Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Klas-Ã…ke skrev 2011-04-03 19:38:48 följande:
    =(

Jag hade kunnat döda för din kropp, bara så du vet
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman

Jag kör också omstart imorgon! Fast är ändå rätt nöjd med helgen.

De senaste helgerna har det varit kolhydrater från fredag kväll till söndag kväll, men den här helgen har det blivit vid 3 tillfällen, fredag med lite godis, lördag middag med tacos (iofs bara nachos och sweet chilisås som var icke lchf) och idag när maken hade köpt hem mat och inte tänkte sig för och jag KAN bara inte säga nej till lokala korvmojens chickenbits

Idag har jag dessutom bakat pofiberbröd och de där läskiga jordnötsmörmuffinsen (underbart goda) men första muffinsen höll på att kväva mig! Jag satte en smula i halsen och hostade i säkert 10 min!

Men gud så goda! Ska nog försöka ha sådana när jag blir tokgodissugen, nu tänkte jag köra hårt fram tills maken kommer hem från dresden igen och göra allt för att inte trilla av tåget tom den 12 april i alla fall, delmål är bra

• Teskedsmamman

Idag har jag gjort en djupdykning i godispåsen, har haft riktigt dåligt resultat, eller ja -0.3 kg sedan förra fredagen men ändå... har stått still ett bra tag nu och var tom nere på 73.1 igår, 73.5 idag...

Så imorgon blir det en stor jordnötssmörmuffin till frukost och så kör vi på igen, kom på förut att jag under ett bra tag bara ätit bra 4 dagar i veckan, då är det inte konstigt om jag inte går ner....

Gick även till öfsk idag och med barnvagn + åkbräda med 3½-åring på + motvind så hoppas jag att det gjorde nytta

• Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-09 22:01:10 följande:
    Har gjort sammanställningen för veckan (söndag saknas ju än så länge) och ligger tydligen i snitt på 88/81/13 (fett/prot/kolh) dvs ca 1240 kcal. Trodde absolut att jag skulle ligga mycket högre, eftersom det känns som att jag har "fuskat" hela veckan med mer choklad än vanligt, plus paprika och lök och lite såna grejer. Skönt! Ett par veckor på den här nivån så bör jag ju börja märka resultat!

En sak märker jag och det är att jag tål socker betydligt sämre nu än normalt. Har till exempel den här veckan börjat märka av att blodsockret påverkas av Atkins-produkterna! Jag som inte har märkt alls mkt av sockeralkoholer tidigare!! Önskar egentligen att jag hade högre tålighet ifall att jag vill fuska nån gång, blir bortbjuden eller vad som. Men då måste man ju höja!
    Jag har märkt efter mina senaste djupdykningar bland kolhydraterna att jag är helt yr på kvällarna, en smula packad helt enkelt....
  • Teskedsmamman

Jag kom in i mina bonusars liv när de var 4 och 5 år gamla. Mamman och pappan hade en hysterisk kommunikation, eller ja många lögner och hetsiga (skrikande) samtal kom från mammans sida. Tom jag, som alrig blandat mig i deras problem, blev indragen i lögnerna.
    Lägg till 2 barn som var (är) riktigt jobbiga, jag hävdade bestämt att något var fel på det ena barnet men alla tyckte jag var dum i huvudet typ.... några år senare fick det barnet ADHD-diagnos och jag hade rätt. De senaste 3 åren har jag åter hävdat att nåt inte stämmer... och nu är föräldrarna överens igen, nåt mer är problemet när adhd-problematiken försvunnit med medicinering.... då kommer andra underliggande störningar fram.... Den andra bonusen har också fått adhd-diagnos, medicinerar och är idag en helt underbar kille!
    Bara för att man blir bonus kan man inte älska villkorslöst, finns kemin och allt stämmer så är det helt perfekt! Men man kan inte komma överens med alla människor och då skär det sig även i en biorelation t ex...

Alla barn skall bli behandlade på samma sätt, mina, dina, vår.... där går grunden, men om man inte kan älska dem så kan man i alla fall respektera dem, när det försvinner, har man en infekterad situation. Idag har vi en bra och en dålig relation i vår familj, förhoppningsvis finns det bot även för den när bonusen får hjälp med sina nya problem.

Nä, nu måste jag hitta nåt att äta, har haft magsjuk bebis inatt så hela dagen har gått till annat pysslande än att äta... har helt enkelt inte hunnit....

