Hjärtegryn skrev 2012-02-01 16:43:51 följande:
Hej! Jag tänkte börja testa på LCHF med start imorgon.
Jag har varit ganska negativ till detta innan men i takt med att jag vill gå ner mer i vikt samt inser att min mage inte alls mår bra av ex pasta och bröd, tror jag det kan göra mig gott.
Men som van kaloriräknare känner jag mig lite vilsen.
Min tanke är att äta max 20 gram kolhydrater per dag som jag har förstått är normalt för viktnedgång.
Men är det viktigt att undvika kolhydrater samtidigt som att man bör äta någon viss mängd eller?
Eller är ju färre, desto bättre?
Som kyckling ex, det innehåller ju 0 gram ?
Om man äter 2 stora kycklingfiléer tillsammans med ex 100gr broccoli har jag alltså fått i mig endast 2 gram men kommer med största sannolikhet vara riktigt mätt.
2 mål som detta + en frukost på ex ägg m.m och något "snacks" blir ju inte alls i närheten på 20 gram men kommer definitivt hålla mig mer än mätt.. Men skulle det verkligen göra att jag gick ner i vikt?
Du kommer antagligen att gå ner i vikt om du äter så, ja. :) Men du behöver även lägga till en fet sås till kycklingen gjord på tex. creme fraiche, grädde, majonäs, kokosmjölk, turkisk yoghurt eller dyl. En handflatestor(med fingrar) proteinbit(kött/fisk/kyckling) + lika mycket ovanjordgrönsaker + 1 dl fet sås gjord på tex. creme fraiche är ett bra riktmärke för en normalportion. Men känn efter själv när du bli mätt. Du ska äta när du är hungrig och äta dig lagom mätt. I början kanske du är hungrig lite oftare, men det gör ingenting, då är det bara att äta på.
Om du får mycket omställningsbesvär kan det vara bra att prova med en lite mer långsam övergång, eller så tar du tjuren vid hornen och kör på under 20 gram kolhydrater/dygn på en gång. Känn efter vad som fungerar bra för dig och din kropp. Ibland kan det vara lättare att göra en abrupt övergång eftersom att man då får lättare att kontrollera sötsuget.
Om du äter en omelett på två ägg och 1/2 dl grädde på morgonen så är det ca 3,5 kolhydrater, sedan 2 kolhydrater för broccolin vid lunchen och 3 kolhydrater för såsen. Äter du samma till middag så är du uppe i 13,5 och har en bra bit kvar upp till 20. :)
Lycka till!