• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

jajja81 skrev 2012-01-30 21:01:11 följande:
    Välkommen tillbaka till Dalarna! Där bor jag också!
    Vi bor i Säter. Vart bor du?
  • Loreena
    Mentos skrev 2012-01-31 23:01:44 följande:
    Ny på lchf, började i går. Tänkte höra här bland er som kan detta. Jag vill gå ned ca 5 kg i vikt, har nu plockat bort nästan alla kolhydrater men tillåter mig än så länge en kiwi och en halv grapefrukt om dagen. Tänkte att det kanske lindrar omställningsbesvär samt att magen håller sig bra. Vad tror ni, fungerar det att göra så?
    Prova dig fram! Vi är alla olika och tål olika mycket kolhydrater. Jag åt som du beskriver och gick ändå ner 7 kg. (Hade siktat på att gå ner 4)

Det viktigaste för mig är att jag börjar dagen ordentligt, gärna med en rejäl omelett, men om jag tar någon frukt ibland så har det gått bra ändå. Det beror väl på hur bråttom du har ner i vikt också. Jag tyckte att det hjälpte med en frukt för att lindra de värsta omställningsbesvären. För vissa så funkar det bäst att trappa ner långsamt, men för andra så kan det trigga sötsug och då kan det funka bättre att bryta helt på en gång. Bär har alltid gått bra för mig. Hallon med grädde som fika är en riktig hit! :D För vissa kan frukten vara en bov som gör att de står still i vikt, men för andra går det bra.

Om du är orolig för att bli trög i magen så käka 2 msk krossade linfrön/dag utblandat med lite yoghurt, eller testa kokosfett i te. Kaffe tycker jag håller igång magen bra.
  • Loreena
    Hoppet 3 skrev 2012-02-01 09:24:45 följande:
    Jag vet inte hur jag ska sluta med LCHF....Jag går bara upp av de just nu.... känner mig tröstlös......inte fin och fattar inte vad som har hänt......De ända som är positivt nu är att min mage har hållt sig lugn...
    Kan ngn vänlig själ ge mig en vecko meny på strikt lchf
    Frukost
    Lunch
    Middag

Tacksam för svar....
    Ska opereras på måndag och behöver göra matlådor tills jag kommer hem då jag inte klarar att göra mat till mig själv......
    Drömmer 
    Lite middagstips:
    Tacogratäng
    LCHF-lasagne med antingen zucciniplattor el. LCHFpasta i
    Fiskgratäng
    Korvstroganof med blomkålsris
    Lövbiffgryta med lövbiff, lök, paprika, champinjoner, creme fraiche, salt, peppar och en skvätt soya.
    Kycklinggryta med creme fraiche eller kokosmjölk, goda grönsaker och valfri kryddning (curry, paprika eller kanske jordnötssmör och ingefära)

Just grytor och gratänger är ju tacksamt att värma eftersom att det håller sig fräscht och inte blir torrt.

Sedan kan du ta med kokta ägg, makrill, majonäs, skinka, keso och turkisk yoghurt som mellanmål. Finns det kyl du kan låna?
  • Loreena
    Hjärtegryn skrev 2012-02-01 16:43:51 följande:
    Hej! Jag tänkte börja testa på LCHF med start imorgon.
    Jag har varit ganska negativ till detta innan men i takt med att jag vill gå ner mer i vikt samt inser att min mage inte alls mår bra av ex pasta och bröd, tror jag det kan göra mig gott.

Men som van kaloriräknare känner jag mig lite vilsen.
    Min tanke är att äta max 20 gram kolhydrater per dag som jag har förstått är normalt för viktnedgång.
    Men är det viktigt att undvika kolhydrater samtidigt som att man bör äta någon viss mängd eller?
    Eller är ju färre, desto bättre?

Som kyckling ex, det innehåller ju 0 gram ?
    Om man äter 2 stora kycklingfiléer tillsammans med ex 100gr broccoli har jag alltså fått i mig endast 2 gram men kommer med största sannolikhet vara riktigt mätt.

2 mål som detta + en frukost på ex ägg m.m och något "snacks" blir ju inte alls i närheten på 20 gram men kommer definitivt hålla mig mer än mätt.. Men skulle det verkligen göra att jag gick ner i vikt?
    Du kommer antagligen att gå ner i vikt om du äter så, ja. :) Men du behöver även lägga till en fet sås till kycklingen gjord på tex. creme fraiche, grädde, majonäs, kokosmjölk, turkisk yoghurt eller dyl. En handflatestor(med fingrar) proteinbit(kött/fisk/kyckling) + lika mycket ovanjordgrönsaker + 1 dl fet sås gjord på tex. creme fraiche är ett bra riktmärke för en normalportion. Men känn efter själv när du bli mätt. Du ska äta när du är hungrig och äta dig lagom mätt. I början kanske du är hungrig lite oftare, men det gör ingenting, då är det bara att äta på.
    Om du får mycket omställningsbesvär kan det vara bra att prova med en lite mer långsam övergång, eller så tar du tjuren vid hornen och kör på under 20 gram kolhydrater/dygn på en gång. Känn efter vad som fungerar bra för dig och din kropp. Ibland kan det vara lättare att göra en abrupt övergång eftersom att man då får lättare att kontrollera sötsuget.
    Om du äter en omelett på två ägg och 1/2 dl grädde på morgonen så är det ca 3,5 kolhydrater, sedan 2 kolhydrater för broccolin vid lunchen och 3 kolhydrater för såsen. Äter du samma till middag så är du uppe i 13,5 och har en bra bit kvar upp till 20. :)

Lycka till!
  • Loreena
    Hoppet 3 skrev 2012-02-01 18:30:01 följande:
    Tack Loreena!