• Teskedsmamman
    yena89 skrev 2011-04-10 21:54:15 följande:
    Teskedsmamma: Absolut ska man respektera varandra! Det hade räckt om mammas kille hade respekterat våra sätt att leva istället för att komma in och ändra allt. Jag skulle vilja ha en bra relation med han men jag kan bara inte visa respekt för en person som blir rasande, skriker på mig och tar sönder halva arbetsrummet för att jag enligt han tände i badrummet i ondan (i 5 sekunder) och råkade "slösa" 4 öre liksom..

haha aaww, tack Linda ^^
    Nu hade jag inte läst just det du skrev.... Men jag respekterade inte heller morsans killar, just för att de inte respekterade mig....
  • Teskedsmamman
    helene306 skrev 2011-04-10 21:55:00 följande:
    yena: Tråkigt att läsa om din mammas man och din bror ... Fy vad jobbigt. Maken och jag var på väg att separera ett tag. Eller jag var på väg för jag mådde inte bra och trodde jag behövde vara själv. Jag kom ur svackan tack och lov innan jag bestämt mig för att separera. Vi diskuterade en del hur vi skulle göra med sonen och hur som haver kom vi fram till att han aldrig ska behöva lida för att vi separerat. Jag skulle t.ex inte haft råd att ha bil och den skulle maken betala då isf (lånet). Nu blev det aldrig så som tur var OM vi nu separerat och jag skulle träffat en ny och han inte skulle gått ihop med min son hade jag avslutat. Min son är den viktigaste i mitt liv och han prioriteras högt. Alla ska må bra och trivas är min tanke.
    Där är ett stort problem bland många, många sätter sina kärlekar framför barnen.... knäppt men sant... Så även min mamma. Hade hon lyssnat på mig när jag kom och berättade hur dåligt jag mådde av hennes relationer så hade vi haft en bättre relation idag skulle jag tro, framför allt skulle jag inte ha flyttat hemifrån när jag var 16.
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-11 09:39:50 följande:
    Ni andra som har det trögt med vikten. Hur äter ni nu, och hur långt har ni kvar till målvikten? har ni också jojobantat innan, eller fått barn rätt nyligen? Man tänker ju att det måste vara hormonellt som kroppen vill väga just så här mycket just nu, och hoppas att det ska ändra sig med tiden!
    Har jag jojobantat? Jag tror inte det, jag har gått upp och ner i vikt de senaste 17 åren. Jag var uppe på närmare 90 kg och gick ner till 60 på 3 mån, men då var jag 24 år också. Sedan dess har jag varit runt 70 kg med 2 omgångar uppe runt 80.... Men jag har aldrig bantat utan ändrade livsförhållanden har gjort att jag gått upp/ner.

Nu har jag fött 4 barn på 6½ år varav den sista är 7½ mån och jag har inte fått tillbaka mensen, vet inte om det ställer till det....

Idag står jag på +0.2 sedan igår som var +0.6 sedan lördagen... men så var det godis i fredags kväll och 2 muffins + dålig matintag under gårdagen...

Jag är född med ämnesomsättningsfel som växte bort under tonåren men jag tror det problemet ligger i bakgrunden och härjar...
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-04-11 11:26:12 följande:
    teskedsmamman,
    På sätt och vis så räknas "naturliga" upp och nedgångar, samt graviditeter ofta in i den här jojo-bantningen. Inte för att det kanske är någon bantning i sig, men för varje gång som kroppen går upp så blir det svårare att gå ner igen.

Sedan ska man tänka på att graviditeteshormoner sitter kvar i kroppen i ca 3 år efter en förlossning! Det kan ha stor påverkan på hur LCHF funkar tänker jag mig, eftersom LCHF är en hormonell diet!

Sålänge du fuskar så är det jättesvårt att säga hur LCHF funkar för dig. Vissa reagerar jättekraftigt på fusk, vissa klarar det ganska bra! Men det är svårt att dra slutsatser om hur du äter och vilka ändringar som eventuellt kan passa dig, såläge man inte har någon fast period att utgå från så att säga! Man ska inte bli förvånad om ett litet fusk påverkar halva eller hela veckan!
    Jag hade problem när jag började med att det gärna blev fusk frdag kväll, lördag och middag på söndagen... men nu har jag minskat ner det också, tänkte försöka med delmål och skippa fusk nästa helg *svårt* men skam den som ger sig
    När jag gick på GI så gick jag snabbt ner till ungefär den vikt jag ville ha, så då fungerade det bra, nu är jag striktare men behöver komma in ordentligt i tänket efter att ha kolhydratpundat under graviditeten och första 4 mån på amningen. Jag mådde fruktansvärt illa när jag GI:ade under graviditeten.
    Jag brukar toppa på tisdagen med ca +1 kg efter en fuskhelg, för att sedan börja nedåt igen... morgonens toppnotering tillskriver jag den toasittning jag gjorde förut Dinosaurier hade blivit avundsjuka kan jag säga

Så nu tänker jag försöka hålla LCHF tills fredag den 22/4 i alla fall, sedan är det påsk som ska firas hos svärmor och då blir det omöjligt att hålla strikt lchf, men jag undviker så gott jag kan.

Sedan ska jag kolla över hur jag äter, har skaffat batteri till vågen så nu ska jag räkna ut hur jag står i dagligt intag, även räkna hur mycket kolh/fett/protein det är i t ex jordnötssmörsbrödsmackorna (vilket långt ord ) jag äter...
  • Teskedsmamman
    Jucea: Kräv direkt då att du ska sövas, över lag ger de bara lugnande, men maken sa direkt när han fick remiss till gastro att han skulle sövas, fick vänta lite längre men sövdes. Han har nog gjort alla undersökningar på magen som finns, men ingen diagnos än, allt ser bra ut trots att han blöder ur tarmen och har ont i magen emellanåt...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**