WemmaM skrev 2011-03-23 09:26:03 följande:
    Började med LCHF igår.  Är heeelt ny på detta och man känner sig lite  borta *skratt*
    Hur ser eran dag ut undrar jag...frukost, mellanmål??, lunch middag??
    HUUUR ÄTER NI!?!??!  :P och VAD

(orkar ju inte läsa igenom HELA tråden...)

Vad behöver man tänka på när man börjat med detta?
    tacksam för svar Drömmer
    Välkommen!
    3 enkla grundregler skulle jag vilja tipsa om:

1. Köp inte hem några produkter som har mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram produkt (5/100-regeln)

2. Skaldemans ratio är en ytterligare bra riktlinje för att utvärdera produkter med mindre än 5/100 (kött, ost, mejeri osv. för grönsaker fungerar det självfallet inte)

3. Börja på max 20 gram kolhydrater per dag, kör det i 2-4 veckor, och öka sedan sakta om du tycker att det blir för snålt!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**