• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-02-27 10:17:55 följande:
    Helt ot: Min pappa fyller 60 13e mars. Jag klurar på present.... Jag hade tänkt köpa en dyr whiskey, men jag funderar på att köpa en hög böcker. 

Äkta vara
    Hemlige kocken
    Döden i Grytan
    nån lchfbok

Är det tråkigt?. Han har ju redan en massa whiskey liksom....Min pappa älskar mat (jag fattar inte varför han inte är kock egentligen), och han lagar fantastisk mat, men han äter ju, som de flesta andra kolhydrater. Han behöver dessutom gå ner sådär 15-20 kg.  
    Jag hade nog bara gett en, max 2 böcker.
    Själv är jag lite sådär trotsig av mig. Om jag märker att någon försöker pådyvla mig något speciellt ( kan vara en vara, levnadsstil osv ) så blir jag bara anti. Så hade jag fått så många matböcker ( som innehåller budskap ) så hade jag nog haft en anti-attityd redan innan jag ens läste dem. Tyvärr.

Nu känner ju inte jag din pappa, men om jag utgått från mig själv.

Psylliumfrön hittade jag också i vår mataffär.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Linda1976 skrev 2011-02-27 12:16:59 följande:
    Ja kanske. De 3 första är ju typ en trilogi, så jag tänkte så... Men tja, min ömma fader är inte så lättrubbad i humöret  Gud så svårt det är! Och ännu värre är det att han säger att han inte vill ha nåt alls, helst - men det det harjag sagt att jag inte tänker lyda.
    Kanske ge första i trilogin och en lchf-bok? Så vet du ju vad du ska ge till jul sen

Själv har jag presenterna klara för i sommar.
    Maken ska få Björn Ferrys lchf-bok och svägerskan, svärmor samt mina föräldrar ska få "Matrevolutionen" har jag tänkt.
  • Faile
    Faile skrev 2011-02-27 13:00:27 följande:
    Kanske ge första i trilogin och en lchf-bok? Så vet du ju vad du ska ge till jul sen

Själv har jag presenterna klara för i sommar.
    Maken ska få Björn Ferrys lchf-bok och svägerskan, svärmor samt mina föräldrar ska få "Matrevolutionen" har jag tänkt.
    Alla fyller nämligen år i juni "pust"
  • Faile
    fucktard skrev 2011-02-27 13:52:18 följande:
    Hej!
    Jag slänger in en fråga till er, hoppas det är okej

Jag har funderat länge på LCHF, men ändrar mig fram och tillbaka flera gånger om dagen känns det som. Att vi absolut inte behöver så mycket kolhydrater som vi faktiskt stoppar i oss är jag helt medveten om, och även om att alla dessa margariner och lättprodukter inte heller är bra. Jag äter aldrig lättgrädde och liknande mer, och otroligt nog har jag faktiskt gått ner några kilo tidigare fast jag inte bytt ut speciellt mycket.

Jag läser till sjuksköterska, och hade för någon vecka sen en föreläsning med en diestist, och passade på att slänga in en snabb fråga om vad hon ansåg om LCHF. Hennes svar var att det hon och många diestister är tveksamma till är vad ett högre proteinintag gör med njurarna på sikt, och det låter ju ändå ganska logiskt. Så, min fråga till er är hur erat proteinintag ser ut nu i jämförelse med innan ni åt LCHF? Visst kan jag googla, men det säger ju inget om hur riktiga människor gör

Ytterligare en fråga, hur mådde ni när ni precis börjat, upplevde ni negativa effekter, och hur länge satt de i?

Tilläggas bör väl att jag inte tänkt (om jag nu någonsin bestämmer mig) att köra väldigt strikt, men att iaf dra ner på kolhydraterna.
    Min svärmor är undersköterska och jobbar på en vc.
    Hon började med lchf för någon månad sedan tack vare deras dietist på jobbet. En kille ( som dessutom idrottar på elitnivå ) som själv äter lchf och förespråkar den kosten till typ alla som vill lyssna.

En jobbarkompis till henne bestämde sig då för att prova då hon lidit av fibromyalgi i många många år. Hon har dessutom varit sjukskriven 25% pga detta. Efter några månader med lchf är fibron som bortblåst! Hon mår helt bra och har ingen som helst smärta i kroppen längre.
    Då bestämde sig min svärmor för att prova lchf hon också.

Bara som en parantes till hur olika folk säger

Gällande måendet så blev jag jättepigg och alert redan på 3e dagen och det har hållt i sig. Jag mår toppen.
    Däremot fick jag en huvudvärk från helvetet första veckan, men det var troligen en kombo av för lite vatten och omställning i kroppen. Efter första veckan har jag inte haft några som helst besvär.

Och angående proteinet så äter jag väl ungefär samma mängd som förut. Det är tillbehören som ändrats.

