• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Skruttefia skrev 2012-02-22 14:24:01 följande:
    Låter jättegott!

Apropå kycklingfilé så funkar det utmärkt att köta bara man ser till att få 100% kött och inte de som är mörade och innehåller t ex 90% kött o 10% vatten m salt (är det bara 80% kött får det inte kallas kycklingfilé längre)
    Vilket märke ska man titta efter då? Finns det kanske i kyldisken istället för frysdisken? Om jag köper filéer så blir det kronfågel eller nåt annat märke med kyckling från Sverige och då är det alltid "marinad" i. Anledningen till att de marinerar den är förutom att de får den att väga mer för att då slipper de salmonellatesta den. Sist köpte jag guldfågelns kycklingfiléer och upptäckte när jag kom hem att det var socker i den! :O
  • Loreena
    Gela O skrev 2012-03-04 10:13:47 följande:
    Nu behöver jag lite hjälp...
    Har ätit lchf sedan juni, gick ner fyra kilo första månaderna men har efter det stått helt still. Ligger på 78 kg till mina 170 cm, skulle gärna komma ner till 70 kg. Har inget behov av att gå ner mer och tror inte det skulle bli så bra heller då jag har kraftig benstomme.

Jag fuskar inte annat än att jag möjligen äter för mycket grönsaker och ibland lite mörk choklad, vispad grädde/rysk yoghurt och hallon. Alltså faller aldrig dit på godis, pizza, läsk, chip, tårtor eller liknande, detta i ren självbevarelsedrift eftersom min IBS blir riktigt dålig vid intag av sådant

Vad kan jag göra för att få fart på det hela? Har sett något om att utesluta mejerivaror, ska allt bort då? Grädden (ett par matskedar) i äggröran, ost?

Ska också försöka börja röra på mig lite, har svårt att  hitta tiden med ett heltidsjobb, halvtidsstudier, skjutsande av barn hit och dit (vi bor ocentralt...).

Alla tips mottages tacksamt, ska till London och shoppa i slutet av april och det vore trevligt att ha tappat kanske fyra kg tills dess  
    Det kan säkert vara mjölkprodukterna som kan vara boven! Prova att minska på mejeriprodukterna kraftigt och ersätt med kokosfett/kokosmjölk och smör. Tydligen så ger mjölkproteinet ett isulinpåslag och insulin är ju som du säkert vet innan ett fettinlagrande hormon. (finns en länk lite tidigare i tråden, igår tror jag någon länkade) En skvätt grädde i maten/omeletten tycker jag att du kan behålla men om det fortfarande inte händer något på vågen så minska grädden till minsta möjliga. Skippa helst yoghurt, bär och nötter helt när du vill minska i vikt. När du är nöjd med vikten så kan du försiktigt introducera mejeri, bär och nötter igen. :)
  • Loreena
    Ninis skrev 2012-03-14 20:11:46 följande:
    Skulle inte ha lagt ut den där artikeln på Facebook. Som vanligt måste man hela tiden försvara lchf, fast det står helt uppenbart i den där artikeln att man blir sjuk av kolhydrater/socker och man blir frisk av mättat fett och kolhydrater i form av färgglada frukter och grönsaker! Pust!
    Vad var det för artikel?
  • Loreena

Äntligen så börjar aptiten att komma tillbaka efter en veckas förkylning. Nu står det en italiensk fiskgratäng i ugnen och bara väntar på mig. :D Härligt! Det är verkligen en underlig känsla tycker jag att inte ha någon aptit, jag som är så matglad och gravid och allt.

Jag är lite kluven till hur jag ska göra med kosten framöver. Eftersom att jag är gravid så har jag ätit liberalt... och tyvärr så leder det liberala ätandet till att jag äter lite liberalare än jag tänkt.. vilket gör att en del bröd och bullar slinker ner ibland. Problemet är att jag får så sjukt ont i magen av spannmål. Om jag käkar en macka kan jag ha magknip i flera dagar, ibland uppåt en vecka. Jag blir så arg på migsjälv att jag aldrig lär mig!
    Nu har jag iaf bokat en tid på vårdcentralen så att de kan kolla upp om det är så att jag inte tål gluten, isof så borde jag ju bli lite mer motiverad till att hålla mig rätt vad gäller kosten.

• Loreena

Min sambo äter maten jag äter, men med tillägg av diverse skräp som cola, chips, pommes och utemat. Det är just salta friterade saker och cola som han har svårt att slita sig ifrån. Men trots det så har han gått ner några kg och blivit av med sin putmage sedan jag la om kosten. Ju mer bra mat han äter ju mindre skräp får liksom plats. Innan kunde han tex. äta en Billys till frukost, men det gör han aldrig numera. Nu blir det omelett med mig istället. :) Han är smal av naturen så han ser väl ingen anledning att ändra sin kosthållning i nuläget, tyvärr. Även om jag skulle vilja att han gör det för hälsans skull. Jag är ju rädd om honom och ju mer påläst man blir ju mer inser man hur dåligt det är med socker och frityroljor. Pga sitt yrke så går han på regelbundna hälsokontroller, så skulle han få dåliga värden och riskera diabetes så ska han skippa colan och chipsen. Det har han lovat.

Jag läste dock en studie om att män som åt ägg till frukost i snitt åt 400 färre kalorier på en dag än de som började dagen med bröd. Så jag tror på att lägga till bra saker och att hela familjen i stort sett kan äta av samma mat(LCHF), men att mängden kolhydrater man klarar att lägga till är individuell.

