• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

juzze skrev 2011-03-30 20:10:09 följande:
    vilken är THE kladdkaka?
    från recepttråden!

Jag har vidareutvecklat THE kladdkaka, om nån minns den.

4 ägg
    60 gram 90% Lindts (innehåller bara 14gram carbs/100 gram)
    60 gram smör
    1 dl (ca 50 gram) jordnötsmjöl (köpt i indisk affär, funkar säkert med annat nötmjöl, men jag tål ju bara jord-)
    ½ dl Sukrin
    1,5 msk fiberhusk

Vispa äggvitan hårt.

Smält smör och choklad. Blanda ner chokladsmöret och resten av ingredienserna i äggvitorna. Kör på låg hastighet med elvisp tills smeten är slät och chokladen blandat sig.

Min kaka stod inne först 15 minuter i 150 grader (samtidigt som en kaka av standardmodell), och sen ytterligare ca 10 min i 200 grader. Detta kanske man kan labba med lite....

Det blev en alldeles perfekt lagom kladdig i mitten och god kaka!! Tjohoo!! Och dessutom NYTTIG. Helt sjukt.   
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976

I originalkakan är det varken nötmjöl eller fiberhusk. Annars typ same same....

• Linda1976
    jeng skrev 2011-03-30 20:25:49 följande:
    Sukrin består av sockeralkoholer om jag inte minns fel. Det är alltså fortfarande 100% kolhydrater, men sockeralkoholer har inte samma påverkan på blodsockret som socker. Dock kanske inget man ska äta regelbundet (tycker jag iaf).
    Stämmer. Enligt paketet så ska det inte påverka blodsockret alls, och det står typ0 kolhydrater, 0 kcal osv på... fan tro´t.
  • Linda1976

Ja, det står 100 gram kolhydrater, men 0 gram som räknas eller nåt åt det hållet. GI NOLL står de också.

• Linda1976

Dagens såstips: Idag åt vi ugnstekt lax och blomkålsmos. Jag gjorde en spontanuppfunnen sås till som var jättegod:

Hälften smör, hälften philly, pressad lime, salt och dill. Smälte ihop smör och ost - i detta läget ser den skuren ut. Vispade sen ner 1 äggula och vispade kraftigt, och då fick den fin beakonstistens. 

• Linda1976

Girls!!!

Nu har jag testat en variant på saagrs jordnötsbröd. Jag hade inte så mycket osötat jordnötssmör hemma som jag trodde eftersom någon tydligen gjort jordnötsssås på det osötade jordnötssmöret. Jag var så himla sugen på att baka, så jag kunde inte hålla mig. Hur som helst:

6 muffinsformar i aluminium:

1 dl jordnötssmör
    2 ägg

Vispa med elvisp till smeten är jämn. Häll i:

1 krm bikarbonat
    ½ msk vinäger
    1 msk fiberhusk.
    1 msk sukrin melis

Vispa igen och häll upp i formarna. Grädda i ca 20 min i 175 grader.  
    I jordnötssmöret jag använde var det 16 gram carbs/100 gram. Nu glömde jag väga jordnötssmöret, men kanske 70 gram eller nåt... Så ca 2 kolhydrater / bulle. Helt ok!!

Riktigt goda jordnötsbullar!!  

• Linda1976

Hello my darlings!

Jag gjorde ischoklad igår 100 gram 90%Lindts (jag har inte hittat nån med lägre carb-halt, möjligen den med 100% kakao med den smakar ju röven), 80 gram Cocosa m smak och 1 msk kanel.

0,4 gram kolhydrater/ st. Helt ok! Men de är ju så JÄÄÄÄKLA goda att jag skulle kunna äta upp alla på en gång. Fördelen är att de är mäktiga, så äter jag 4-5 st så skjuter jag på middagen 2 timmar  

• Linda1976
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-04-01 17:00:45 följande:
    Brödet smakar brööööööd! :D
    vilket bröd??
  • Linda1976

Ah, ok. Det är lite för mycket carbs för att jag ska äta det Eller ja, en skiva skulle nog funka, men smakar det bröd ballar jag ur och käkar 10 rostade på raken, så jag vågar inte....

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**