Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

copycat35 skrev 2012-02-09 15:35:04 följande:
    Tips på lchf frukostar emottages tacksamt. Kan tyvärr inte äta ägg just nu då jag blir äcklad av bara tanken, har förätit mig på det
    När jag tröttnade på äggen så käkade jag mandelbröd (2-min nötbröd i micro tror jag det heter)
    4-barnmorsan ☆ Vinn iPhone 4 skal! ☆ bit.ly/qBloXa
  • Teskedsmamman

Sedan ägglossningen för 10 dagar sedan så har vikten hoppat upp nästan 1 kg, lägg till att jag står stenhårt fast i vikten trots att jag inte gjort några som helst förändringar..

Skrikandes 

Tröstlöst och bedrövligt!

Dock har jag börjat jobba och jag jobbar hemma, vilket ger mig chans att gå en promenad runt området med hunden, på lunchen, varje dag! Så förhoppningsvis kommer jag igång med minskningen igen! Det var när jag gick 10-15 ggr i veckan (slingan är 3,7 km) som jag gjorde bäst resultat.

Aldrig har jag längtat så till mensen som när jag går på lchf  

• Teskedsmamman

Men vaffan?!

Jag fortsätter upp i vikt juh! Har inte ändrat maten någonting, utan äter som jag har ätit det senaste året....
    Jag började med femal balans för 3 mån sedan och funderar på om det kan vara det som ställer till det? Men jag vet fler som äter och som inte har samma problem.... 

• Teskedsmamman
    Ninis skrev 2012-03-10 17:14:55 följande:
    Men alkoholen stannar ju av förbränningen. Så det spelar ju ingen roll om det är 0 eller 100 gram kolisar.
    Är det inte så att kroppen förbränner alkoholen före fettet så att det upplevs som att det stannar av?
  • Teskedsmamman
    RebornEve skrev 2012-03-10 18:36:43 följande:
    När man dricker alkohol så arbetar kroppen för att bli av med det i första hand. Således stannar förbränningen upp.
    Förbränningen stannar inte upp, den är konstant men alkoholen tas om hand först, resterande näringsämnen får vänta på sin tur

Tex:
    http://www.annahallen.se/ja-hur-ar-det-nu-med-vin

http://www.alko.fi/sw/BF14287C6CB9B24AC225757D003DC4D3?opendocument&src=5,1 
  • Teskedsmamman
    Allrona skrev 2012-04-29 20:52:57 följande:
    LinaLoj - japp, maltdextrin är absolut inte bra. Det är någon man bl.a. tillsätter i sportdryck eftersom det höjer blodsockret snabbt!
    Maltodextrin är stärkelse av majs, oftast, kan även vara av vete och råg.
    4-barnmorsan ☆ Teskedsmamman ☆ bit.ly/qBloXa
  • Teskedsmamman
    Allrona skrev 2012-04-29 21:09:37 följande:
    Teskedsgumman - Maltdextrin är väl oftast korn?
    I mitt ingredienslexikon som utges av svenska celiakiförbundet, står det att det är en form av majsstärkelse som inte innehåller varken laktos eller gluten.

Vad jag har fått veta (har glutenintoleranta barn) så är det mest av majs, men kan vara av korn, och sällsynt av vete...
  • Teskedsmamman
    LinaLoj skrev 2012-04-29 21:20:54 följande:
    " FörAtt få maltodextrin måste man göra en hydrolys av stärkelse (vete, majs eller potatis). Det isolerar kolhydraterna som blir huvud element i olycka former (glukos, maltose, maltriose, oligiside och polyoside).
    Mängden av dessa socker beror på hydrolys grader.

Men maltodextrin används inte som sötningsmedel därför detta sötningsstyrkan är väldig låg även om GI är högt (GIs skalan : maltodextrin = 105 / glukos = 100).
    I mat, i läkemedel är detta ett hjälpämne. Det är mycket bra att som svullnad, bindemedel, stödsmedel och att fixa arom på produkt (smakförstärkare).

Om folk som tränar mycket på gym publiceras flera försiktighetsåtgärder i Europa, i America menar flera läkare och föreningar att det är färlighet. Heart American Health Association anklagar det för hjärta, njure, lever problem (till cancer), övervikt m.m. Det verkar som att maltodextrin har samma effekter på kroppen som MSG (Glutamat).

