Inlägg från: Lyckligamamman |Visa alla inlägg
  • Lyckligamamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

FlamingRed skrev 2011-02-28 14:57:45 följande:
    Fast det funkar inte för dig!?
    förhoppningsvis ska det det med fakiiiir! Flört I alla andra avseenden funkar det alldeles utmärkt såtillvida att magen mår bättre än den gjort på år och dar, jag är aldrig hungrig eller sötsugen nuförtiden, och pigg trots kroniskt sömnbrist (sover högst 2-3 timmar sammanhängande).

Jag får troligen skylla min sega viktnedgång på mitt ständiga kalorijagande och experimenterande av diverse suspekta dieter genom åren som gått. Jag har som de flesta i det här landet varit livrädd för FETT, och det får jag nu betala priset för.
    Jag vet PRECIS varför jag inte går ner i vikt, men vill inte acceptera det, därför tar jag nu till drastiska metoder.
  • Lyckligamamman
    FlamingRed skrev 2011-02-28 15:21:50 följande:
    Du anser alltså att du inte går ner i vikt pga den lilla mängd kolhydrater du ändå ätit?
    japp, och om du har ännu en följfråga på det, råder jag dig att läsa tex Annas eller Kostdoktorns böcker så slipper jag citera dem! Flört
    Ekorrfamiljen skrev 2011-02-28 15:37:53 följande:
    Tror du inte att din kropp tycker att du nått din optimala vikt då? Drömmer
    Nej för f-n! Förvånad
  • Lyckligamamman
    tiiitti skrev 2011-02-28 17:02:39 följande:
    Någon som vet vad något gott man kan göra med vitkål? typ stuvad vitkål eller nått. hur gör man det på lchf-vis
    jag brukar göra gräddkokt vitkål, jättegott!

strimla vitkål (använd osthyvel!)

stekt den mjuk i ca 25 g smör.

häll grädde över så det precis täcker, salta o peppra (ev lite vitlök)

låt småputtra i ca 10 min eller tills grädden nästan är borta. Passar speciellt bra till färsbiffar/köttbullar/järpar. (tycker jag)
  • Lyckligamamman
    Linda1976 skrev 2011-02-28 19:10:21 följande:
    Nej, jag tänkte det också.... Det är typ 60 gram rena kolhydrater
    ha, ha min första tanke oxå, min andra tanke var: kan man inte byta ut sockret mot sukrin...? Tungan ute
  • Lyckligamamman

Min syrra är mycket överviktig OCH har åldersdiabetes.

Hon har varit tjock hela sitt liv förutom omkring 2003 då hon lyckades gå ner en jäkla massa och blev normalviktig (VV), men i samma veva fick hon sin diabetes-dom, och jag vet inte vad som hände, men hon började gå upp i vikt igen. Nu väger hon mer än hon någonsin gjort förut. Hon skyller såklart på allt möjligt sköldkörtel, dålig ämnesomsättning osv osv. Jag vet inte hela hennes sjukdomsbild då hon inte vill prata om det, för hon vill inte få mothugg eller bli ifrågasatt.
    Hon lever i total självförnekelse, hon pratar jämt om att hon inte får/kan äta sötsaker och kakor o dyl, men går jämt omkring med nåt i munnen. Har vi kalas är hon framme och ska "bara smaka" på varenda kaka, sen ger hon resten till sin sambo, som om det där bettet på 5 olika kakor inte räknas??!! Hon vill ha frukt så fort hon kommer innanför dörren "för sitt blodsocker"?! det ska vara en bit choklad till kaffet.....hon är bara för mycket.
    Hon tror på fullaste allvar att hon inte äter socker och sköter sin diabetes exemplarisktFörvånad, OCH hon ska vara sjukvårdsutbildad!?

Sist vi hade kalas hade jag bakat LCHF-kladdkaka som jag klart och tydligt påpekade för syrran att hon kunde äta utan förbehåll. Hon blev sur men lyckades (nästan) dölja det, för det betydde ju att hon inte kunde äta av alla de andra bakverken utan att ha allas ögon på sig, för nu hade hon ju något fullt tillåtet att sätta tänderna i.

