Inlägg från: Ziggystardust |Visa alla inlägg
  • Ziggystardust

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-03-18 13:05:24 följande:
    Jag kan lova dig att Bounty smakar himmelskt!!!
    Mycket godare än vanlig bounty med fyllig smak och inga kontigheter i! :D
    Ziggystardust skrev 2011-03-18 13:02:22 följande:
    What!!!! Var, var?
    ICA Maxi och ICA Supermarket :)
    www.alvestaglass.se/kopglass.html
    www.alvestaglass.se/Sockerfri.html
    Men jag såg inte Skellefteå i listan någonstans...Den verkar bara finnas söderut.
  • Ziggystardust
    sniwa skrev 2011-03-18 13:27:34 följande:
    Tror Yena menade Motala - och här finns den
    Aha, ok jag blev lite för ivrig...Glad Jag får väl fortsätta göra egen glass istället.
  • Ziggystardust
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-18 13:38:37 följande:
    När man ska göra  Bounty (som min lillfis gillar men inte tål i köpevariant) kan man använda Sukrin Melis då - det som är som florsocker - eller måste man ha den andra varianten..?
    I det här receptet antar jag att det är vanligt sukrin: http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=524

Tyvärr triggar sukrin mitt sötsug ordentligt... Andra sötningsmedel gör det inte men äter jag nåt med sukrin vill jag direkt ha mer, så det gäller att jag passar mig lite där.
  • Ziggystardust
    MamaLucy skrev 2011-03-20 08:12:55 följande:
    varför inte mjölk?
    Mjölk innehåller 5 g kolhydrater per 100g (ca 1 dl), ett glas kan lätt bli 2 dl och mer och vips har man druckit halva dagsintaget av kolhydrater om man vill hålla sig under 20 g per dag.
  • Ziggystardust
    FiaFunderar skrev 2011-03-23 19:38:09 följande:
    Jag är inte heller nöjd med viktnedgången. Har hållt på i 4 veckor och gått ner 1 kg... (Först ner 2,5 kg och sen upp 1,5 igen Rynkar på näsan) Är faktiskt besviken...

Plus att magen inte är 100 procentig... Har haft svårt att gå på toa den senaste veckan och då känner jag mig jättesvullen och har ont i magen.

Men jag ska fortsätta i 4 veckor till för att se om det blir bättre...
    Jag måste köpa lite vitaminer tror jag för min hy i ansiktet har blivit sämre än vad den har varit.

Min mat idag.

2 kokta ägg, 5 gurkskivor, 2 ostskivor och 2 kalkonskivor (pålägg)

2 tunna kotlettskivor med rattatoui (stavning?), coleslaw och 2 msk keso

2 kotletter (med ben) 2 msk vitlökssmör och 1 dl coleslaw

Dessutom 3 koppar kaffe idag och till all mat så dricker jag vatten
    Jag tycker att du verkar äta lite fett, nästan inget fett varken till frukost eller lunch. Prova att ha i kokosfett i kaffet, det smakar inget och kan ge en liten skjuts som magen kanske behöver.
  • Ziggystardust
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-24 13:54:45 följande:
    Fastnade på kostdoktorn.se, funderar på om jag ska skriva ut något och lämna till förskolechefen. Jag frågade nämligen personalen för ett par veckor sen om det finns någon möjlighet att få dem sluta servera margarin och lättprodukter på dagis. De svarade att det är vi föräldrar som kan påverka...

Snart ska jag ju börja med smakisar till min lilla tjej(eller om ett par månader rättare sagt), ska bli kul. Har gjort egen mat till båda mina pojkar så det blir ju samma sak nu. Har varit lite orolig förut att maten inte ska vara rätt sammansatt, nu känner jag mig mer säker. Tyvärr kommer maken från ett land som har ris som basföda så barnen äter ju rätt mycket kolhydrater. Men mellansonen verkar gilla min mat i alla fall, han äter gärna grönsaker och sås, men ibland bara riset istället. Har svårt för att få i mellanbarnet protein, han äter inte köttet/kycklingen om jag serverar det. Några tips?

