Inlägg från: Prinsessanz |Visa alla inlägg
  • Prinsessanz

**Den stora feta LCHF-tråden**

helene306 skrev 2011-03-02 14:45:49 följande:
    Tar hälften av ingredienserna
    varför då??
  • Prinsessanz

i kladdkakan ska det väl vara 3ägg har jag för mig,hur fixar man 1,5ägg??
    kan inte för mitt inre se hur man skulle kunna få till 1,5vita....eller 1,5 gula för den delen....

nej gör HELA kladdkakan ,annars missar ni ju hela grejen!
    vad är du rädd för??

• Prinsessanz
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-02 16:32:10 följande:
    Hon kanske inte hade tillräckligt av alla ingredienser hemma? Eller så ville hon inte äta hela på en gång, men hade ingen möjlighet att förvara resterna heller. Eller...
    fast den blir bara godare efter 2-3dagar i kylskåpet uptäckte vi.(kladdkakan)
    överlag kan jag tipsa er om att nästan ALL LCHF mat blir godare dagen eller dagarna efter att det är tilllagat! precis som att smakerna måste "sätta sig"
  • Prinsessanz
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-02 17:01:43 följande:
    Ska testa den nån gång. Nu ska jag försöka komma in i rätt tänk, utan substitut för sötsaker tänkte jag.
    fast detta är ju 100% LCHF inget substitut för sötsaker..
    alting som är i kakan är ju godkänt inom LCHF och denna kladdkakan kan man äta närsom,vi har ätit den till melodiefestivalen....
    det enda i denna kakan som det är kolhydrater i är ju chokladen...och om jag mins rätt så är det 14g kolhydrater i en HEL chokladkaka 70% och du använder ju bara 50g=halv chokladkaka ,så cirka 7g kolhydrater i HELA kakan!!!!
  • Prinsessanz
    Kaya skrev 2011-03-02 17:05:03 följande:

HALLÅ HALLÅ!

Jag efterlyser lite tips och information från er erfarna LCHF-människor! Jag har läst en massa på nätet men har ändå några frågor som jag inte hittar svaren på.

Erkänner att jag har varit skeptisk till alla anti-kolhydrat-metoder sen jag körde proteindiet (typ Atkins) för många år sen och visserligen gick ner i vikt och blev av med min acne MEN samtidigt fick ont i lederna.

Nu har jag börjat tänka om, har så många diffusa problem med huden, magen, hormonsvängningar (?) osv så det kanske är dags att göra något radikalt med dieten, och då har jag läst på och sett att många som kör LCHF upplever att de blir kvitt sådana typiska "tantproblem" som ingen läkare bryr sig om men som är jobbiga för den som har dem.

Min vanliga kost är ganska traditionell NYTTIG mat, renlevnadskost, träningsmat, mycket grönsaker och helst ekologiskt, med medvetenhet om GI och olika typer av kolhydrater, och en strävan efter att kombinera livsmedel så det inte blir för mycket snabba carbs "på egen hand" (dvs om jag äter frukt äter jag gärna lite ost och/eller nötter till så det blir bättre balans).

Men mina "laster" är typisk kolhydratstinn "comfort food" som mackor, så min (lilla) övervikt och allmänna känsla av att kroppen är lite i obalans beror säkert delvis på ett visst överskott på carbs.

Tänkte därför TESTA att köra lite LCHF, åtminstone något åt det hållet, under en period.

Min första fråga är därför om det är någon idé över huvud taget att köra "lite åt LCHF-hållet" utan att göra det till 100%? Om man inte håller sig till EXTREMT små mängder kolhydrater, och därmed inte hamnar i ketos, betyder det att man inte har någon nytta av att öka på fettet och minska på kolhydraterna?

Kan det i själva verket bli så, om man fortfarande äter mer kolhydrater än en strikt LCHF-diet, att man får motsatt effekt då det låga men ändå till viss del bibehållna kolhydratintaget hjälper kroppen att LAGRA in det extra fettet istället för att uppmuntra kroppen att BRÄNNA fett?

Det jag framför allt tänker på är sådana livsmedel som jag äter MYCKET av nu och som jag helst inte vill vara utan, typ nötter (inkl jordnötter och jordnötssmör) och frön. Vissa verkar tycka att det är OK i en LCHF-diet, medan andra säger att det är mindre bra (lika "giftigt" som baljväxter, linser och bönor såg jag på ett ställe) och i alla fall att man i så fall bara får äta LITE.

Likaså Oatly havremjölk och havregrädde, som säkert har för lite fett och för mycket carbs jämfört med komjölksprodukter, men som jag gillar och som känns bra för kroppen.

Sen undrar jag varför t ex ost med 17% fett (istället för det dubbla) skulle vara så "farligt"? Det är väl knappast mer kolhydrater i den osten än i fullfet ost?

Och slutligen undrar jag hur t ex BACON kan räknas som ett så fantastiskt "rent" och naturligt livsmedel, perfekt för en LCHF-kost? Rent kött kan jag förstå, men bacon är väl både rökt och kraftigt saltat? Känns egendomligt då att det skulle vara så förfärligt mycket NYTTIGARE än t ex lightprodukter med sötningsmedel.

