• jajja81

**Den stora feta LCHF-tråden**

35an skrev 2012-01-27 12:47:39 följande:
    Jag har dessa. De två sista är splitternya.

Doktor Dahlqvist och Airams LCHF kokbok.

LCHF-husmanskost, Anna Hallén

Dags att bli smal, av Katrin Zytomierska,

300 för alla

Åh dom två första har jag redan!
    Isac 21/9-05 & Filip 31/8-10
  • jajja81

Nu har jag gått med ett extremt sug efter något gott, sött antagligen i ett par dar. Jag blir snart galen på den här känslan. Hur sjutton ska jag göra för att få bort den?!

Jag har god lust att åka ner på Ica och köpa en stor godispåse och bara trycka i mig! Men givetvis tänker jag inte göra det, men tanken är bra frestande....  

• jajja81
    Anansi skrev 2012-01-27 16:27:48 följande:
    Ät dig riktigt mätt på tillåten mat som du gillar, så känns det inte lika jobbigt. Vill du ändå ha något småplock på kvällen eller till kaffet finns det ju många goda ostar om du gillar det. Min favorit i tv-soffan är räkor och aioli.

Grejen är ju att jag äter mig mig mätt. Jag skriver veckomatsedel och lagar alltid sånt jag tycker om till mig själv. Eftersom barnen och sambon äter vanlig husmanskost, så kan våra maträtter ibland se olika ut. 

På lunchen så var jag verkligen proppmätt, men efter nån timme så kom det jäkla suget. Är så konstigt, för jag har ätit lchf i en månad på måndag, och inte haft ett enda sug, förräns nu! Men antar att sömnbristen kan spela in med.   
  • jajja81
    astro skrev 2012-01-27 19:54:58 följande:
    Sömnbrist ger ofta sötsug. Jag tror att det är hormonellt på något sätt.

Annars kan du testa mineraltillskott, sötsug kan vara brist på t ex krom. Att dricka extra vatten kan faktiskt också hjälpa ibland. 

Ja, Kromtabletter ska jag nog testa. Fick det tipset av flera på facebook med.

Vatten dricker jag, runt 2-3 liter varje dag.  
  • jajja81
    Loreena skrev 2012-01-30 11:07:07 följande:
    Nu har vi äntligen landat i den nya lägenheten efter flytten! :D Jag är så lycklig av att vara hemma i Dalarna igen. Under flytten så har jag frossat i en massa skräp, pizza var och varannan dag etc. och så fick jag diverse graviditetsbesvär på köpet. Foglossningen som jag inte känt av innan plågar mig och jag är svullen, om fingrarna, vristerna, runt ögonen och jag tycker tom att jag är svullen runt näsan! Jag somnar återigen kl 21 på kvällen trots en tupplur mitt på dagen.
    Så nu blir det verkligen nya tag! Nu ska jag hålla mig till en liberal LCHF igen och se om svulladen, foglossningen och tröttheten lindras.

Idag blev det omelett med bacon, ost och tomater till frukost och ostrullar, kaffe med grädde och skinkrullar med majonäs till mellis. Jäklar vad gott! :P Basturökt skinka med majonäs i, det är riktigt fina grejer det!

Så ni som har svårt med ägg/omelett till frukost - testa att skiva en tomat, ett ägg, lite salladsblad, några rullar skinka och så majonäs över... det blir som smörgåstårta fast utan smörgås..:P Om ni inte gillar skinka så ta räkor eller lax istället. Det känns riktigt lyxigt som frukost tycker jag! :)
    Välkommen tillbaka till Dalarna! Där bor jag också!
  • jajja81
    Loreena skrev 2012-01-30 21:14:32 följande:
    Vi bor i Säter. Vart bor du?

Nästgårds!

Hahaa, jag bor i Smedjebacken!  
  • jajja81
    FiaFunderar skrev 2012-01-30 20:48:35 följande:
    Nu har jag bestämt mig för att vara superduktig den här veckan och kanske till och med inspirera andra människor.
    Jag har alltid varit FÖR veckomatsedlar så att man är väl förberedd och vet vad man ska handla när man är i affären. Jag vill även visa att det inte alls blir så dyrt att äta LCHF som kanske vissa tror.
    Så från och med nu så lägger jag ut ett recept på en middag varje kväll. På den middagen så har jag sen räknat ut vad den kostar ungefär och hur mycket kolhydrater den innehåller Solig

Vill ni så är det bara att gå in och kika på bloggen: fiafunderarfilurar.blogspot.com

Åh herregud vad du är ambitiös! Roligt att få läsa dina veckomatsedlar och få inspiration!

Jag är också för matsedlar, det har vi kört med i nästan ett år i den här familjen. Så skönt att veta varje dag vad man ska äta. Slipper bli några icke igenomtänkta impulsköp. I samma veva som vi började med veckomatsedlar så öppnade vi ett nytt "matkonto" och beställde varsitt kort till det, jag och min sambo.  Sätter in samma summa pengar varje månad när lönen kommer, på så vi har vi alltid pengar för mat, och vi har fått en mycket bättre koll på hela vår budget sen dess. Nu vet man hur mycket övriga pengar man har kvar efter räkningar,sparande och mat är betalda. 
    Sen jag började äta lchf så har det inte gått åt mer pengar för oss. Vi ligger på ungefär lika som vi har brukat gjort varje månad. Så att det är dyrare att äta lchf tycker inte jag.

Idag är det 4 veckor sen jag började med lchf. Tog mig en vägning ochmätning imorse. Vågen visade totalt -4,6kg och midjan visade hela -8cm! Så jag är nöjd med resultatet. Har tränat minst 3 dagar /veckan på gym, styrka blandat med kondition.    
  • jajja81

Vad skulle ni rekommendera mig att äta till mellanmål idag?

Jag åt lunch, kycklinggryta med curry, grönsallad och kokt broccoli kl 11:00.

Ska iväg och träna cxWorks kl 17.15, känns som att jag skulle vilja ha mig nåt mer innan jag tränar. 

Tänkte äta kvällsmat när jag kommer hem.

Vad är bäst som mellis?

• jajja81
    krångel skrev 2012-01-31 15:23:06 följande:
    Jajja81: Goddag! Vi ses på Cx:en.

Tänkte bara tipsa om makrill, om du gillar det. En burk makrill i tomatsås är perfekt mellis, tycker jag. Snabbt, enkelt.

Ja, jag har både keso och makrill i tomatsås hemma!

Fast keso rakt av så där gilalr jag inte. Kan man göra den godare på nåt sätt?

Eller så koar jag mig ett ägg och tar lite makrill, det vet jag att jag gillar!

Japp, då ses vi där! Ska bli himla spännande att få testa det. Har dock en hemsk träningsvärk sen gårdagens gympass då jag ökade vikt på alla styrkeövningar. Men vill man vara fin får man lida pin.......       
  • jajja81

Jag började också den 2 januari, så i 4 veckor har jag kört lchf. Har gått ner -4,6kg och tappat 8 cm runt midjan.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**