**Den stora feta LCHF-tråden**
jajja81 - recept tack :) Om du orkar lägga in. Dina bröd såg jätteformat ut. Jag har bara testat Oopsies och Pones.
www.dn.se/nyheter/vetenskap/for-mycket-kott-bakom-manga-fall-av-cancer
Om man jämför tex. samerna (som äter mkt rött kött) med oss andra så har de mindre cancer än oss.
Problemet med studien ovan är att de klumpat ihop rött kött och charkuterier i samma studie, dessutom i kombination med snabba kolhydrater, tillsatser etc. I charkvarorna tillsätter de nitrit, för att köttet ska se rosa ut och hålla längre, men nitrit är ett gift som kan ge cancer.
Vad gäller det röda köttet i allmänhet så tror jag att man bör sikta på att äta vilt, naturbeteskött och ekologiskt om man vill undvika att få i sig en massa saker som inte är bra för kroppen. Om köttet man äter kommer från ett djur som mått bra under sitt liv så får man mindre gifter och stresshormoner i sig.
Sen är det ju utmärkt både för smaklökarna och hälsan att varva kött med fisk, fågel och skaldjur, och gärna vegetariska alternativ ibland.
Luxus
Ni kanske kan äta grekisk sallad till förrätt, en god köttbitt med bearnaisesås och ugnsrostade grönsaker till huvudrätt och en god chokladmousse till efterrätt? De ugnsrostade grönsakerna kan vara paprika, lök, tomat, champinjoner och kanske några morotsstavar eller potatisklyftor för syns skull/som du inte behöver äta)
På lördag bär flyttlasset av! :D Äntligen får jag komma hem till Dalarna igen! Jag har lagt LCHF åt sidan den här veckan, för mitt prio 1 just nu är att hinna städa och packa allt. Magen säger dock gluuurk och fogarna protesterar. Jag har inte haft ont i fogarna alls under den här graviditeten, men igår hade jag så ont så jag fick gå och lägga mig tidigt. :/ Tror ni LCHF hjälper mot onda fogar? Eftersom att smärtan kom direkt när jag började äta normalt? Eller så har jag kanske bara städat lite för mycket...
Efter att sonen föddes hade jag ont i fogarna i 9 månader och smärtan försvann typ i juni. Om smärtan försvann under sommaren på grund av sommarvärmen eller pga. kostomläggningen eller D-vitaminet jag fick av solljuset vet jag inte. Vad tror ni?
Nu har vi äntligen landat i den nya lägenheten efter flytten! :D Jag är så lycklig av att vara hemma i Dalarna igen. Under flytten så har jag frossat i en massa skräp, pizza var och varannan dag etc. och så fick jag diverse graviditetsbesvär på köpet. Foglossningen som jag inte känt av innan plågar mig och jag är svullen, om fingrarna, vristerna, runt ögonen och jag tycker tom att jag är svullen runt näsan! Jag somnar återigen kl 21 på kvällen trots en tupplur mitt på dagen.
Så nu blir det verkligen nya tag! Nu ska jag hålla mig till en liberal LCHF igen och se om svulladen, foglossningen och tröttheten lindras.
Idag blev det omelett med bacon, ost och tomater till frukost och ostrullar, kaffe med grädde och skinkrullar med majonäs till mellis. Jäklar vad gott! :P Basturökt skinka med majonäs i, det är riktigt fina grejer det!
Så ni som har svårt med ägg/omelett till frukost - testa att skiva en tomat, ett ägg, lite salladsblad, några rullar skinka och så majonäs över... det blir som smörgåstårta fast utan smörgås..:P Om ni inte gillar skinka så ta räkor eller lax istället. Det känns riktigt lyxigt som frukost tycker jag! :)
FiaFunderar
Jag tål att fuska litegrann, men absolut inte så som jag ätit den senaste veckan. Det är ju så mycket svårare att frossa om man äter ägg, majonäs och skinka mot om jag lägger det på en polarkaka... Äter jag mackor kan man smälla i mig 5 st av bara farten och så gärna några kakor till det också. Det är konstigt hur kolhydraterna påverkar mättnadssignalerna. Delicatobollar tex. kan jag äta tills jag mår illa, men mörka chokladbitar vill jag bara ha ett par st. sen är jag nöjd.