• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Glass skrev 2012-03-26 17:30:02 följande:
    Jag har hållit på nu  i . veckor och det går fantastiskt bra! Har börjat träna lite, men det är tungt, fast det blir ju bättre har jag förstått om inte annat blir jag väl starkare

En fråga... Hur funkar era magar?

Min är det tvärstopp i. Jag äter inte så himla mycket grönsaker och nästan inget av de fibrer som man bakar på, men jag borde kanske göra det?
    Finncrisp blir det nog ett per dag, men det räcker inte alls.

Så, hur har ni det och har ni förslag på hur jag borde göra? 
    Jag käkar 2 msk linfrön med lite turkisk yoghurt varje dag, annars så brukar kaffet funka bra för att få fart på min mage. Fiberhusk som du kan ha i LCHF-plättar ska också vara jättebra och ha liknande effekt som linfröna. Kokosfett i te/kaffe ska kunna vara lösande, men då ska du ta det mellan måltiderna och inte i samband med måltid.

Jag unnar mig någon frukt ibland och då gärna en kiwi, det är också finfint för magen. Motion är också bra för att hålla igång magen.
  • Loreena

tiiitti

Jag förstår om det känns tråkigt när resultaten på vågen låter vänta på sig. Jag tycker att det du skriver att du äter ser  bra ut, så nog borde du tappa vikt snart. Ibland kan dock kvinnokroppen vara lite motsträvig med alla hormoner i omlopp. Hur kroppen reagerar på kostomläggningen är olika från person till person och påverkas mycket av hur du har ätit tidigare. Om du tidigare tex. jojobantat så kan kroppen ta lite längre tid på sig innan den känner sig trygg nog att våga ta av sina depåer. Då är det bara att ha is i magen, njuta av maten och ställa undan vågen ett tag. Har du provat att mäta midjemåttet istället?
    LCHF-kosten är ju väldigt näringsrik så ibland kan det vara så att kroppen i början prioriterar att bygga upp sig själv, återställa muskulatur och inre organ samtidigt som den bryter ner fett, och då är det inte säkert att förändringen syns just på vågen, utan det kan vara lättare att märka på måttbandet.

Några råd på vägen:

*Börja dagen med någon äggrätt, tex omelett och skippa yoghurten ett tag.

*Ät dig lagom mätt 3-4 mål/dag(vilket det verkar som du redan gör)

*Ta gärna promenader som ökar ämnesomsättningen och sänker stressniväerna i kroppen

*Stressa mindre och sov mer (Kortisolet är dåligt för viktminskningen)

*Använd gärna kokosfett i kaffe och te

*Ta D-vitamintillskott ca 4000 IE/dag och Omega 3 om du inte äter fet fisk ofta.

*Minska på mjölk och yoghurt, men behåll smör, ost och grädde/creme fraiche i matlagningen.

*Ät minsta möjliga av frukt, bär och nötter

*Skriv upp vad du äter och utvärdera efter en vecka om du ätit så som du tänkt. Det är ofta lätt att göra fler avsteg än man planerat och det glöms lätt bort.

• Loreena
    Glass skrev 2012-03-27 18:37:31 följande:
    Jag behöver choklad!!! Är så sjukt sugen, för ja, jag har mens... 

Var det någon här som hade bakat en kladdkaka som inte blev så himla god, men som hade en god smet?

Eller är det någon som har något annat chokladigt förslag som jag kan fixa till hemma? 
    Chokladmousse!

100 gram mörk choklad (minst 70%)
    3 dl vispgrädde
    2 äggulor

smält chokladen i vattenbad, vispa grädden mjukt, separera äggen(mycket noga att det inte blir någon äggvita i), rör ner äggulorna i grädden, rör ner den smälta chokladen i grädden, häll upp i serveringsskålar och låt stå kallt till servering.
  • Loreena

Såg att de hade mandelmjöl på Coop Konsum idag. Typ 300 gram för 39 kr. Det stod i närheten av bakgrejerna där de har mandlar, bakpulver och nötter och sån't.
    Jag hade ju spontant letat efter mandelmjöl bland mjölet.. eller vid glutenhyllan, inte bland nötterna.