För direkta effekter på kroppen måste vi nämna HYPOGLYKEMI (även om det är salt mat !!) därför maltodextrins höga GI (mer än glukos !!!)."
    Detta läste jag nu... FÖRVIRRAD!
    Jag rättade ju mig själv...

Som jag har fattat det så är socker glukos+fruktos, glukoset är bindningsmedlet och inte så sött, medan fruktoset står för det söta, som sagt, om jag har fattat det rätt...
  • Teskedsmamman
    LinneaEleonora skrev 2012-08-20 10:53:28 följande:
    Skönt att höra att det inte bara handlar om vikt. Känns lite så när man kikar här ibland. Jag förstår att det är så också för jag var själv där förut. För att det inte skulle handla om vikt så vägde jag mig inte när jag började med LCHF. Jag tog några snören och mätte mig och markerade mina olika mått. Jag har med andra ord inte en aning om vad min startvikt var när jag började. Det har för mig varit väldigt skönt att kunna se resultat på kroppen över en längre tid istället för att haka upp mig på hekton från morgon till kväll. Ägde inte ens en våg tidigare vilket jag gör nu. 

Jag hade en period för något halvår sedan som jag vägde mig morgon och kväll och tillslut så fokuserade jag bara på vikten när jag skulle äta. Det blev jobbigt för mig då jag stressade upp mig i onödan. Vikten påverkas ju, som ni säger, av så många andra faktorer än bara maten. Den kan påverkas av träning, värme, tid på månaden och annat. Det är alltså elakt mot sig själv att  drivas av lite minus på vågen.

Angående brödet ville jag bara upplysa om att det kanske inte är så hälsosamt som man kan tro. Enligt min mening handlar LCHF om att äta naturligt och för att efterlikna produkter som bröd och pasta tror jag att tillverkarna inte tänker som LCHF:are alla gånger utan att de vill tjäna pengar på att sälja något som lockar oss.

Angående "äkta LCHF:are" så har jag väl inte nämnt något om det? Min tanke är att LCHF ska fokusera på vad som är bra för oss att äta och vad våra kroppar behöver. Om det är saker som kroppen inte mår bra av tänker jag att den produkten inte är LCHF och att det är ett avsteg från kosten. Eller hur tänker ni? Jag gör avsteg från vad som är hälsosamt men jag försöker också vara medveten om att det är just avsteg och inte göra det till en vana. Jag skulle inte kunna gå i god för att dessa LCHF-produkter faktiskt är bra för oss och därför ser jag dem inte som LCHF bara för att det står det på dem.

Det är intressent det där med hunger och sug. I mitt fall handlar det ofta om sug efter mat och inte hunger. Jag läste någonstans att om man kan tänka sig att äta ett kokt ägg så är man förmodligen hungrig annars är man mer sugen. Det exemplet stämmer verkligen in på mig då jag sällan går och är sugen på just ägg. Finns det något som ni bara vill äta när ni är hungriga men inte direkt blir sugna på?

Första läget för de flesta är att gå ner i vikt skulle jag tro, men sedan inser man fördelarna och koncentrerar sig på vällevnaden istället, vikten är fortfarande min första fokusering och har just bevisat att man kan gå upp 5 kg igen pga stress trots att man inte ändrat kosten något... föroppningsvis går jag ner det igen när stress avtar och kroppen läker...
  • Teskedsmamman
    Tuvaduva skrev 2013-02-17 23:00:58 följande:
    restaurangen på Best western hotell. Googla lchf Gävle så hittar du det.

Jag undrar...
    kan man gå upp i vikt av lchf? Alltså bli överviktig? Jo jag förstår att käkar man "hejdlöst" av ost och grädde så går man inte ner i vikt -men kan man bli tjock?
    Ibland känns det ju nästan för bra för att vara sant att jag får äta så här gott! Jag som alltid alltid har hållit mig själv i mycket strama tyglar vad gäller mat. För första gången sen jag var liten känner jag mig förhållandevis avslappnad till mat och jag verkligen njuter av den! 
    Jag har gått upp i vikt, dock misstänker jag min medicin på de sista 5 kg och de innan att jag fick i mig för lite fett... Jag började gå ner igen när jag ökade fettintaget men sedan började jag med medicinen och då gick jag upp igen... 

Dock sitter det mesta på magen medan händer, armar och ben inteh a ökat direkt... 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**