• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

MrsMurphy skrev 2011-02-24 18:18:27 följande:
    Hej tjejer!

Nu är det som så att jag ska bjuda en kompis på middag. Kruxet är att hon tillhör kategorin som lyssnar med halva örat när man försöker förklara vad detta går ut med för att hon har fullt upp med att yla om att "hjärnan behöver kolhydrater".

Jag behöver tips! Jag behöver tips på en måltid som får henne att gråta av lycka och samtidigt svepa bort allt detta om att vi enbart pular i oss ägg/bacon hela dagarna. {#emotions_dlg.djavulsk} 

Snälla, hjälp mig tänka!

Det där om att hjärnan måste ha kolhydrater är fel kan du hälsa henne. Det hjärnan behöver är ett stabilt blodsocker. Hjärnan behöver socker men det behöver inte nödvändigtvis vara socker som man ätit. Kroppen kan fixa det själv av aminosyrorna som proteiner är uppbyggda av. Detta kallas glukoneogenes. Om du till exempel äter ett ägg så kan äggvitan användas för att göra socker. Med andra ord: vi behöver inte äta kolhydrater (socker) för att hjärnan ska få socker. Detta kan du hälsa henne

Men mat ... krämig kyckling i ugn gillar jag. Det går även att göra med fläskfilé. Finns i Anna Halléns kokbok. Yoghurtpannacottan i samma kokbok går inet av för hackor heller. Jag har recepten här om du inte har kokboken. Servera med god sallad.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Denebola skrev 2011-02-24 19:33:13 följande:
    Om jag inte tjatat tillräckligt om den, så är den asiatiska kycklingsoppan jag gjorde fruktansvärt löjligt god! Seriöst, det vattnas i munnen på mig när jag skriver om den Den är inte så typiskt "kött och fett" utan är väldigt "vanlig" mat. Om du inte har shiratakinudlar eller hinner beställa så är den säkert kanongod även utan. Sen om det är tillräckligt festlig mat får du avgöra själv, men gott är det i alla fall
    Jag kan intyga att den var förbenat god utan nudlar i
    MrsMurphy skrev 2011-02-24 20:17:37 följande:
    Kött och bea har jag funderat på, med en sallad med feta, tomater och oliver. Det är ju onekligen gott och allra mest när man gör en superbea.

På tal om det, någon länkade till en bea efter att jag misslyckades en vecka. Jag tyckte det receptet verkade jättebra. Jag skulle testa den men jag har mixtrat med datorn så favoriter är borta där receptet låg. *ve och fasa* Så snälla, vem som tipsade, gör det igen tack! Dags imorgon igen.
    Egensinnig skrev 2011-02-24 19:04:30 följande:
    Jag gjorde en middag ur Annika o Airams kokbok som blev uppskattad av kolhydratsätargästerna.
    Lammracks www.alltommat.se/Halsa/Festmaltider-enligt-LC...
    Kräftsoppan på samma sida är också helt gudomlig

Kan det vara den här?
  • helene306
    MrsMurphy skrev 2011-02-24 20:17:37 följande:
    Helene: Försökt förklara, men hon lyssnar inte på det örat. Därav att djävulen flygit i mig och att jag verkligen vill att hon ska se/smaka/känna och framförallt inse vad detta går ut på! Jag har kokboken, fattar inte att jag gjort kycklingen tidigare. Verkar ju hur god som helst! Ska testa omgående! Måste nog göra pannakottan till helgen också. Tungan ute 

Kycklingen är jättegod. Lätt att göra också. Detsamma gäller pannacottan. :-

Mandel skrev 2011-02-24 19:43:17 följande:
    Vart köper ni vaniljpulver?

Jag var på Citygross och de hade inte det.

Jag köper min på Ica Maxi.

• helene306
    Jennie83 skrev 2011-02-24 21:18:17 följande:
    en dum fråga men pofiber vars köper man det???
    I mataffären. Finns bland glutenfria produkter. En liten förpackning från Semper. Röd om jag inte minns helt fel.
  • helene306
    Jennie83 skrev 2011-02-24 21:24:08 följande:
    oki =) då ska jag kolla =)
    hålelr på forska lite i vad man ska börja köpa in =) har min bror som äter enligt lchf, och han brukar få vara min  försökskanin då jag gör mat el bakar =) hehe men han tackar o tar emot =)
    Trevligt för din bror

Jag köpte hem pofiber först förra veckan när jag bakade Pones. Innan dess har jag inte haft behov av det så köp inte hem om det inte är något du ska baka är mitt råd.
  • helene306
    sevila skrev 2011-02-25 10:51:14 följande:
    Dt enda lilla som oroar är hur det fungerar att jag försöker bli gravid och går på lchf,, men när jag funderar djupare så skall det väl inte vara några problem för chanserna ökar ju mindre man väger att bli gravid elelr hur?