Hoppas jag får svar! Nu ska jag gå och baka oopsies (för första gången, wish me luck!).

K

när du äter LCHF ska du äta så FETA produkter som möjligt vilket innebär:
    *vispgrädde med 40% fetthalt

*creme fraiche med 34% fetthalt.

*mjölk röd med 3% fethalt.

*ost med så hög fetthalt som möjligt här äter vi 28%

*mjukost med hög fetthalt..
  • Prinsessanz

en kaka innehåler 7g kolhydrater och är man 4st och delar på en, blir det per person: 7/4= 1,75 g kolhydrater per person!!!

• Prinsessanz
    helene306 skrev 2011-03-02 17:14:34 följande:
    Jag svarade ovan: Jag vill inet göra en stor kladdkaka ifall jag inte gillar den. Det är bättre att testa halva receptet ifall den åker i sopen.
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 16:30:54 följande:
    i kladdkakan ska det väl vara 3ägg har jag för mig,hur fixar man 1,5ägg??
    kan inte för mitt inre se hur man skulle kunna få till 1,5vita....eller 1,5 gula för den delen....

nej gör HELA kladdkakan ,annars missar ni ju hela grejen!
    vad är du rädd för??
    Enkelt: Jag tog 2 ägg. Vem delar ett ägg om det inte är kokt? Sånt balt är jag för lat för. Jag är inte rädd för ngot men det är ett enormt slöseri med varor om jag bakar en hel kladdkaka som sen slängs.
    så hur gjorde du,du säger att du tog 2ägg,mer då??
    eftersom du inte följde receptet,kan ju resultatet bli totalfel och du kan säga att den inte var god!
    jag tycker du ska testa att följa HELA receptet till punkt och pricka och sedan säga här vad du tyckte,för jag tror INTE du kommer tycka den är äcklig. vem gillar INTE chokladkladdkaka lixom??

enormt slöseri med 3ägg,50g smör och 50gram choklad,herre min jesus!!    ,till och med jag som bara har 2.000kr till mat /månad har råd att avvara detta om man inte skulle tycka om det.

nej tänker inte lägga mer energi på detta,men en tanke bara,varför äter man LCHF om man inte följer det som står,då kan man ju likaväl strunta i LCHF.
  • Prinsessanz
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-02 17:29:05 följande:
    *host* Kollade den mörka (Lindt 70 %) vi har hemma nu och där var det 35 g kh/100 g. Tur att jag bestämt mig för att inte snassla så'nt om kvällarna än på ett tag.
    ja 35 per hundra ger ju 17,5 i en hel laddkaka,delar på på kladdkakan med din samo  får du i dig 9kolhydrater!! (((17,5/2= 9)
    delar du med 3 vänner får du i dig 4,3 g kolhydrater! (17.5/4= 4.3)
    varken 9 eller 4g kolhydrater gör nåt får mig och sambo eftersom vi får äta 25g kolhydrater var per dag!!!!

jag kan inte förstå vad ni nojjar om!!

alla äter det de mår bra utav  och sålänge jag håller mig till LCHF kosten OCH max 25g kolhydrater/dag så mår jag bra!!!
  • Prinsessanz
    jeng skrev 2011-03-02 17:46:24 följande:
    Men ursäkta??
    En grundregel i LCHF är att inte äta eller köpa hem livsmedel med mer än 5/100... hur kom då den 70%iga chokladen hem till dig om du är en sån strikt regelföljare undrar jag?

Det fattar väl vem som helst att godsaker är godsaker, och även om de skulle råka vara godkända enligt nån viss princip så går det ju itne att äta dom hur som helst.

Och varför överhuvudtaget måste du attackera någon bara för att dom fick för sig att det räckte med en halv kladdkakesats istället för en hel? Det är väl ändå att gå över styr! Oavsett anledning så gör man väl precis som man vill. Tänk om Dr Dahlqvist skulle komma hit och skälla på mig bara för att jag gjorde en HALV SATS viff stroganoff i förra veckan... 
    ja,hur om det receptet igenom till www.lchfrecept.com
    måntro?? för där hittade jag ju det!!

Som jag sagt innan kosten heter LÅGA kolhydrater och vilken nivå bestämmer man själv!!
  • Prinsessanz
    MrsQuitaz skrev 2011-03-02 18:11:26 följande:
    Vilket prat om kladdkaka, är det någotn som har lust att lägga ut det berömda receptet?
    50g smör
    50g choklad (valfri sort! men gärna med så FÅ kolhydrater som möjöigt såklart)
    3ägg
    2msk vaniljpulver (smaktillsats om man vill)

vispa äggulorna +ev.vanlijsocker poröst
    vispa vitorna til hårt skum
    smält chokladen tillsammans med smöret i micron

vänd ihop alltihopa ner i vitorna
    rör runt ordentligt tills du får en ljusbrun mousseliknande kräm.
    häl i form
    grädda  150grader i 15minuter.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**