Hennes sambo var intresserad av att prata med mej om varför jag åt enligt LCHF och jag förklarade för honom att jag märkt att jag mådde så bra av det samt att jag ville tappa några kilo. Syrran blev mycket obekväm där hon satt vid bordet, hon ville INTE vara med i det samtalet.
    Jag kan vara lite elak {#emotions_dlg.djavulsk} så jag sa till henne att hon kanske borde testa, eftersom hon har diabetes! Inget mer än det. Då började hon svamla om att "ja, det är ett par tjejer på jobbet som håller på med det där, men det är inget för mej, jag har ju äntligen börjat äta frukost efter alla dessa år!"
    Jag fattade absolut ingenting, och sa det också, "jag förstår inte problemet"? Men det var slutdisskuterat för hennes delSkrikandes.
    Här har vi alltså en person som GARANTERAT skulle svara väldigt bra på LCHF, men är så in i h-e tjurskallig så hon kan inte ens ta reda på fakta utan har redan bildat sej en uppfattning om det som är helt uppåt väggarna, och sen vägrar hon att ens lyssna på nån som vet.
    Det är väldigt ledsamt att se hennes förfall och veta att man skulle kunna hjälpa.
    Ville bara få ur mig det.

• Lyckligamamman

I dag har jag klarat mej på¨två kokta ägg och en burk makrill till frulle och två stekta ägg med tre skivor stekt kassler och en avokado till lunch. En kopp te med kokosfett som mellis, och nu blir det pannbiff på blandfärs. Avokadon på 4 kollisar ställde till min fakir, men har ju inte direkt överdrivit kolhydratintaget i övrigt, så det känns ändå helt ok.

Jag har inga som helst funderingar på att sluta med LCHF när jag nått min målvikt, no way. Men sjävlklart är jag mkt striktare nu när jag jagar kilon än vad jag kommer att vara sen, jag har ett mål att nå och för mig är det helt omöjligt att vara laid back och "se tiden an", jag vill nå mitt mål så fort som det överhuvudtaget är möjligt!

That´s me.

• Lyckligamamman

Dop nästa helg, och jag tänker göra lunchbuffén vi ska ha, så LCHF-ig jag bara kan!{#emotions_dlg.djavulsk}

Hade tänkt göra två sorters paj i långpanna, vill gärna ha tips på bästa pajbotten a la LCHF.

Ska göra "cupcakes" och använda LCHF-muffisnreceptet, tycker det blir så festligt med färgad grädde och tex färska hallon som garnering.

Tänkte även gör morotskaka a la LCHF, har inget recept, någon som vill dela med sig? Kan ju goooogla, men det är bättre att någon rekommenderar ett recept som man provat känner jag.Drömmer

Så var det då doptårtan......vet inte alls vad jag ska göra, vill att den ska se ut och (nästan) smaka som vilken kolhydratspäckad tårta som helst, har inte hittat nåt intressant när jag letat. Har inte riktigt tid att experimentera heller....så har nån av er duktiga och kunniga tjejer några förslag mottages de tacksamt!
    Funderar dock på att använda ett lchfmuffinsrecept att använda som tårtbotten, det blir ju rätt likt nötbotten....vad tror ni?Solig

• Lyckligamamman
    Ziggystardust skrev 2011-03-02 08:43:55 följande:
    Mina morotsmuffins borde gå utmärkt att göra i en rund tårtform istället. Tänkte testadet själv nu när jag fyller år! Receptet finns här: minlchf.blogspot.com/
    Tack! Ska testa att göra en kaka, hoppas den blir bra, receptet låter ju verkligen nice!Skrattande
  • Lyckligamamman
    Lycka 1 skrev 2011-03-02 10:30:02 följande:
    Jo men jag var hungrig, annars hade jag inte ätit. Är alltid hungrig när jag vaknar.
    Men när jag började äta så slog magen bakut liksom.

Vet inte om det är någon form av magsjuka jag råkat ut för el om magen reagerar på kosten på något sätt.
    Mår fortfarande illa sen frukosten iaf och känner mig sjukt trött.
    Tycker det låter som du åkt på magsjuka.....håll dej till vatten och te i dag. Fasta är bästa sättet att lugna magen.
    Krya på dej1
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**