• Loreena
    korin skrev 2012-03-30 22:30:03 följande:
    Hej allihopa!
    Jag skrev det här svaret till en tjej jag pratat med om lchf men inte fått svar så jag sänder det vidare här och ser om någon vänlig själ vill ge mig lite tips!

Jag kämpar på, det går riktigt bra och jag har inte fuskat på snart två veckor, och godissuget är inte alls stort.När min sambo tex äter godis/chips är det inte svårt att stå emot längre. Jag unnade mig några glas rödvin i helgen.
    Jag äter hallon med kesella och grädde när ja bli sugen på något gott, tycker det är så smarrigt och känns som lite lyxigt att få unna sig, hoppas det är okej att äta?
    jag vet inte hur viktigt det är med att inte äta för sent på kvällen när det gäller lchf?
    Men ja brukar inte äta senare än 8-9 på kvällen.

Något jag börjat tänka på mer å mer nu när jag kör såhär stenhårt,(hoppas jag iallafall) hoppas jag inte gör någon jätte tabbe och äter något jag egentligen inte får fast ja tror ja får det, det är det som är surt, =/
    tex oxfond till såsen? :S

Men tänk om jag äter för LITE kolhydrater och står still i vikt? även andra ämnen så kroppen inte får i sig allt den ska, vilka nötter är OK att äta?
    Om jag ska börja räkna exakt hur mycket kolhydrater jag får i mig på en dag hur gör jag då? jag är så dålig på att räkna, därför jag inte är så populär på att räkna kalorier =/

Alla ni som ser detta och vill flika in med något tips,råd, vad som helst, gör det.
    Jag är rätt så ny på det här.

Jag försöker variera min kost så mycket som möjligt å det jag äter mest är.

kaffe m grädde
    ramlösa
    mjölk
    A-fil
    avokado,
    grönsallad,ruccola,tomat,paprika,gurka,
    brie ost
    hallon
    om ja gör en smoothie nån gång så gör ja av en banan,lite frysta bär, grädde och A-fil
    kesella
    rödvin
    ägg
    köttbullar
    kött
    fisk
    kyckling
    korv
    oxfond och grillkrydda med grädde och champinjoner(sås)
    Ja har säkert glömt massor av saker,men jag kollar alltid innehållsförteckningen och går aldrig över 20/100
    sen i tex i kesella är det 16/100, men dom jag frågat har sagt att det går bra?
    och såklart, mycket grädde får ja i mig om dagarna,

TACK på förhand! En som kämpar!!!
    Jag kan verkligen rekommendera att du läser igenom den här sidan:
    www.kostdoktorn.se/lchf/

Scrolla ner och läs hela sidan, det finns massor av bra tips. :)

Här är några tips på vägen:

*Börja gärna dagen med en äggrätt, tex omelett så står du dig bra och minskar risken att småäta under dagen. 

*Ät 3-4 måltider/dag och kanske ett litet mellanmål om det behövs.

*Använd dina händer som mått vid lunch och middag. En handflata(inkl. dina fingrar) med protein(kött/kyckling/fisk), lika mycket ovanjordgrönsaker och ca 1 dl sås på grädde/creme fraiche eller 1-2 msk bea eller kryddsmör.

*Om du är sugen på något mellis så är makrill i tomatsås, ett kokt ägg eller några rullar ost med smör bra alternativ.

*Ät gärna en näve blandade nötter/dag för att få i dig magnesium och selen om du tål den kolhydratmängden. Om vikten senare står still kan du prova att minska på mejeriprodukter och nötter.

*Använd gärna smör, grädde, ost och creme fraiche i matlagningen, men undvik att dricka mjölk och käka yoghurt som frukost om du vill gå ner i vikt.

*Använd kokosfett eller grädde i te och kaffe. Eller drick det svart.

*Ät och må bra, lyssna på kroppen, motionera gärna om du tycker om det, se till att sova tillräckligt.

*Om du känner av övergångsbesvär så kan du prova att göra en lite mer successiv övergång till LCHF, eller prova att dricka mer vatten, salta maten mer och äta nötter/magnesiumtillskott mot vadkramper.

*Ät gärna D-vitamin och Omega3 som kosttillskott.