Har lagt märke till en ny förbättring av lchf, mina tänder är rena! Förr var jag alltid skrovlig på tänderna på kvällen efter en vanlig dag, även utan en massa godis. Nu har jag helt blanka tänder dygnet runt, så blanka att jag nästan glömmer att borsta tänderna... Någon mer som lagt märke till detta, ännu ett bevis på kolhydraternas dåliga inverkan!
    Ja, mina tänder är inte heller luddiga längre, känns nästan nyborstade dygnet runt Skrattande!
  • Ziggystardust
    Kaya skrev 2011-03-24 16:23:43 följande:
    Suck, jag gillar verkligen inte majonär har jag insett. Och jag som köpte en ENORM tub citronmajonäs för att jag inbillade mig att jag skulle gilla den tillsammans med ägg och/eller räkor.

Tips på andra användningsområden för majonäs?

K
    Jag avskyr svensk majonnäs, det kan funka i röror men då får det inte vara mycket så det smakar för mycket majonnäs. Den enda köpemajonnäs jag gillar är Hellmans, och den finns inte överallt tyvärr. Men den majonnäsen är däremot riktigt god! Jag brukar använda den som dressing förutom att ha den i coleslaw och andra röror. Annars brukar jag göra egen, utan senap så liknar den Hellmans och smakar inte som svensk majonnäs. Har inte så mycket tips på vad man gör med majonnäs. Jag brukar blanda med chili tex och ha som sås till lax.

Jag har sett Atkinsbarer på en av Lifebutikerna i vår stad, dock var de svindyra, drygt 30 kr för en liten bar.
  • Ziggystardust
    danishdynamite skrev 2011-03-31 09:43:57 följande:
    Tack för ditt svar.

Finns det en bra bassida, där jag kan läsa lite snabbt om alla "regler". Just nu har jag bara tagit bort allt socker såklart och äter inga potatis, inget vitt bröd, byter ut vanligt ris och pasta mot fullkornsvarianter. Är det någonlunda rätt? Hur mycket frukt får jag äta? Som det är nu äter jag nog 6-7 stycken om dagen och det är för mycket misstänker jag? Ska man även begränsa sitt intag av mejeriprodukter?
    Jag kanske inte är den bästa att svara dig då jag inte är någon expert men jag åt lchf delar av min senaste graviditet och det funkade utmärkt. Jag tror att det gjorde att jag inte gick upp lika mycket som första gången. Dock åt jag kolhydratsrikt i mitten av graviditeten tyvärr och då lade jag på mig en del och fick också nästan graviditetsdiabetes.

Om du ska äta lchf bör du helst inte ens äta fullkornsvarianter och inte frukt heller. Om du vill äta sådant passar nog GI bättre för dig. När man är gravid eller ammar kan man äta lite mer kolhydrater men jag skulle nog hellre lägga de kolhydraterna på mer grönsaker. En frukt om dagen kan man nog äta men jag skulle hellre äta lite bär. Jag har själv varit en stor fruktkonsument och trodde aldrig att jag skulle klara mig utan frukt, jag åt tex en stor skål fruktsallad med yoghurt varje morgon och ofta på kvällen med. Men jag saknar knappt frukt alls idag!
  • Ziggystardust

Är kläderna i affärerna små nu för tiden eller är jag fetare än jag tror? Jag vet ju såklart att jag är överviktig och rund om magen men lite trist är det att prova kläder och speciellt jackor. Jag har köpt en ny vårjacka och kunde nätt och jämnt knäppa jackan i stl 42, så jag var tvungen att köpa stl 44 Skrikandes! Det har aldrig hänt förr, och jag har INTE blivit tjockare utan tvärtom gått ner i vikt ju! Kul...not! Man ska ju kanske inte by sig så mycket om siffrorna som står i kläderna men jag gör det ändå... Jag är bara knappt 160 cm lång så storlek 44...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**