Ja nu sluta jag :) Tack för den fina tråden :)
    Jag tror att lchf och min viktnedgång 2009 hjälpte till på traven så jag blev gravid. Vi kom till utredning. Många som haft problem med oregelbunden mens tex får ordning på mensen och det ökar chansen att bli gravid. Lchf är ju en hormoniellt styrd kost. Lycka till

Lättja: Kolla här www.helenesbaksida.blogspot.com under "sås" och "busenkel bearnaise". Så gör jag den och har misslyckats en enda gång. Fast det var 2009

Grattis alla som har gått ner och tappat cm! Hurra vad ni är bra!
  • helene306
    Majlo skrev 2011-02-25 13:47:29 följande:
    Ja det får vi göra;)

Tack för all McD svar
    Ska kolla och bestämma mig innan.
    Kanske en BigMc (fast utan bröd och ketchup), en beadipp och en sidesallad!! 
    Jag kör alltid McFeast, äter hamburgaren och slänger brödet till fåglarna (de behöver också mat), sen tar jag Ramlösa och minimorötter till. Iofs är inte morötter helt ok enligt lchf men det förbiser jag där och då
  • helene306
    MrsMurphy skrev 2011-02-25 14:58:12 följande:
    Misslyckades katastrofalt med pluggandet idag. Fastnade helt i Matrevolutionen och nu är den utläst, men vilken bok!

Jag kommer förvandlas till en riktig tjatmaja beträffande denna. Ni som hänger här i tråden ni måste som sagt var läsa den på studs! Fast jag egentligen redan läst allt detta så blev helheten nu att detta känns som det absolut lättaste och bästa alternativet ever! 
    Jag läste högt för maken idag om att cdon hade rea på Matrevolutionen och hintade lite snyggt att jag fyller snart. Diskreta maken satte sig direkt och la en beställning så snart har jag mitt ex också
    sevila skrev 2011-02-25 15:02:17 följande:
    Hmm

Till lunch åt jag en salladsblandning med lite chreme fraiche lite rökt kalkon gröna oliver, lite feta ost blandat i olivolja och lite brieost och ett kokt ägg,, det var jättegott men efter att jag hade fått i mig hälften orkade jag knappt med resten och nu mår jag föfärligt illa,, och det var några timmar sen nu men illamåendet vill ej bort jag tror inte jag får i mig något mer under dagen jag känner mig lite äcklad vet ej varför, kan det vara fettet?

Jag bör nämna att jag har hårdbantat innan jag började med lchf  och har ätit väldigt små portioner.

Men hur får jag bort detta illamåendet? :(
    Att må illa i början är inget ovanligt. Det är omställningsbesvär men ack så tråkiga. Det kan vara en kombination av ökat fettintag och minskat kolhydratsintag. Din kropp har ungefär som kolhydratsabstinens. Mår du mycket illa kanske du ska öka på lite kolhydratsintag och sen trappa ner när du känner att du kan.
  • helene306
    sevila skrev 2011-02-25 15:24:01 följande:

mm jag misstänkte det :)

Nädå jag ska nog klara det,, det kanske är lite jobbigt de första dagarna,, men förhoppningsvist kommer det nog släppa hoppas jag, det lustiga är att jag har inte ätit några kolhydrater alls nu på ca 1,5v bara kött och faktiskt frukt har jag levt på, och inte stora mägder, ja frukt innehåller väl också lite kolhydrater,, jaja men jag ska kanske inte tänka så mycket och bara fortsätta :)

tack för svaret :)

Då har du i stort kört fakir (med undantag för frukten då ) Inte konstigt att du mått illa Jag mådde skitilla en kväll och vräkte i mig 2 skålar corn flakes. Inget annat lockade, jag mådde illa bara av tanken på fett. Sen kom jg på: jag hade ätit 2 ägg och bacon till frukost, ägg och majonnäs (tror jag) till lunch. Däremellan en kopp kaffe med kokosfett. Jag började må illa vid 17. Jag hade väl typ fått i mig 4 kolhydrater den dagen tills corn flakes höjde ribban markant På kvällen mådde jag sen kanon! Det kommer gå över för dig också!
  • helene306

Panik!!! Jag ska baka Pones och har självklart glömt att köpa hem Kesella. Kan jag ta creme fraiche istället tro?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**