Lycka till!
  • Loreena
    TomMon skrev 2012-03-31 12:37:53 följande:
    Hmmm, ska bjuda på middag ikväll och tog honung i pannacottan (för övrigas skull). Hur illa är det att ta lite sådan pannacotta ikväll? Borde jag strunta i det? Totalt tog jag en msk honung till 5 dl grädde...
    Det beror ju på hur känslig du är. Om du är sockerberoende så kanske du triggar igång på det och får problem med sötsug i några dagar. Om du inte är sockerberoende så händer antagligen ingenting. Det är ju väldigt lite honung till en hel del grädde så det borde inte ge någon direkt blodsockerhöjning.
    Jag brukar ha honung i te när jag är sjuk och har ont i halsen. Trots sötman så är jag övertygad om att det är bättre än att äta en massa läkemedel mot halsont.
  • Loreena
    korin skrev 2012-03-31 19:05:52 följande:
    Tack så mycket jag har läst igenom det du skrev där och gör faktiskt det mesta redan.Det jag inte gör ska jag genast sätta in.
    Men det här med magnesium. vad sjukt när du skrev vadkramper för det har jag faktiskt haft senaste tiden,
    Jag vill ju va säker på att jag inte får någon vitaminbrist.
    Men vad är det för nötter jag ska äta isåfall då?
    Vad är det mer jag måste tänka på för att inte få någon vitaminbrist?

Vad gör d-vitamin för kroppen då? omega3 vet jag redan.

Ska läsa den där sidan nu =)
    Magnesium finns i mandlar, och mandlar brukar inte innehålla så mycket kolhydrater heller. :) D-vitamin bildas naturligt i huden när vi solar. Men för att vi ska kunna få något D-vitamin av solen så måste solen stå så högt upp på himlen att vår skugga är kortare än oss. Vi kan alltså få D-vitamin av solen mitt på dagen under maj-aug på ett ungefär beroende på var i landet vi bor. D-vitamin finns även i fet fisk, ål och tillsatt i mycket små mängder i mjölk. För att få i dig D-vitamin motsvarande 20 minuter i solen så skulle du behöva dricka dryga 50 glas mjölk eller ett kilo lax.

D-vitamin har en nyckelroll för immunförsvaret, för reglering av cellväxt och för hormonbalansen i kroppen. Brist kan ge benskörhet, infektionbenägenhet med långvariga och upprepade förkylningar, depressioner, autism, ledvärk etc. Det finns även studier som visar på bättre viktnedgång för patienter som äter D-vitamin, mindre risk för graviditetskomplikationer hos gravida etc. Hur som helst så är det ett mycket viktigt vitamin som många av oss nordbor har brist på. De lager som vi laddar upp i solen under sommaren räcker i bästa fall fram till jul.

Här kan du läsa mer:
    illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar
    www.kostdoktorn.se/kategori/kosttillskott/d-vitamin/
  • Loreena

*Äta ett kilo lax givetvis... inte dricka..haha

• Loreena

I övrigt så brukar inte personer som äter LCHF få någon direkt brist på nåt. Det man kan tänka på är ju att variera grönsakerna, varva mellan kyckling, fisk och kött och gärna käka paprika eller ev. blåbär som C-vitaminkälla, samt att inte koka ihjäl grönsakerna eller bränna smöret när man steker... men det är ju eg. sunt förnuft.

• Loreena
    korin skrev 2012-03-31 23:25:44 följande:
    Ojoj tack for den informationen det ska jag kopa direkt pa mondag morgon. ursakta skrivandet har kommit at non knapp sa kan inte skriva dom 3sista bokstaverna i alfabetet haha..

Men ar det nagon speciell D/vitamin eller  duger den om man koper den tex pa hemkop eller konsum_
    Ar lite nojig for att ata tabletter men om den ar sa viktig sa ska jag verkligen kopa den,om den ar bra for mig.

Sa den basta noten att ata for magnesium ar mandlar_
    Det finns att köpa på Hälsokostbutiker, Apotek och på tex Bodystore på nätet. Det enda du behöver tänka på är väl eg. att det ska vara D3 (som utvinns ur fårull) och inte D2 som utvinns ur vegetabilier och som kroppen har svårare att ta upp. Annars om det känns otäckt med piller så kan du äta mycket fet fisk och invänta vårsolen. Den kommer ju ändå snart. Jag äter dem för att slippa vinterdeppressioner, trötthet och förkylningar.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**