• Loreena

Nikhita
    Ge kroppen tid. :) Se LCHF som en långsiktig kosthållning och stressa inte. Ät regelbundet 3-4 mål/dag, börja helst dagen med en äggrätt, ät dig mätt på fasta tider på riktig mat och undvik småätande.

Om tiden går och inget händer varken på vikten eller på måttbandet så se över följande:
    *stress - Kortisol hämmar viktminskningen
    *mejeriprodukter - Proteinet i vasslan höjer insulinet i kroppen, så minska gärna på mjölk och yoghurt, men behåll ost, smör och grädde
    *Frukt och nötter - Ät minsta möjliga av
    *Äter du för lite? För mycket? Äter du för lite blir inte kroppen trygg nog att släppa på de sista kilona, äter du för mycket så har kroppen heller ingen anledning att ta av sina reserver.

• Loreena
    Martina 76 skrev 2012-03-19 12:51:50 följande:
    Jag håller faktiskt inte alls med om det där. Ät inte regelbundna måltider utan ät när du är hungrig. Lär dig att lyssna på kroppens signaler istället för att äta efter klockan. 
    Det viktigaste som jag ser det är att äta sig mätt på riktig mat. Det blir lättare att hålla sig till LCHF om kroppen får mat hyfsat regelbundet och det är lättare att skapa en trygg kropp om man äter regelbundet. Men sen är vi alla olika. En del mår bra av att äta frukost, middag och inget där emellan. Andra behöver äta lite mindre och oftare för att må bra. Andra hoppar gärna frukosten och äter en rejäl lunch istället, och det är helt ok. Men att byta ut maten mot att gå och småäta ostrullar, en näve nötter då och då, yoghurt och fröbröd tror jag inte är bra för viktminskningen och skapar inte en trygg kropp.
  • Loreena
    HokusPokus skrev 2012-03-19 13:27:34 följande:
    Sant! Jag har inte fuskat nåt på flera veckor och jag har inte heller varit så där galet hungrig som man kan bli annars.... Inte så där galet trött heller... Det är nog det jag gillar bäst med lchf, direkt efter middagen är jag pigg eller i alla fall i normaltillstånd medan när jag äter middag med kollisar så blir jag så himla trött direkt efter maten och vill bara ligga på soffan.

Då har jag bestämt mig nu! Jag ska prova fasta i dag, minst till imorgon frukost (24h) men kanske  till imorgon kväll (36h) 
    Beach 2012 here we come!  
    Anna Hallén skrev ett intressant blogginlägg om hur man ska förhålla sig till hunger med LCHF. Det handlar om hur man fick sin övervikt i från början. Om man har bantat sig upp i vikt eller ätit sig upp i vikt.

Läs här:

www.annahallen.se/at-mindre-nej-du-ater-for-lite

Mycket intressant!
  • Loreena
    tiiitti skrev 2012-03-21 11:27:30 följande:
    Ja fast jag vill ju gärna hinna bli av med de 25 kilorna till sommarn ;) 20 av dom har jag gått upp nu när jag varit gravid, och sen yttligare fem som jag hade för mkt sen innan. Tror du att de är en omöjlighet att bli av med till sommarn?
    Varför vill du stressa ner din kropp i vikt på så kort tid? Se din viktminskning som en långsiktig investering i din hälsa, din kropp och ditt välmående. Oavsett om du "bara" går ner 5-10 kg innan sommaren så kommer det ändå att synas att du gått ner. Ät LCHF, njut av maten och livet, motionera gärna och stressa inte. Var rädd om dig och din kropp. Du ska ju ha den under ett långt liv framöver, så det finns ingen anledning att skynda ner i vikt. Det är bättre både för huden, kroppen och knoppen om du tar det lugnt och låter kroppen tappa vikt i sin egen takt. Kom ihåg att stress kan sätta käppar i hjulet för viktminskningen. Räkna med att du kanske tappar 2-3 kg första veckan och därefter omkring 0,5 kg/vecka. Det är en normal takt att gå ner i vikt som din kropp orkar med.
  • Loreena

mammelie1891
    Jag tycker också att du ska ta det lugnt och låta kroppen fatta vad som händer i sin takt. Fokusera på att må bra, klara dig igenom eventuella omställningsbesvär, få rutin på maten och njut av livet. Börja gärna dagen med någon äggrätt, så hamnar du rätt redan från början och då blir det lättare att hålla sig på banan resten av dagen. Strunta i vågen och ta fram måttbandet istället.

En bra LCHF dag kan se ut ungefär såhär:

Frukost: Omelett med valfri fyllning eller äggsmör på 2-3 ägg beroende på hur hungrig du är. Te/kaffe med kokosfett eller grädde i.

Lunch: En handflatestor bit protein(som din hand med fingrar), lika mycket ovanjordgrönsaker(om du vill), ca 1 dl 40%ig sås eller 1-2 msk kryddsmör/bea.

Middag: Samma upplägg som lunchen

Mellanmål(Om det behövs) Några ostrullar, ett kokt ägg, makrill i tomatsås, kaffe med grädde eller kokosfett tex...:)

Dryck: Vatten, kaffe, te, mineralvatten

Kosttillskott: D-vitamin, Omega3(Om du äter fisk sällan)

Om du får vadkramper kan du testa att salta maten mer och dricka mer, äta paranötter och mandlar eller ta tillskott av magnesium

Satsa på att äta dig lagom mätt på riktig mat, minska på stressen och ta gärna någon skön promenad i vårvädret. Vikten kommer att ge med sig när din kropp hunnit ställa om sig.

Lycka till!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**