Hur mycket av de ska jag lägga i en sk matlåda? Hur många gram?
    Har ingen aning om jag kan ha tillgång till ngn kyl....
    Har du recept på fiskgratängen? De låter ju gott.
    Så mycket som du tror att du kommer att vilja äta...:) Du behöver inte räkna några gram utan lägga upp portioner som du tror att du blir mätt på.

Jag brukar använda det här receptet:

400 g torsk
    1 purjolök
    2 tomater
    2 dl creme fraiche
    1 dl grädde
    saften av 1/2 citron
    salt, peppar, dill
    ost till gratinering (snåla inte..:) )

Skölj och skiva purjolöken och lägg i en ugnsfast form. Skiva den lätt tinade torsken i ca 1 cm tjocka skivor och lägg över. Blanda CF, grädde, citron, dill, salt och peppar och häll över fisken. Toppa med tomatskivor och ost. Gratinera i ugnen i 30 minuter på 225 grader. Det "ska" räcka till 4 portioner om man äter potatis eller nåt annat till. Men jag äter ju inte potatis och jag tycker att det är så gott precis som det är så för mig brukar det räcka till 2-3 portioner. :)
  • Loreena
    MammatillJacob skrev 2012-02-04 00:19:09 följande:
    Jag har faktiskt aldrig lagt märke till just den feta vispgrädden. Den jag har hemma är mildas tror jag på 20% fett. Vilken är det jag ska köpa då?
    Mildas borde inte ens få kallas grädde. Den är väl gjord på margarin?
    Köp Arlas vispgrädde 40%. Det är det absolut bästa!
  • Loreena
    Silversvans skrev 2012-02-04 19:29:39 följande:
    Har precis avverkat mina första tre dygn med lchf och är nu inne på det fjärde. De första tre dagarna hade jag hemsk huvudvärk (sockerabstinens antar jag). Igår fuskade jag med en liten chokladbit men idag har jag inte ens varit sugen på choklad eller annat - och jag som typ levt på bröd och choklad! Vågen har varit vänlig nog att visa på en viktnedgång på ca 1 kilo vilket är ett stort plus.

Det jag funderar lite på är utelunch. Pizzerian har en ost och skinksallad som består av ost, skinka, tomat, gurka, ärtor och sallad - är den okej att äta. Det följer även med dressing, jag funderade på att försöka göra något eget av gräddfil eller liknande eftersom det är svårt att veta vad det är i dressingen. Men låter en sådan sallad okej? Jag kommer att äta av ost och skinka först och blir jag mätt så tar jag inte så mycket grönsaker, men ändå, dessa grönsaker är väl ovanjord samtliga?

Vi skulle ha ätit från pizzerian idag redan, men så var det slut på kylarvätska i bilen så det blev inte av. Å andra sidan fick jag ju nu tid att fråga här.
    Om du är jättesugen på pizza så kan du beställa en pizza med extra ost och kanske lite bea till och bara äta fyllningen. Det är grymt gott även om det ser lite konstigt ut när man lämnar hela pizzabotten efter sig. Men den smakar ändå bara mjöl så det är inget jag eg. saknar.
    Annars finns det ju sallader av olika slag, eller kebabsallad. Du kanske kan be att få byta ut ärtorna och majsen mot ett kokt ägg istället. Så blir salladen mer mättande.
  • Loreena
    Mandel skrev 2012-02-06 09:40:29 följande:
    Någon som vet om det finns något bakmargarin som inte innehåller en massa palmolja eller liknande?
    Borde det inte finnas något som är gjort på typ bara rapsolja?

Är baknarkoman - äter inget själv, men älskar att baka kakor osv. och vill inte göra det med dåligt margarin och att baka på smör känns lite lyxigt.

Vilket bakmargarin är bäst?
    Om jag ska baka till gästerna typ kladdkaka eller sockerkaka där det ska vara smält smör så brukar jag använda rapsolja istället. Det går precis lika bra! :) Det blir tillsatsfritt och går snabbare och är billigare än att smält smör.
    Det man kan tänka på är att det i smör oftast är lite salt, så man kan tillsätta ett kryddmått salt i bakverket om man vill. Margarin kommer inte innanför dörren här hemma.
  • Loreena
    vivi85 skrev 2012-02-11 09:39:32 följande:
    Nä jag vet., :) men så småningom så måste ju det försvinna lite iaf.. :)
    Fast om du har så lite att gå ner kanske du blir av med det lilla under de första veckorna när vätskekilona försvinner. Plus att din mage antagligen kommer att kännas plattare när den inte blir svullen av kolhydrater. :)
    Lycka till!
  • Loreena

Jag måste bara tipsa er om att göra hel grillad kyckling i lergryta(eller annan gryta) i ugnen. Man sköljer av kycklingen, smörjer in den i olja och kryddor(jag tar salt, curry och paprikapulver) och ställer in den i ugnen i ungefär 1 timme och 15 min på 200 grader. Fettet på kycklingen smälter ner och blir till en sky som är himmelskt god att koka upp med creme fraiche och lite mer kryddor och göra sås på. Serveras med valfria grönsaker. Jättegott! Och billigt! En hel kronfågelkyckling kostar ungefär 33 kr och då får man 2 filéer och 2 kycklingklubbor med. Att köpa färdiga kycklingfiléer undviker jag. Jag tycker att den sk. "marinaden" av saltvatten som de sprutat in i filéerna ger dem en konstig lite unken bismak.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**