Lycka till oavsett hur du gör!
  • Faile

Dagens middag,

Fläskkarré marinerat i grädde, kalvfond och kokosmjölk.  Det sista är ett tips jag fick av en thailändska på hur man får kött mört, och det är att marinera en stund i just kokosmjölk.

Stekte upp allt i rikligt med smör. När köttet var klart stekte jag strimlad vitkål och halloumiost i skyn som var kvar.
    Det blev verkligen kanongott, och så enkelt att göra. Tog ca 10 mins totalt bara.

• Faile
    FiaFunderar skrev 2011-03-01 09:00:01 följande:
    WOW vad du är duktig! Grattis den super viktminskningen!
    Jag är bara lite nyfiken på hur de i din närhet reagerat på att du tappar så mycket med LCHF. Har du lyckats "omvända" några fettskrämda människor? Skrattande
    Äter ni likadant i familjen eller är det bara du som äter lchf mat?

Vad tycker ni andra? Har ni haft lätt att förklara för människor varför ni äter som ni gör eller är det mest negativitet ni möter? Har folk varit negativa till en början när ni/du börjat med denna livsstil och sen vänt och faktiskt tyckt att det är ganska bra när de ser att ni går ner i vikt eller blir mer friska och krya helt enkelt?

Lite nyfiken bara Solig
    När jag började med lchf visade det sig märkligt nog att halva min omgivning redan äter lchf, typ i smyg. Som om det är nåt man ska skämmas för eller nåt Rynkar på näsan

Men ingen har direkt sagt något, lite antydningar om att det i längden inte är bra för kolesterol osv. Men jag håller på att läsa Matrevolutionen nu och sen ska jag följa Denebolas råd och dänga boken i huvudet på de som yttrar sig om det

Däremot blev jag lite ledsen här på fl när jag började med lchf. Hängde i en annan tråd förut där alla kämpade på sitt eget vis, egna dieter osv och vi peppade och stöttade varandra. Tills jag började med lchf ( eftersom svältdieten inte funkade ).
    Då fick jag tyvärr på näsan av självaste ts, att hon tyckte det var såååå UNDERBART att slippa räkna kollisar och att de första 2-4kg man tappar ändå bara är vatten ( jag hade då tappat 3,5kg ).
    Det kanske inte alls var menat mot mig, men jag tog det så och det var ju tråkigt när vi ändå hängt ihop där ett par månader.
    Meningen var ju att vi skulle stötta varann, inte trycka ner någon pga folks dietval liksom.

Så jag hoppade av där och kom hit istället!
  • Faile

Ska även tillägga ( eftersom frågan kom upp ) att jag och min man båda äter strikt lchf, ca 20gram kollisar om dagen.
    Barnen som är 2 och 3 år får däremot kolhydrater till, långsamma sådana mest dock i form av fullkornspasta, fullkornsbröd osv.

• Faile
    Denebola skrev 2011-03-01 10:37:05 följande:
    Men vad trist. Satt inte de och räknade kalorier då? Nåväl, här är du så välkommen så, du får se det som deras förlust
    Jo men precis. Hon räknar ju kalorier men det är på nåt sätt en annan sak tycker ju många.
    Inte en människa höjde ens ett ögonbryn när jag gick på svältdiet, men lchf har jag minsann fått höra är en extremdiet.
    Men det där är nog på väg att ändras, ganska fort dessutom.

Tack
  • Faile
    FiaFunderar skrev 2011-03-01 10:58:30 följande:
    Okej nu behöver jag lite tips!
    Min mamma och syster (+sambo) har kämpat ganska länge med vikten. Idag har jag ringt dem båda och förklarat att  jag börjat äta enligt lchf och berättade mina resultat. Min mamma blir jätteglad och säger att hon verkligen behöver en pusch för att komma igång. Hon vet en del om lchf eftersom jag har en Mormor som nästan  bara äter enligt det.
    Min syster blir lite mer "syrran" här ovan i tråden, förnekelse och lite det där "Jag vet redan, ja men jag gör ju så" osv osv... Men jag vet att hon så gärna vill.

Nu har jag bestämt att jag ska göra ett LCHF-paket till dem Skrattande Ett startkit liksom.
    Vad skulle ni stoppa i det paketet om ni skulle ge det till en person som behövde en lchf-spark där bak Tungan ute

* Ett måttband
    * Papper & penna
    * Fiberhusk
    * Pofiber
    * Recept eller kanske nåt slags matschema för första veckan?

Om ni vill så får ni gärna ge förslag och gärna ett förslag på ett "Första-veckan-matschema"
    Kanske även en tidig julklapp också i form av boken Matrevolutionen hade jag nog stoppat med. Efter att jag läst den själv förstås
  • Faile

Idag har jag ätit lchf en månad utan att fuska en endaste liten gång. Känns jättebra det här

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**